Sedan ett år tillbaka har jag försökt få mitt hem lite mindre osmart. Förutom att kunna showa för grannarna hur jag tänder och släcker ytterbelysningen med mobilen :p vill jag framförallt slippa tänka (fan vad skönt...) och att allt sköts automatiskt.

Jag tittade på z-wave, 433mhz/tellstick m.m. men då det var MYCKET grejer jag vill ha insåg jag att budgeten inte höll för dessa prylar (man har ju en regering att förhandla ekonomiska utgifter med också :D). Dom som känner mig och mitt teknikintresse förstod att detta inte skulle bli billigt...

För dryga året hittade jag då www.mysensors.org och , ett hemautomationssystem som är helt öppen källkod/hårdvara och byggs på billiga arduino prylar. Systemet är dessutom trådlöst vilken innebar att jag slapp dra kabel i befintliga väggar. Detta tillsammans med Domoticz började min resa...

1.jpg

Vad?
Mitt hemautomations system bygger på MySensors som skapades initialt av HEK: https://www.byggahus.se/forum/medlem/27011 och har på ett par år utvecklats av ett starkt och engagerat team och community (forum.mysensors.org). Bland annat har medlemmar skapat hundratals olika sensorer av allt från postlådekontroll, tvättmaskinsövervakning samt notiser när någon ringer på dörren. Allt är open scource och open hardware.

Här började det hela för Hek (imponerande jobb och spännande läsning!!) Bygga egna sensorer

MySensors delen beställer man och sätter ihop/löddar själv. Oftast består det av en arduino i någon form, radio, någon slags strömförsörjning samt en sensor/relä eller motsvarande. MySensors.org tillhandahåller själva radiotrafiken och gatewayn till din controller.

2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Billigt?
Hårdvaran har jämfört med att köpa färdiga produkter varit billigt. Delarna har jag dels köpt på några svenska sajter (ej jätte billigt) men framförallt på ebay m.fl till väldigt bra priser. Skulle jag dock debitera arbetstimmar jag lagt ner på detta skulle jag nog inte komma undan superbilligt.

Ett exempel är ovan rörelsedetektor byggde jag för 6$. Utöver detta fick jag köpa en eldosa på biltema för 19kr att husa elektroniken i. Den strömförs via USB och jag hade en vanlig iphone laddare över hemma – annars hade jag fått köpa detta med. Det tog mig ca 1h att bygga (men då börjar jag bli ganska van och gjort min egen PCB board (+7kr/st)).

Hur?
Jag har alltid utgått från MySensors hemsida och forum. Här har alltid funnits exempel, folk att fråga samt länka till bra produkter på ebay. Till att börja med handlade det om att välja en controller och platform till denna (egen post kommer vad jag valde och hur). Därefter byggde jag mig en gateway (denna tar emot all radiotrafik från sensorerna och överför till controllern) och därefter har det bara varit att hutlöst bygga precis vad jag behöver automatisera… har själv planer på att automatisera våra kaniner på ett eller annat sätt… foder, vatten, katt/räv alarm… vem vet.
3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

4.jpg
Gateway (i botten) och en Raspberry pi B+ med Domoticz = navet i min hemautomation.

Varför/För vem?
Jag ska inte vara den som dömmer... men lite tips kanske :rolleyes:

Att bygga sitt egen hemautomation har framförallt varit roligt och stimulerande! Jag kan göra det PRECIS som jag själv vill och efter mina behov och fetischer. Man ska dock tänka på att det är ett giftemål med MÅNGA timmar framöver… när jag fastnade i detta ”träsk” har jag spenderat många, långa nätter i källaren och löddångor…

I slutändan har jag dock blivit extremt mycket mer bevandrad i elektronikens värld men ohms lag och resistorer men framförallt har jag (snart hoppas jag!) ett helautomatisk system som löser det mesta av nämna sysslor till mig idag när det kommer till larm, belysning osv…
5.jpg
Min utomhussensor inbyggd i en clas ohlsons temp-sensor-hölje.

6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Batteridriven DHT22 (Temperatur, luftfuktighet) sensor till mitt badrum på en egendesignad PCB med batteriövervakare och batteribooster. Förväntad batteritid 9-12 månader. Kostnad ca 60kr

Framöver tänkte jag skriva lite om mitt system och förhoppningsvis inspirera till fler hänger på och bygger sitt eget.
 
  • 6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Hjulvridarn och 7 till
  • Laddar…
Yea - hann knåpa ihop en post om min controller efter jobb.
Denna posten tillägnas alltså min controller - "hjärnan" i systemet.

Raspberry PI och hårdvara

Hjärnan i mitt hemautomationssystem består av Domoticz som körs på en Raspberry Pi b+. Kostanden för min kontrollern är ca 600kr (Raspberry 350kr, SD kort, Strömsladd) (Skärm, HDMI kabel, tangentbord, nätverksladd hade jag sen tidigare).

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Raspberry PI och tillbehör beställde jag via nätet - enkelt och bekvämt. Det krävdes inte några högre tekniska kunskaper att sätta samma, och som ni ser på bilden är det helt vanliga datorkomponenter. I mitt fall: Strömsladd, HDMI-kabel till en datorskärm, USB-tangentbord samt en nätverkskabel till switchen.

Hårddisken på en Raspberry PI inhandlades i form av ett SD-kort (sitter på undersidan). Det var bara att sätta i min kortläsare i den vanliga Windows laptopen och formatera. Därefter skrevs en bild av Linux (rasbian) och Domoticz till sd-kortet. I princip var det alls som behövdes göras för att få igång min controller. (Instruktioner för detta finns på domoticz hemsida som jag rekommenderar att följa)

Raspberry PI och linux

I detta skedet stötte jag på min första riktiga svårighet. Jag hade aldrig använt linux förut vilken är helt textbaserat. Jag läste runder på nätet och insåg att det fanns enorma möjligheter till olika inställningar. I mitt fall valde jag att sätta en fast IP adress så att jag alltid vet adressen till min controller, att ändra användare och lösenord samt att uppdatera operativsystemet till senaste utgåvan.

Det jag också stötte på ganska snabbt var att jag hade möjlighet att ansluta till Raspberryn via en SSH client (en säker anslutning via nätverket). Även detta var nytt för mig. Jag valde Putty som ssh client och kunde därmed göra allt på Raspberryn på min Windowsbaserade laptop via nätverket. Jag insåg att man behöver alltså ingen skärm eller tangentbord till Raspberryn i detta skede.

(Även om allt detta står det utförligt på Domoticz hemsida)

2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Raspberry PI och Domoticz
Domoticz startar automatisk (se status på Raspberryn genom att skriva [sudo service domoticz.sh status]) när Raspberryn bootar. Nu kan jag logga in via min laptop, tablet eller smartphone på den ipadress jag valt till min Raspberry (Ex 192.168.x.x:8080) (8080 = domoticz standardport)

Första gången jag loggade in fanns såklart massor med inställningar att göra ex språk, lat/long (för att beräkna solens timmar), inlogg/lösenord såklart, notifications (android/IOS), alarmpanel och uppdateringar.
3.jpg

Första gången jag loggade in fick jag även lägga till ny hårdvara (Hardware knappen). Här finns massor av olika hårdvara att lägga till, allt från telstick till RFXCom and Z-wave moduler. Det innebär ju då att man kan köra flera olika system på samma controller.

I mitt fall som ni ser har jag bara lagt till min MySensors gateway, som finns som två varianter för domoticz – en via USB/Seriell och en via Ethernet (nätverket). När jag anslöt min gateway (ethernet) till mitt nätverk fick denna en IP adress. Den tillsammans med porten ska skrivas in i Domoticz.
http://www.mysensors.org/build/serial_gateway
http://www.mysensors.org/build/ethernet_gateway -
(mer om min gateway i kommande post)

4.jpg

Varför Domoticz?
Jag ville använda mig av MySensors.org och började därför där. Sedan ville jag ha en billig och standalone/dedikerad platform som alltid är påslagen (det finns att köra på en Windows dator ex) och därför blev det raspberry. Utifrån detta kunde jag sortera ut flera controllers och den största och mest använda av denna var Domoticz.

Domoticz är gratis och open source men några rejält dedicerade grabbar i forumet. Vill man inte betala något för sin controller rekommenderar jag HÖGT domoticz som är stabilt och utvecklas i rasande fart. http://www.domoticz.com/

Här finns också en guide som beskriver allt från Raspberry installation till färdigt Domoticz: https://www.domoticz.com/wiki/Preparing_RaspberryPI_(Debian-Wheezy)_for_Domoticz

I domoticz läggs alla sensorer till och här programmeras all ”hemautomatik” på diverse sätt. Mer om det i poster framöver…
 
  • Gilla
Hjulvridarn och 8 till
  • Laddar…
Hann med ännu ett inlägg - det är ju roligt att skriva av sig.
Blir mycket :) hoppas inte ni tröttnat... men nu ska det äntligen byggas och löddas lite!

Sista ledet i den ”centrala delen” är en MySensors gateway (GW). GW är ingen hjärna utan är mer ryggraden. Den tar emot och skickar alla meddelande via radion från dom olika sensorerna till controllern. GW tar också emot requests/actions från controllern och skickar dom via radionnätverket till sensorerna.

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Varför Ethernet GW?
Fördelen med den seriella är att den är lite billigare (du behöver ingen nätverksdel) men samtidigt måste du ha denna på samma plats som din controller (eller en väldigt lång USB kabel). I mitt fall valde jag en ethernet gateway. Nätverkshårdvaran kostar 60kr extra typ och eftersom jag har källare med betongväggar har jag möjlighet att flytta GW till vilket ställe som helst i huset via nätverket ifall jag får dålig teckning.

Arduino
För er som inte är bekanta med Arduino men tycker om teknik rekommenderar jag starkt att kolla upp detta! Arduino är billig och öppen hårdvara med en mikrokontroller som kan styra och läsa in/utgångar på kortet. En mikroprocessor som du enkelt kan programmera via din laptop att agera hur du vill. Det finns massvis om detta på nätet… https://sv.wikipedia.org/wiki/Arduino Helt enkelt SKIT roligt och man behöver inte köra det på detta sättet - du kan bygga nästan allt! Kolla här!

2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min gateway

- Arduino Uno (Mikroprocessorn)
- W5100 Ethernet Shield for Uno (Nätverksdelen)
- 3x LED (LED lampor för att indikera aktvitet)
- NRF24L01+PA+LNA Antenna version (Radion att kommunicera med sensorerna)
- Nätverkssladd + USB sladd (för ström och debug)
- Sladdar

Bygga

Det tog mig ca 1 dag att få ihop denna – detta till största del för att jag aldrig har jobbat/byggt och löddat elkomponenter innan. Steg ett blev att hyvla och borra ut lådan som skulle husa allt. En låda som inköptes på Jem&Fix och kan hittas i dom flesta affärer. Två hål hyvlades fram med en dremmel för Usb och nätverk. Därefter användes en vanlig borr för led och antenngenomföring.

3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min färdiga gw

4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arduino UNO och ethernet skölden var bara att klicka i varandra.

Jag hade gett mig fan på att få plats i skalet som jag sågat till och därför löddade jag sladdarna från LED och radion på pinnarna mellan skölden och arduinon. Detta medförde en del bekymmer. Alternativet hade varit att använda dupont kablar och bara klickat i dom ovanpå skölden… men då hade jag fått ha en STOR låda att förvara den i.

5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sista steget blev att dra och lödda allt till LEDs och radio. Inte det snyggaste - men funktionellt och stabilt (förutom den gula led som ibland blir tilltryckt av radion och kortsluts).

6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Programmera GW (och all arduino)

För att kunna programmera en Arduino kopplar man Arduinon via en USB kabel till datorn. I din dator skriver du sedan programmet som laddas över till Arduinon när detta är klart. Färdiga sketcher (som ett sparat program heter) finns på www.mysensors.org och det är denna standard gw scetch jag använt till min ethernet gw. Du behöver alltså inte vara specielt duktig programmerare för att kunna göra detta. Det finns TONVIS med tutorials och videos kring detta på nätet… och även http://www.mysensors.org/about/arduino.

7.jpg

Efter att man laddat upp sketchen till din gw kan man följa en debug / logg via datorn för att se att allting fungerar. När USB kabeln är ansluten till din dator kan du följa allt som händer I den anslutna arduinon.

8.jpg

Bygginstruktioner för en MySensors Gateway finns här: http://www.mysensors.org/build/ethernet_gateway

Så var det... en controller och en gateway!
Navet var färdigbyggt och nu var den stora frågan - vad automatisera först? :wow:
 
Redigerat:
  • Gilla
Hjulvridarn och 4 till
  • Laddar…
Kul tråd. Hur många sensorer har du?
Jag har själv pysslat lite med detta men ett hus- och garagebygge kom emellan. Nu börjar det åter finnas tid och en hel del mer att automatisera :)

OT:
Nu är jag på gång att överge mysensors. Hittade info om ESP8266 som är en liten och billig wifi-krets som fungerar bra ihop med Arduino. Den har bättre räckvidd än t.ex. nRF24+ men drar också mer ström. Efter lite mer läsande inser jag att de större ESP8266-kretsarna är helt dugliga att självständigt fungera som sensor-noder och kan då helt utesluta även en arduino på varje sensor-nod. De är inte alls lika kapabla som en arduino men för att läsa av enklare sensorer är det inget problem tydligen.

Min plan är att försöka köra så många sensorer som möjligt utan arduino, och bara där det behövs köra en arduino för logiken att avläsa/styra sensorerna. Troligtvis blir det svårt att köra på batteri men för mig behövs det inte. Dessutom åker man på att själv knåpa ihop något backend-system för detta. Men med tanke på att ESP8266 pratar wifi out of the box så är det ju en ganska simpel sak att koppla mot en sql-db eller någon molntjänst.

Jag har inte använt Domoticz men det verkar som att det finns stöd för ESP8266. Ska kolla lite mer på den då det verkar vara trevligt.

Det blev mycket OT, ber om ursäkt ifall du tycker det sabbar din tråd (säg till så tar jag bort inlägget). Kanske sabbar jag din fritid om du finner ESP8266 intressant :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Sundberg84
  • Laddar…
Kul att läsa om din installation @Sundberg84.

@eidlert
ESP8266 fungerar fint noder som alltid har ström. Däremot är inte resultaten direkt lysande om man vill ha batteridrivna noder.

MySensors är dessutom portat till ESP nu, så du kan bygga en wifi gateway som rullar direkt på ESPn. Skall bara fixa så att gatewayen kan skicka sensordata också sen kan du bygga fristående ESP-sensor noder om du vill.

http://forum.mysensors.org/topic/1870/esp8266-wifi-gateway-port-for-mysensors
 
  • Gilla
Sundberg84 och 2 till
  • Laddar…
hek skrev:
MySensors är dessutom portat till ESP nu, så du kan bygga en wifi gateway som rullar direkt på ESPn. Skall bara fixa så att gatewayen kan skicka sensordata också sen kan du bygga fristående ESP-sensor noder om du vill.
Härligt! :)
Tolkar det som att man snart kan skapa ett nät med MySensors med både nRF24L01 och ESP8266?
 
  • Gilla
Sundberg84
  • Laddar…
@eidlert i dagsläget har jag 10-12 olika sensorer som loggar info, fungerande hemlarm/detektorer med push, cctv med ftp samt lite relä att styra fönsterlampor. Mer kommer när jag har tid att skriva. :)
 
  • Gilla
ducc1
  • Laddar…
Tyvärr har jag inte mycket bilder kvar av dom första byggena jag gjorde. Hade varit en walk down memory lane, men samtidigt skapat mycket ångest. Ärligt talat var dom första sensorerna skit...

Initialt för att lära mig ville jag bygga batteridrivna temperatur sensorer. När jag väl fick sensorn att fungera slukade oftast sensorn så pass mycket batteri att den dog efter någon vecka (idag kan jag få en batterisensor att på 2xAA hålla 6-12 månader).

Tidigt inlägg på forumet från min sida: http://forum.mysensors.org/topic/618/how-to-wire-battery-sensor-with-battery-voltage-reports

1.jpg

Delar till min batteri sensor


Arduino Pro Mini 3.3v
Radio (NRF24L01+ transceiver from Nordic Semiconductors)
DS18B20 Dallas Temperature Sensors
Sladdar
PCB/Prototyp pcb att löda allt på.
Batterihållare eller annan strömförsörjning
Resistorer/Kondensatorer
Låda
Lödgrejer
Voltmätare

Länkar till ebay grejer: http://www.mysensors.org/store/

Min första välfungerande sensor (temp).

Jag har gjort mig av med tre tidigare versioner av detta bygge då det slukade mycket batteri. Orsaken vet jag faktiskt inte då jag inte byggt annorlunda - utan den troliga orsaken är väl min urusla lödteknik och därmed något som hela tiden släppt igenom ström. Här är iallafall min nod #3 (nod 1 + 2 är ombyggda till nya versioner). Tid att bygga: då = 1-2timme, nu 20min (med pcb).

2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nod #3 - Ända inomhus noden jag har kvar där allt är draget för hand (håller än idag med bra batteri kvar!).

3.jpg

Jag började I botten med en prototyp pcb. Ett kretskort med en massa lödhål I där jag satte I mina komponenter. Därefter lödade jag fast komponenterna på bra avstånd från varandra (så att det skulle gå att löda utan att kortsluta).

4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Batterimätare (voltage divider)
För att hela tiden kunna mäta hur mycket batteri som är kvar I batteriet går det att kopplar till en voltage divider. Arduinon mäter volt-styrkan mellan två resistorer som man kopplar till en ingång. Med hjälp av styrkan på resistorerna och lite annat överkurs kan får man fram ett värde som kan skickas till din controller. Se mer: http://www.mysensors.org/build/battery

Jag har kodat min arduino till att rapportera procent (3.3v = 100% och 1.9% = 0%). 1.9% är detsamma som urladdat då min radio och andra funktioner inte klarar fungera under detta. Utöver detta har jag kodat att samla fyra värde på en timme, ta ett medeltal av dessa fyra och sen skicka detta, dvs min sensor rapporterar batteristatus 1ggn/h.

5.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Booster

Efterhand som batteriet tappar styrka kan vissa funktioner inte längre fungera. För att undvika detta kan man använda sig av en DC-DC booster. Man kopplar batteriets + till IN, batteriets - till gnd och den tredje pinnen kommer leverera stabilt 3.3v även om batteriets volt sjunker.
Min booster klarar allt från 3,3 ner till 0.9v och konverterar detta tillbaka till 3.3v så alla funktioner fungerar så länge där finns ström i batteriet.

Radio däremot i mitt fall körs alltid direkt utan koppling till arduino och booster och den klarar också ström ner till 1.9v utan att sluta fungera. Boostern köps färdig och det finns LÅNGA foruminlägg kring dessa - tester, vilka som är bäst osv... Dessa kan också skilja mycket i pris så leta runt lite.

6.JPG
DC-DC Step Up Boost Module 3v3

Sensor

I mitt exempel är det en temperatur sensor från dallas (DS18B20)

7.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bygginstruktioner finns på MySensors.org men vänster pinne på bilden är - (jord/grd), mitten är data som kopplas till arduino pin 3 och höger är + (vcc). En 4,7k resistor kopplas också mellan vcc och data. DS18b20 finns I flera olika varianter och jag använder en lång och vattentät för att mäta tempen i frysen.

Radio

Detta är väldigt bra dokumenterat på MySensors.org. Var noga med strömmen och rätt kondensator till +/-. VÄLDIGT många fall när det inte fungerar handlar om fel/problem med ström.

Få ihop allt

Schema för alla sladdar finns på MySensors.org och övriga bygginstruktioner för respektive sensor.
Här är en utmärkt projekttråd med tydligt schema, köpguide och bilder:
http://forum.mysensors.org/topic/486/my-2aa-battery-sensor
Här är ett otroligt snyggt schema jag gjort:
8.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


9.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär kan baksidan av kortet se ut. Personligen börjar jag alltid dra sladdarna till radion då det är flest och bökigast (8st). 6 av dessa ska dras till arduinon och när detta är klart två till jord och plus. Därefter ser jag till att det finns ström och jord till alla komponenter. Steget efter det är voltage divider och booster. Sist ansluter jag sensorn. En mycket viktigt punkt är en 4,7uF kondensator mellan radions plus och minusdel. Detta tar bort "brus" I strömmen när radion startar och stängs av vilket medför mycket bättre säkerhet och mindre tappade överföringar.

Det finns dupont-kablar att köpa vilket är mjuka kablar med inte mycket koppar I mitten (trådigt innehåll). Detta är bra när man har dupont kontakter men ska man ändå skala kablarna rekommenderar jag att slakta en gammal nätverkskabel eller telefonkabel. Småkablarna innuti dessa är solida, dom blir kvar I samma läge när man böjer dom och enklare att skala.

Tittar man noga ser ni att det inte är helt enkelt att få det bra. Vissa trådar har fått sitt skyddande hölje brännt/smällt och mängden lödd-tenn varierar kraftigt. Ett moment som är det svåra och det som oftast ställer till problem.

Det är också detta moment som tar tid - och vill man minsta byggtiden och slippa detta moment HELT kan man köpa/göra en PCB (kretskort) där allt redan är fördraget. Då löddar man bara fast komponenterna och så är allt klart. Ett roligt och spännande projekt att skapa och kostar ca 7kr/kretskort om man får in allt på en 5x5cm med två lager.

10.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min PCB (äldre version) där alla dom "vanliga" sladdarna är dragna I kretskortet. Snabbt och framförallt säkert för att slippa löddmissar. Mer om detta o någon post I framtiden.

Mjukvara

Jag har modifierat standardsketchen för Dallas temp sensor med lite egna grejer. Min sensor sover I 15minuter för att spara batteriet. Varje 15min vaknar den, läser av temperaturen och skickar den till controllern. Den läser också av batteriets status och samlar den i en array (fyra värde). Varje timme tas ett medelvärde av dessa fyra batterivärde och så skickas medelvärdet till controllern som en procent.

Sketchen i sig blir för lång att posta - men jag har den ifall någon är intresserad.

Kostad
Arduino = 2$, Radio 1$ Temp 0.5$ Booster 2$ Pcb 1$, Resistorer, Sladdar m.m. 1$, Batterihållare 1$
= 65kr ca
 
Redigerat:
  • Gilla
Hjulvridarn
  • Laddar…
En liten post om att spara batteri...

Det finns mycket att göra med en standard arduino för att kunna spara på batteriet. Jag är LÅNGT ifrån proffs på detta och det finns grabbar på forumet som kör långdragna tester med att sänka hz och stänga av funktioner.

I mitt fall använder jag mig av ett steg som är ganska väl dokumenterat och framförallt lätt. Med hjälp att löddtången löddar jag bort status-led och den interna voltage-divider på arduinon. Detta sparar väldigt mycket över tid. På bilden syns en 5v regulater vilket ska vara 3.3 (men hade inte bättre bild) Det kan också skilja lite var komponentera sitter beroende på vilken version av pro-mini du har (min är en deek-robot).

1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta gör jag på alla mina senorer som körs på batteri... en enkel åtgård som sparar många månaders battertid.
 
u1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

u2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjar med lite byggbilder och för er som har en Class Ohlssons väderstation känner nog igen sig I första bilden. Jepp - en trådlös utomhussensor hade pajjat - vilken rensades på elektronik och sågades lite i. Denna hade ju varit bra som batteridriven men med alla sensorer samt att jag vill ha utomhusljus uppdaterad var 3min kändes det bäst att såga bort batterihållaren som numera är ett titthål för sensorn vid debug och uppdateringar I mjukvaran.

Inuti hittas följande sensorer DHT22 (Temp and Hum), LM393 (Lux) and BMP085 (Tryck (BMP085 kan mäta temp också - men den används inte)).
U3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allt testkördes vilket jag rekommenderar att alltid göra när man bygger något nytt! Det blir så väldigt smått och pilligt när man väl får ner det I lådan. Behöver man göra om då slutar det alltid med frustration innan man får ihop det igen.

u4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


u5.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


på plats (notera den extremt lilla 5->3.3v konverteraren (svart prick mellan 5v och jord skenorna). Troligtvis den svåraste jag någonsin löddat - efter detta beställde jag större varianter med ben istället :)

u6.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


u7.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Upsatt I undertaket på trädgårdsskjulet. 5v kommer via en telefonkabel som ansluts till en iphone adapter till 240v.

u8.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bygginstruktioner hittar ni på www.mysensors.org för respektive sensor och radio.

Min byggtråd på mysensors hittar ni här (inkl sketch):
http://forum.mysensors.org/topic/15...-powered-combined-temp-hum-pressure-and-light

u9.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad används detta till då?

Väderförhållandena är för tillfället bara till beskådning - ibland på morgonen innan man ska ta iväg barnen kollar jag hur kallt det är :)

Ljusförhållandena används till att tända och släcka mina lampor i fönsterna med.
Scriptet är något i stil med
"Om lux < 30 så starta lamporna"
 
Redigerat:
  • Gilla
Hjulvridarn och 2 till
  • Laddar…
Tyvärr upplever jag en del radiotrafik som tappas/försvinner från min utomhussensor. Det har diskuterats en hel del på forumet kring dåliga kopior av nrf radion som skapar problem. Trots att jag försökt maximera radiolänken med kondensatorer.

En bidragande orsak är att jag har min gateway ståendes i källaren (betongväggar delux). Denna är flyttbar men jag är rädd att förstöra teckningen för någon annan sensor. Lösningen får bli en repeater som är en möjlighet i MySensors.org nätverket att skapa en sensor som studsar/förmedlar vidare all radiotrafik till rätt destination.

1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I princip kan man ha en Arduino och radio ståendes som bara gör detta, men varför inte ha nytta av den samtidigt? En rörelsesensor i hallen som dessutom är en repeater är perfekt! 1) Bra läge för en rörelse sensor. 2) Precis ovanför GW på planet.

Att tänka på är att denna inte kan köras på batteri, då den hela tiden måste vara "live" och inte kan sova för att spara batteri. Lösningen = 5v USB/telefonladdare. På bilden ser ni en vanlig USB sladd som är skalad. I skyddshöljet ligger 4 kablar (+, -, Data, Data). Jag klippte bort datakablarna och anslöt +/- till min arduino och vips har man ström. Usb kabel sätts bara i en vanlig telefonladdare. En liten knut på usb kabeln innanför höljet och lite lim för att hålla allt på plats.

2.JPG

Övriga komponenter

Arudino pro mini 5v, radio, rörelsesensor, sladdar, skyddshölje (utanpåliggande eldosa) egen PCB (behövs inte).

Steg 1 var att förbereda eldosan med hål för radio, rörelsesensorn och skyddskåpa till denna. Inga större ingrepp, en vanlig batteridriven borrmaskin - ett stort och fyra små hål.

3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter limmade jag fast rörelsesensors (HC-SR501 PIR Motion Sensor Module) innanför "titthålet" till sensorn. Samma procedur med radion, stack ut antenndelen genom titthålet jag gjort och fäste med antennen på utsidan. Även denna fick lite lim för att vara säker.

Nästa steg var att förbereda arduinon. I mitt fall har jag gjort en egen PCB (kretskort) för att slippa dra sladdar mellan radio/arduino och sensor varje gång. Detta sparar mig ca 1 - 1,5h för varje sensor. (Radio = 8 sladdar, Sensor = 3-4 sladdar). I detta fall använde jag mig av dupont kablar som är kablar med färdiga kontakter på endarna. Bara att lödda dit ett stift på PCB kortet och trycka dit sladdarna. Nackdelen med dupontkablar är att det tar mycket plats jämfört med att lödda kabeln direkt på.
Även en voltregulator 5-3,3v med tilhörande kondensatorer sattes på plats för att radion ska få sina 3.3v (den fungerar inte på 5v) (http://www.mysensors.org/build/connect_radio)

4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna modul (tillsammans med andra) utgör nu en del av mitt alarmsystem (en post kommer om detta). Triggas denna när huset är "Arm away" skickas en notis med högsta prio till min telefon. Härifrån kan jag välja vilka actions jag vill ta, så som starta sirener, titta på övervakningsfilmerna som nyligen lagts till på min FTP och ev ringa polis/grannverksamhet eller vad som är lämpligt.
 
  • Gilla
elpaco och 2 till
  • Laddar…
Härlig inspiration!

Efterlyser mer info om dina kretskort. Du skrev tidigare att kostnaden är $1 och det är mycket intressant att läsa mer om.
 
Hej!
Tack - ok, kör nästa post om det... kommer under veckan.
 
  • Gilla
ekblom och 1 till
  • Laddar…
Eftersom i princip alla sensorer bygger på samma saker i MySensors gjorde jag som flera andra - designade ett eget mösterkort(PCB). Har man börjat grotta ner sig i detta inser man ganska snabbt hur mycket tid man får lägga på att dra samma sladdar om och om igen.

Varje sensor har sladdar från Ardunon - Radion - Sensorer vilken tar tid att löda Istället behöver man bara lödda dit komponenterna på sin plats - så är ALLA "ledningar/kablar" redan dragna i PCBn.

Jag hade att välja på flera bra mösterkort som finns färdiga och ämnade för just MySensors.org men eftersom jag gillar att lära mig nya saker gav jag mig på ett eget. De mönsterkort som fanns passa inte exakt in på vad jag ville ha.

Jag hade en tanke att göra en "dynamiskt" PCB som kunde användas på flera olika sätt.
Ett roligt och givande projekt (och billigt) om man tycker om teknik. Det var också viktigt att endast var bas-funktioner (de flesta andra är sjukt avancerade) och att det bara var stora komponenter (lätta att löda).

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det går att göra PCB på flera olika sätt, med allt från färdiga kretskort (dvs mönsterkort med komponenter på plats) till bara mösterkortet (bottenplattan) med hål för komponenter. Det går också att göra en egen PCB hemma genom att etsa en kopparplåt men i mitt fall är det att skapa på datorn och skicka till en fabrik.

Jag betalar $9,90 + frakt 3$ för 10 PCB som är 5x5 cm stora.
Tidsbesparingen är 1-1.5h/sensor.

Skapa din PCB
Det finns MASSOR av bra tutorials ute på nätet.
Det finns också massor av bra program (CAD) där man tillverkar sitt mönsterkort. Jag lärde mig och tog mig igenom denna utmaning genom denna tutorial på Youtube. Eagles CAD är ett gammalt och beprövat CAD program för mösterkort. Det finns nyare och flashigare (och som många säkert tycker är bättre) men i mitt fall blev det eagles.

Eagles är gratis (för hemanvändning) och finns här: http://www.cadsoftusa.com/

Del 1 - Schematics¨
Det första man gör är att plocka fram alla komponenter man ska använda. Allt ifrån större till mindre.

EaglesSchScreenShot.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I mitt fall ser ni uppe till vänster Arduinon (en pro mini) med alla dess in och utgångar. I botten ser ni min voltageregulator och min batteri booster (se tidigare inlägg). Till höger är en massa tomma hål som jag ska kunna använda som inkopplingspunkt för diverse sensorer. Uppe till höger är radion (NRF24L01+). I mitten syns +/- och även batteri mätaren/voltage divider

Sen ska allt kopplas ihop och här är det bra med en viss bas-kunskap inom elektronik. Jag är LÅNGT ifrån en höjdare och detta är säkert amatörmässigt gjort. Men det funkar :D

Jag har fått göra om den några gånger, satte vissa komponenter för närma varandra... hade problem med att vissa komponenter inte fick jord/GND och inte fungerade ordentligt... men den fungerar och det är så nice!

Del 2 - Board

När man är klar och satt ihop allt, som man tror det ska fungera :) finns det en del hjälpmedel att köra i programmet (regler). Detta för att se att allt stämmer enligt diverse regler som är satta för ett mösterkort. Därefter börjar egentligen det roliga - placera ut alla komponenter:

EaglesScreenShot.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När man placerat ut komponenterna gäller det att dra alla "ledningar" enligt vad man satte upp i schematics (del 1). I mitt fall är det en PCB med två lager - altså kan man köra ledningar på både fram (röd i bilden) och baksida (blå i bilden). Två blåa ledningar kan inte gå över varandra, då blir det ju såklart kortslutning. Detta är riktigt klurigt och inspirerande att få ihop... Det finns en funktion som gör det automatiskt till dig... men det är inte lika roligt och blir inte lika bra.

Del 3 - Skicka till produktion

När allt är på plats och man är nöjd - väljer man ut någon som ska producera din PCB till dig. Här finns många bra så jag rekommenderar att du letar runt. Jag använder mig av Itead. Dom är kina baserade och du får räkna på 3 veckors leveranstid. Du kan få dom skickade samma dag från leverantörer i Sverige och Polen... men då kostar ett mösterkort MÅNGA hundra.

När du valt finns regler för varje producent. Beroende på maskiner osv måste det vara såhär långt mellan varje hål, och mellan varje ledning. Man laddar hem en fil från producenten som innehåller alla regler och kör i eagles. Är allt grönt börjar du närma dig!

Nu ska man exportera din PCB till gerber-files som är om jag förstått rätt det universella formatet för PCB producenterna. Här är det läge att skicka iväg en liten varning, exporteringen blir inte alltid exakt som man gjort det i eagles - så innan man skickar iväg filerna rekommenderar jag att dubbelkolla dina gerber filer i en gerber-viewer.

Alles klar - bara att ladda upp till din producent - luta dig tillbaka och vänta!
Lycka till.

Min PCB

Min PCB kan användas både för batteri och fast strömkälla.

2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ovan och undersida - notera att det inte är samma version som den på eagles bilderna

Vill jag göra en PCB som körs på batteri lödar jag till en booster uppe till höger och en batteri övervakare strax under. Arduinon ska vara en 3.3v och sen är det bara att löda dit vilken sensor du vill ha i hålen till vänster. Om man plockar bort den interna voltage regulatorn på arduinon och led (se ovan post) blir detta en riktigt bra batteridriven sensor.

3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vill man använda sig av 5v eller RAW (6-12v) kan man göra detta:
Då börjar man med att klippa kretskortet från 5x5 till 5x3cm. Batteri funktionerna behövs inte här.

4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Istället behövs en volt-regulator (5 till 3.3v) för radion. I övrigt är funktionen densamma.

Detta kretskort testas fortfarande - så att jag vet att det ska fungera 100% och är inte presenterat på MySensors.org ännu. Det kommer släppas som open hardware, gratis för alla när jag är nöjd med design och funktion
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
... och för er som gärna vill göra en PCB hemma hittade jag detta: Homemade double-layer PCB with toner transfer method

"Home made Printed Circuit Boards (PCBs) are a great way to try out your prototypes before sending an order to a manufacturer. The toner transfer method is a simple way of making PCBs because all you need is a printer, an iron, some laminate and etching agent."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.