281 404 läst · 268 svar
281k läst
268 svar
Att hemmasnickra ett hemautomationsystem. (Domoticz + MySensors.org)
Så fick jag äntligen min MEGA 2560 till mitt RFLink Gateway. Tanken är alltså att jag vill använda 433mhz prylar (NEXA) för att bryta 240v eftersom detta märket är CE godkänt och det gillar mitt försäk.bolag. Förhoppningsvis löser vi detta på MySensors också inom en snar framtid
Precis som MySensors bygger man då denna gateway:
Controllern är samma (Domoticz) så här lägger man bara till en till gateway i hårdvaru-menyn! Smidigt och parallellt med MySensors!
RFLink består som jag nog skrivit tidigare en PCB med en 433mhz transiever jag beställde från Holland. Denna lödar man ihop till en shield som bara monteras på en Arduino Mega. Från RFLink laddar man hem ett färdigt program som flashar megan med allt som behövs. Mycket enkelt och smidigt.
RFLink teamet lägger till 433mhz märken/sensorer på löpande band och uppmuntrar användare att hjälpa till - helt i open source anda! Idag är nog dom flesta stora märken supportade. I samma program som man flashar megan finns en debug funktion så har man en 433mhz pryl som inte är supportad, kopierar man bara ut den koden som kommer i debug och mailar RF teamet.
Megan kopplas med USB till en av USB portarna på Domoticz Raspberryn och därefter var det bara att köra! Mycket enkelt och smidigt. En färdig gateway att bara plugga in hade varit något för MySensors Kommer snart hoppas vi på!
Därefter var det bara att i Domoticz trycka på "learn switch" och i inlärningsläge trycka på Nexa kontrollen. Kanal 1 valdes och därefter programmerades reläerna på samma kanal - KLART! Förvånad över att täckningen var bra i hela huset trots att RFLink GW står i källaren - härligt!
Det som jag undrar över är hur många kanaler Nexa har. I det 3-pack jag köpte finns en kontroll med 3 knappar - men när dom tar slut? Köpa ny kontroll - är det andra kanaler då? Jag vill ju gärna ha möjlighet att styra alla reläer för sig.
Kostnad: 328kr
Mega - 118kr
PCB + RFTrans - 193kr
433mhz Antenn - 17kr
Precis som MySensors bygger man då denna gateway:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Controllern är samma (Domoticz) så här lägger man bara till en till gateway i hårdvaru-menyn! Smidigt och parallellt med MySensors!
RFLink består som jag nog skrivit tidigare en PCB med en 433mhz transiever jag beställde från Holland. Denna lödar man ihop till en shield som bara monteras på en Arduino Mega. Från RFLink laddar man hem ett färdigt program som flashar megan med allt som behövs. Mycket enkelt och smidigt.
RFLink teamet lägger till 433mhz märken/sensorer på löpande band och uppmuntrar användare att hjälpa till - helt i open source anda! Idag är nog dom flesta stora märken supportade. I samma program som man flashar megan finns en debug funktion så har man en 433mhz pryl som inte är supportad, kopierar man bara ut den koden som kommer i debug och mailar RF teamet.
Megan kopplas med USB till en av USB portarna på Domoticz Raspberryn och därefter var det bara att köra! Mycket enkelt och smidigt. En färdig gateway att bara plugga in hade varit något för MySensors Kommer snart hoppas vi på!
Logga in
Skapa konto
Därefter var det bara att i Domoticz trycka på "learn switch" och i inlärningsläge trycka på Nexa kontrollen. Kanal 1 valdes och därefter programmerades reläerna på samma kanal - KLART! Förvånad över att täckningen var bra i hela huset trots att RFLink GW står i källaren - härligt!
Logga in
Skapa konto
Det som jag undrar över är hur många kanaler Nexa har. I det 3-pack jag köpte finns en kontroll med 3 knappar - men när dom tar slut? Köpa ny kontroll - är det andra kanaler då? Jag vill ju gärna ha möjlighet att styra alla reläer för sig.
Kostnad: 328kr
Mega - 118kr
PCB + RFTrans - 193kr
433mhz Antenn - 17kr
Redigerat:
Medlem
· Norrbotten
· 100 inlägg
"Varför har han en kontakt inkopplad på undersidan av sin NEXA, vad är det för specialmodell?" 15 sekunders intensiv tankeverksamhet senare insåg jag att det bara var kontakten i uttaget under... suck. :banghead:
Jo, det var det jag gjorde, verkar vara flera som beställt via den länken som inte fått +-versionen. Ska man hojta till i forumet? Säljaren var ett riktigt miffo också, påstod att jag inte kunde något. Fick dock tillbaka pengarna.Sundberg84 skrev:@ekblom - Härligt! Det blir så mycket enklare/snabbare, snyggare och säkrare i löddningarna. Dom har gjort min vardag betydligt enklare. Tråkigt med nrf modulerna - jag brukar beställa från mysensors.org/store för dom länkarna/produkterna beställs av många - är det fel på dom brukar användare säga ifrån ganska fort. Beställde från en Hong kong leverantör - 5 dagar efter jag beställde fick jag dom. Tar 3-4 veckor från China. Tillfällighet?
Vilken leverantör beställde du ifrån? Kan ju hända att man måste beställa fler.
Jag beställde från ebay (alice1101983) men senaste beställningen var oktober. Det är den länken som är från MySensors.org/forum (ebay).ekblom skrev:Jo, det var det jag gjorde, verkar vara flera som beställt via den länken som inte fått +-versionen. Ska man hojta till i forumet? Säljaren var ett riktigt miffo också, påstod att jag inte kunde något. Fick dock tillbaka pengarna.
Jag har beställt härifrån, funkade utmärkt (och som jag skrev till dig på FB, du kan få hämta några i grannkommunen om du vill).ekblom skrev:Jo, det var det jag gjorde, verkar vara flera som beställt via den länken som inte fått +-versionen. Ska man hojta till i forumet? Säljaren var ett riktigt miffo också, påstod att jag inte kunde något. Fick dock tillbaka pengarna.
Det verkar som att många säljare på Aliexpress är lite struliga så fort det blir problem.
Det var faktiskt de jag beställt också. Tack för erbjudandet igen, om jag blir galet denna gången också så kan jag nog komma och hämta, men just nu har jag ändå knappt någon tid för detta så jag kan gott vänta.dali skrev:
Har kollat lite mer på detta kring äkta/fake NRF radios. Tror dom flesta är mer eller mindre fake... men olika kvalitet på dom. Här är en bra diskussion: http://forum.mysensors.org/topic/1664/which-are-the-best-nrf24l01-modules
@ekblom har du testat dina radio? Med olika kondensatorer på?
@ekblom har du testat dina radio? Med olika kondensatorer på?
Kan resultatet bli att det inte går att slå på 250kbps-läget utan kondensator? För det har inte gått på någon av dem.Sundberg84 skrev:
Men det kan man ju prova.
Nej det tror jag inte. Mina är i princip värdelösa utan en 4.7 cap på dom. De är extremt strömkänsligs och det är deras stora nackdel. Dom blir påverkade av allt i kretsen.
Står det inte plus på dom (som på bilden) Isåfall kan du inte använda 250kbps läget tror jag.
Logga in
Skapa konto
Står det inte plus på dom (som på bilden) Isåfall kan du inte använda 250kbps läget tror jag.
Redigerat:
Jag köpte några med extern antenn. Om ja körde de utan någon kondensator så tyckte rf24 libbet att de inte var plus modellen (fast de funkade jätte-dåligt även i 1mbps läge).. Satte dit en konding och vips fungerade de toppen!ekblom skrev:
Ser man på, två problem.
1. Verkar vara problem med att köra dessa moduler på arduino mega, för när jag kör dem på en uno fungerar de. EDIT: Inte så konstigt att de inte funkar, SPI-bussen är på 50, 51 och 52, inte 11, 12 och 13 som på de mindre.
2. Fast de fungerar inte utan kondensatorn.
Så nu har jag 13st som faktiskt fungerar, och 10 till på väg. whoopdeedoo.
1. Verkar vara problem med att köra dessa moduler på arduino mega, för när jag kör dem på en uno fungerar de. EDIT: Inte så konstigt att de inte funkar, SPI-bussen är på 50, 51 och 52, inte 11, 12 och 13 som på de mindre.
2. Fast de fungerar inte utan kondensatorn.
Så nu har jag 13st som faktiskt fungerar, och 10 till på väg. whoopdeedoo.
Redigerat:
Alla såna där prylar använder sig av EN kanal. Sen skickas det olika koder.Sundberg84 skrev:
Nexas självlärande system funkar så att sändaren har en fast fabriksprogrammerad kod och sen kan man programmera mottagaren till vilka koder den skall lyssna på (hur många samtidigt koder mottagaren kan lagra varierar mellan olika modeller, men 3 tror jag de flesta klarar). Försöker man lagra fler så försvinner den äldsta.
Så systemet fungerar baklänges så att säga, man säger inte åt sändaren vilka mottagare de ska styra utan man säger åt mottagarna vilken sändare de skall lyssna på.
@Nerre - Tack för ditt utmärkta inlägg! Jag har lärt mig massor under dom senaste dagarna. Bland annat i Domoticz + RFLink kan du välja exakt vilken kod du vill lära dina nexa med (du kan välja en av alla miljontals kombinationer) och behöver inte använda fjärrkontrollen. Vill gärna ha så mycket som möjligt i systemet och inte lösa kontroller så det passar mig utmärkt.
En nit jag gick på var dock att Nexas inbyggnadsswitch wnr-1000 kräver nolla framdraget till brytaren. I mitt 70 tals hus har jag bara fas och tändtråd Är inte elektriker så det känns sådär att dra nolla även om det bra är att följa kanalen från brytaren till lampan.
Ska prova WMR-252 istället (dimmer) då denna ska kunna bryta Fas/Tändtråd verkar det som.
En nit jag gick på var dock att Nexas inbyggnadsswitch wnr-1000 kräver nolla framdraget till brytaren. I mitt 70 tals hus har jag bara fas och tändtråd Är inte elektriker så det känns sådär att dra nolla även om det bra är att följa kanalen från brytaren till lampan.
Ska prova WMR-252 istället (dimmer) då denna ska kunna bryta Fas/Tändtråd verkar det som.
Redigerat: