Hattstuga vid stranden i Äspet

Marge arkitekter har låtit taket spela huvudrollen i Villa Hedberg vid Östersjön strax söder om Åhus. Bottenvåningen flödar av ljus med utsikt över nästan vita sanddynor och ålakustens öppna hav. En trappa upp är det inbonat slutet och skyddat mitt bland tallkronorna. Två uthus med gästrum och bastu kompletterar kompositionen.

Villa Hedberg utsidan

Foto: Johan Fowelin

Villa Hedberg ligger inbäddad bland sanddynorna vid naturreservatet Äspet söder om Åhus. Den iögonfallande takkonstruktionen för förstås tankarna till Elsa Beskows barnbok Hattstugan.

– I många projekt försöker man som arkitekt trolla bort taket, berättar Pye Aurell Ehrström, här har vi gått den andra vägen och istället låtit taket få en dominerande och prominent roll.

Trädäck runt hus

Foto: Johan Fowelin

Takets väl tilltagna utkragning är tänkt att ge skydd mot vind och regn, takavvattning finns endast vid dörrpartierna. Själva takplåten är förpatinerad koppar.

– Våra beställare ville ha ett så underhållsfritt hus som möjligt eftersom det här först och främst är ett sommarhus. Här ska inte behövas skrapas och målas, taket har till uppgift att skydda fasad och fönster.

Stora fönsterpartier

Foto: Johan Fowelin

Den stora tomten som nu delas in i mindre delar för att räcka till alla har varit i släktens ägo sedan flera generationer. Stora skjutdörrspartier i kebony ger utsikt mot grannhusen och mot stranden i öster.

Tomt med tre hus

Foto: Johan Fowelin

Strax invid finns ett äldre större hus från 1910 som bebos av ett annat syskon, tanken har varit att den nya huskompositionen om drygt 200 kvadratmeter ska kilas in så att den 6 000 kvadratmeter stora tomten inte stängs av mot vattnet. 

– Vi har placerat husen tripp, trapp, trull med ett gästhus med förråd, två sovrum och badrum, och så en friggebod med bastu. Huvudhuset vänder sin gavel mot utsikten vilket ger en skyddad uteplats med en bra integrering mot det äldre huset.

Situationsplan

De tre husvolymerna har försiktigt ställts in bland tallar och lövträd som ser till att binda sanddynorna och förhindra stranderosion med sina rotsystem.

– Vi har diskuterat placeringen noggrant med kommunen i samband med en ny detaljplan, vi har varit oerhört noga med vilka träd som har gått att ta ned med tanke på närheten till havet.

Trätrappa inomhus

Foto: Johan Fowelin

Stora fönster, glaspartier och lanterniner ger gott om naturligt ljus som framhäver de olika materialen. 

Eldstad

Foto: Johan Fowelin

Den rejäla kaminen fungerar med sin mönstrade inklädnad som en kakelugn och ger extra värme åt huset.

– Huset är planerat som två volymer där bottenvåningen med kök, matplats och vardagsrum fungerar som en publik del, med arbetsrummet och trappan som anslutning till den övre kompakta privata delen som inrymts i själva taket.

Öppen planlösning

Foto: Johan Fowelin

De stora glaspartierna från Hajom är gjorda i tålig teak och ger en vid utsikt över Östersjön.

– Med så pass mycket ljusinsläpp kan man följa årstidernas växlingar på nära håll. Vi har låtit lägga ett trädäck, också det i Kebony, runt huset för att inte dra in för mycket sand. Det finns även ett litet fotbad.

Hattstuga

Foto: Johan Fowelin

Fasaden är klädd med kebony, norsk furu som tryckimpregnerats med sockerstärkelse och därmed Svanenmärkt. Med tiden kommer den noggrant inpassade panelen få samma gråa ton som virket i altangolvet. Skjutbara fönsterluckor gör att huset kan stängas till helt.

– De fasta partierna har en traditionell panelsättning, de skjutbara partierna är däremot utförda i en friare variant. Sommartid syns bara skjutluckornas varierade panel, vintertid skjuts glaspartierna för och hela byggnaden sluter sig: endast reliefverkan och panelsättning avslöjar vad som är rörligt eller fast.

Matplats

Foto: Johan Fowelin

De vita gipsväggarna avslutas med en låg stenlist mot det slipade betonggolvet.

– Husen är byggda som en totalentreprenad där vi bidragit med ett noggrant förfrågningsunderlag, kanske ska man kalla det för en styrd totaldetaljentreprenad.

Fasad

Foto: Johan Fowelin

All arkitektur är en form av psykoanalys. En kvadratmeterspecificerad brief kan vara bra att ha som utgångspunkt, men vad drömmer egentligen kunden om?

– I det här fallet var det inte så svårt eftersom familjen är goda vänner sedan länge, berättar Pye Aurell Ehrström, jag är också uppvuxen vid Skånekusten, fast på den västra sidan. Det har ändå krävts åtskilliga platsbesök och möten för att fånga tankarna, och deras önskemål har varit ett praktiskt hus där man lätt går in och ut, och som dessutom är så underhållsfritt som möjligt med material som kan åldras.

Sovrum

Foto: Johan Fowelin

Det karaktäristiska taket är mer än ett arkitektoniskt samlande grepp. Det skyddar fasaden samtidigt som det gör det övre planet betydligt mer privat med föräldrarnas stora sovrum och två mindre för sönerna.

– Det blir lite som en koja mitt bland tallkronorna där de två pojkarna kan krypa upp i fönsternischerna för att läsa en bok eller hänga framför teven.

Trappa till stranden

Foto: Johan Fowelin

Från stranden skymtar huset endast med sitt förpatinerade koppartak.

– Detaljplanen tillät ett enplanshus med lite större fotavtryck, eller en mer kompakt lösning med ett och ett halv plan. Genom att ta fasta på takvåningen så har vi kunnat förhålla oss i skala till det gamla betydligt större huset intill.

Vardagsrum

Foto: Johan Fowelin

Planlösning

Planlösning plan 1 och 2.

Tvärsektion

Tvärsektion

Längdsektion

Längdsektion