Husägare anmäler Ikea till ARN
Hantverkarna stod redo, men köket levererades inte på utsatt datum.
En husägare i Upplands Väsby väljer att ta Ikea till Allmänna Reklamationsnämnden efter att ett komplett kök inte levererats på utsatt datum. Husägaren fick aldrig något meddelande om att leveransen var försenad, och stod därför redo med både elektriker, snickare och rörmokare.
I anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden skriver köparen: "Jag har beställt hantverkare för montering av köket och de har inte kunnat utföra sitt arbete därför att Ikea har inte levererat köket enligt avtal. De har inte meddelat mig försening som de har gjort i efterhand och jag måste betala hantverkarna på grund av deras misstag."
Vid kontakt med Ikea ska de ha bett om ursäkt för förseningen och att meddelande om denna uteblev, men i villkoren för leveransen står också att leveranstiden är preliminär. Husägaren hänvisar dock till att säljaren på Ikea sagt att om han inget hör så stämmer det datum han fått.
Ikeas svar till köparen: "Oj, vi har missat att ta kontakt med dig och berätta att dina varor är försenade. Vi ber om ursäkt, men tyvärr får du inte köket därför att en blandare som är beställd är försenat. Nästa leverans är eventuellt den 15 juni."
Köparen kräver nu Ikea på 14 800 kronor, vilket motsvarar det han fått betala hantverkarna för att ha tagit upp deras tid.
Beslut förväntas tas inom sex månader, men då det är semestertider kan det dröja ett antal veckor innan det händer något mer i ärendet. Ikea har inte getts möjlighet att svara på anmälan ännu.
Kommentarer
18