Försenad leverans gav rätt till hävning
Köpte spabad med dyr handpenning men leveransen drog ut på tiden och det uppstod då en tvist om hävning av köpet.
En husägare i Sollentuna köpte ett spabad som hon tänkt skulle anlända i början av sommaren. Men leveransen drog ut på tiden, så pass att hon kände sig nödgad att köpa ett bad från en konkurrent istället. När hon försökte häva det tidigare köpet och få tillbaka handpenningen på nästan 30 000 kronor ville inte återförsäljaren betala tillbaka den.
Återförsäljaren menar på att den sex veckor långa förseningen egentligen inte utgjorde ett problem då de hade fått tag på ett annat swimspa till kunden.
- Hon frågade säljaren i butiken om det fanns en lösning. Något han inte kunde se vid tillfället. Då skrev det ett sms till anmälaren "jag kollar med alla inblandade och återkommer". Innan de hade hunnit tala om för anmälaren att de löst ett nytt Swimspa, så hade hon inom loppet av 48 timmar ringt och besökt en ny butik och köpt en pool, skriver Swimspa Upplands Väsby som svar på anmälan som husägaren gjort till Allmänna Reklamationsnämnden.
De motsätter sig också kravet på att betala tillbaka handpenningen.
Men Allmänna Reklamationsnämnden anser att husägaren haft rätt att häva köpet.
- Av handlingarna i ärendet framgår att NN har hävt köpet på grund av försenad leverans. Nämnden anser att situationen har varit sådan att NN har haft rätt att häva köpet. Parternas prestationer ska därmed gå åter och Swimspa Upplands Väsby har inte rätt att behålla handpenningen, skriver Allmänna Reklamationsnämnden.
De rekommenderar Swimspa Upplands Väsby att återbetala handpenningen till konsumenten.