Vad tror ni om den här?
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp
Slipmaskin 450 W
MEEC
Behändig slipmaskin som gör det enkelt att slipa väggar och tak innan målning och tapetsering.
Inkl. 6 st. olika slippapper.
Hela rörets längd: 1,2 m.
Kabellängd: 5 m.
Skiva: 225 mm.
Varvtal: 1000-2600 v/min.
Effekt: 450 W. 230 V.
995:-
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp
Slipmaskin 450 W
MEEC
Behändig slipmaskin som gör det enkelt att slipa väggar och tak innan målning och tapetsering.
Inkl. 6 st. olika slippapper.
Hela rörets längd: 1,2 m.
Kabellängd: 5 m.
Skiva: 225 mm.
Varvtal: 1000-2600 v/min.
Effekt: 450 W. 230 V.
995:-
Se denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/88063-julas-flex-giraff-kopia.html
Fler synpunkter är förstås välkomna...
Fler synpunkter är förstås välkomna...
Strålande, tack för länken! Sökte men hade lyckats missa den.
Efter att ha läst tråden känns det riktigt prisvärd men det lägre priset nu.
Efter att ha läst tråden känns det riktigt prisvärd men det lägre priset nu.
Den är med i deras kampanjblad. Sänkt från 1995.- till 995:- med en brasklapp att det bara finns ett fåtal ex kvar. Enligt Harald Nyborg tillverkas den (stod Powercraft på deras, men det är samma maskin) inte längre pga problem med motorn som bränner om man kör för hårt med den. Så det är sannolikt så att den är på väg ut...
Eftersom den verkar funka ok så länge motorn håller är det frågan om man inte skall slå till? Det är ju trots allt garanti på den... och jag hoppas att renoveringen är klar innan den går ut
Binesh, du skriver att andra säljer den billigare. Var säljs den mer? Jag har inte sett den någon annanstans (har iofs inte letat heller).
Eftersom den verkar funka ok så länge motorn håller är det frågan om man inte skall slå till? Det är ju trots allt garanti på den... och jag hoppas att renoveringen är klar innan den går ut
Binesh, du skriver att andra säljer den billigare. Var säljs den mer? Jag har inte sett den någon annanstans (har iofs inte letat heller).
Åkte och köpte en "Wall Grinder" giraff på Jula och hämtade samtidigten ny katalog i går och giraffen ser ok ut. Noterade dock på sidan ca53 i katalogen att det verkar komma en ny variant av denna, den var enligt katalogen på 600w (150w mer) och hade en liten knopp (handtag) på motorhöljet. Kan detta vara anledningen till att priset sänkts på nuvarande?
Den nya var prissatt till 1995:- om jag inte minns fel.
Sprättade i alla fall upp kartongen och provkörde i luften och motorn lät en hel del och verkade inte så pigg i starten.... Det kan vara så att det är någon sorts elektronisk mjukstart ( i bästa fall) för att skona motor och drivfjäder fram till slipplattan, tror nog mer på svagt moment i motorn men man kan alltid hoppas...
Jag hoppas den håller tills vi slipat färdigt
Den nya var prissatt till 1995:- om jag inte minns fel.
Sprättade i alla fall upp kartongen och provkörde i luften och motorn lät en hel del och verkade inte så pigg i starten.... Det kan vara så att det är någon sorts elektronisk mjukstart ( i bästa fall) för att skona motor och drivfjäder fram till slipplattan, tror nog mer på svagt moment i motorn men man kan alltid hoppas...
Jag hoppas den håller tills vi slipat färdigt
Jag tänkte på HN också. PowerCraft saluförs ju av flera ÅF så kanske det finns på andra ställen också?
Har man inte som konsument rätt till 3 års garanti om det är konstruktionsfel? Brinnande motor är enligt mig konstruktionsfel...
Har man inte som konsument rätt till 3 års garanti om det är konstruktionsfel? Brinnande motor är enligt mig konstruktionsfel...
Principen är rätt - skall man vara helt korrekt så har man har tre års reklamationstid. När garantin har gått ut (i detta fall ett år) så måste man som köpare kunna visa att felet i varan har funnit där sedan den köptes. Under garantitiden behöver man inte kunna påvisa detta. I detta fallet känns det som att det går att visa, men vill säljaren strula så...Binesh skrev:
Bumpar tråden
Var in på Jula här om dagen och nu har de en ny modell.
http://www.jula.se/tak-och-vaggslip-600-w-139882
Den hade kommit in ett par dagar tidigare och har inte fått någon bild i webbkatalogen än.
Den var lite intressant faktiskt.
Motorn hade de monterat uppe vid sliphuvudet istället för att föra över kraften via wire. Det gjorde huvudet nycket rörligt och följsamt.
Smarta teleskopfunktioner, variabelt varvtal sugfunktion med hål i slippappret. (a la Giraffe)
Balansen i maskinen var det dock lite si och så med...
Tror dock att det kan vara ett prisvärt alternativ för oss som inte står och slipar timme efter timme.
Om någon (mot förmodan ) framöver skulle kika in på Jula så kan ni väl klämma lite på den och säga vad ni tycker.
Var in på Jula här om dagen och nu har de en ny modell.
http://www.jula.se/tak-och-vaggslip-600-w-139882
Den hade kommit in ett par dagar tidigare och har inte fått någon bild i webbkatalogen än.
Den var lite intressant faktiskt.
Motorn hade de monterat uppe vid sliphuvudet istället för att föra över kraften via wire. Det gjorde huvudet nycket rörligt och följsamt.
Smarta teleskopfunktioner, variabelt varvtal sugfunktion med hål i slippappret. (a la Giraffe)
Balansen i maskinen var det dock lite si och så med...
Tror dock att det kan vara ett prisvärt alternativ för oss som inte står och slipar timme efter timme.
Om någon (mot förmodan ) framöver skulle kika in på Jula så kan ni väl klämma lite på den och säga vad ni tycker.
Medlem
· Västra Götaland
· 401 inlägg
Kort svar: NEJ
Har en kompis som köpte en, han slägde den efter att ha slipat ett rum, dammar som f...n och som ovan beskrivits motorn lär inte hålla mer än ett till två rum...
Har en kompis som köpte en, han slägde den efter att ha slipat ett rum, dammar som f...n och som ovan beskrivits motorn lär inte hålla mer än ett till två rum...
Ja det var ju bra att den har blivit utprovad...Thomas_snickare skrev:
...och det var just den modellen han redan hunnit prova...? Enl. säljaren i butiken hade de fått in den så sent som nu i tisdags.
Medlem
· Västra Götaland
· 401 inlägg
Jaja...jag slog till på den befintliga modellen...kopplade den till grovdammsugaren och slipade hela husets gipsskiveskarvar med den...den varken dog eller brakade samman..och dammutsuget fungerade över förväntan.
Visst..den är inget under av precision, men så kostar den inte 10 000 heller...
Verkar överlag som att vissa typer av användare skall hålla sig till proffsmaskiner så de inte pajjar allt de får i händerna...med de billiga prylarna behöver man lite mer varsamhet och tålamod...vilket jag som engångsbrukare har både tid och råd med...medan allt som jag använder regelbundet köper bra prylar till.
Min slutsats kring Meec-slipen...om du ska använda den för 1 projekt: köp den..tillsammans med dammsugare så blir det våldsamt mycket mindre slipdamm...och det är värt mycket.
Visst..den är inget under av precision, men så kostar den inte 10 000 heller...
Verkar överlag som att vissa typer av användare skall hålla sig till proffsmaskiner så de inte pajjar allt de får i händerna...med de billiga prylarna behöver man lite mer varsamhet och tålamod...vilket jag som engångsbrukare har både tid och råd med...medan allt som jag använder regelbundet köper bra prylar till.
Min slutsats kring Meec-slipen...om du ska använda den för 1 projekt: köp den..tillsammans med dammsugare så blir det våldsamt mycket mindre slipdamm...och det är värt mycket.