Forbo skrev:
Jaja...jag slog till på den befintliga modellen...kopplade den till grovdammsugaren och slipade hela husets gipsskiveskarvar med den...den varken dog eller brakade samman..och dammutsuget fungerade över förväntan.

Visst..den är inget under av precision, men så kostar den inte 10 000 heller...

Verkar överlag som att vissa typer av användare skall hålla sig till proffsmaskiner så de inte pajjar allt de får i händerna...med de billiga prylarna behöver man lite mer varsamhet och tålamod...vilket jag som engångsbrukare har både tid och råd med...medan allt som jag använder regelbundet köper bra prylar till.

Min slutsats kring Meec-slipen...om du ska använda den för 1 projekt: köp den..tillsammans med dammsugare så blir det våldsamt mycket mindre slipdamm...och det är värt mycket.
Om man skall ha den till 1 projekt så är det nog billigare och bättre att hyra en Giraffslip på bauhause för 295kr om dagen eller 85kr/h.

Förutsatt att Bauhaus själv håller sig med kvalitsmaskiner för uthyrning vilket inte alltid är fallet....

I mitt närmaste bauhaus är uthyrningsdelen direkt när man kör in bilen för att lasta, står konstant en pall fylld med trasiga verktyg med retursedlar på. Och nej -det är är inte samma maskiner i backen hela tiden utan kraftig rotation! Även om de kör en del kända märken är en hel del även långt ifrån proffskvalitet.

Ska du hyra se till att få något vettigt!

Thomas_snickare skrev:
Det har ju givetvis inge som helts betydelse, lågpris är ju lågpris, och kommer alltid att så vara - skräp
Håller med dig till fullo. Det finns ju människor som tror att bara för att man har en Porsche 944 eller Porsche 955 Cayenneså har man en Porsche? Löjligt!

• Gilla
bulleribock
  • Laddar…
"Rund_Skruvad": Lol!

Angående hyra...i vart fall i mitt fall så arbetade jag med slipen 2 hela helger från och till..plus lite efterslipning av finspackling...totalt 5 dagar...hyra eller köpa Meec-slipen blev samma pris, med skillnaden att jag sparade tid och bensinpengar på att åka o hämta/lämna slipen....att långtidshyra skulle ju kosta mer än att köpa en märkespryl i princip..

Angående lågt pris=skräp...jag jobbar med marknadsföring...jag är glad att det finns en kategori människor som tror på det påståendet...:) Själv köpte jag en hel uppsättning FM Mattsson-blandare/Duschblandade/Kök/Tvättställ på introduktionspris...ungefär halva ordinarie priset.....dels var det billigt, blev det då automatiskt skräp? Och dels..ingen säljer något med förlust..även med halva priset gör affären vinst på prylarna...

Däremot är det mer säkert att få hyfsad kvalitet för en dyr peng...medan billiga prylar är mer lotteri...

Och jag som har frågat på byggaffärerna om det inte finns något elverktyg för att slippa handjaga och alla har sagt nej. Men halva huset är ju kvar att slipa så nu ska jag åka till Jula imorgon :)

Och angående dyra eller billiga verkyg och hyra kvalité eller köpa billigt så kör jag genomgående på att köpa billigt vad gäller verktyg. Vi bygger mycket på huset själva och köper de verktyg som behövs men det räcker om de håller lika länge som husbygget. Går de sönder för snabbt så ligger Jula nära för att lämna tillbaka. Hittills är det bara grovdammsugaren och vattenpasset vi behövt åka tillbaka med. Och det sneda vattenpasset satte hjärtat i halsgropen innan vi upptäckte att det var snett. Först trodde vi hela husstommen var sned och jag började fundera på om det gick att komma i kontakt med banken en söndag för att stoppa betalningen av fakturorna.

Du tycker inte din beskrivning av vattenpasset är en utmärkt motivering till varför man inte ska köpa lågpris från första början?

• Gilla
Tegell och 1 till
  • Laddar…
Jo så kan man ju också se det :) Vi har efter det kommit fram till att mätverktyg bör man ha koll på. På många tumstockar och måttband så är den första centimetern inte en centimeter vilket ju kan vara jobbigt om man ska mäta något för att se hur långt det är... Så länge man bara mäter för att få två saker man mäter med samma måttband lika långa så funkar det ju men lite dumt om man ska beställa en köksbänk med måttangivelser.

Med verktyg så vidhåller jag att köpa så billigt som möjligt är det som passar oss bäst. Vi behöver inte sitta och kolla en massa tester för att vara säkra på att vi verkligen köper det bästa. Vi behöver inte känna att vi har kastat bort en massa pengar om det visar sig att vi inte behöver verktyget så mycket ändå. Vi kommer inte att ha garaget fullt med massa dyra verktyg vi aldrig använder, vi behöver inte fundera på att sälja det på Blocket för att få tillbaka lite pengar och sedan komma på att det skulle vara bra att ha en sista gång.

Att vi gör mycket på vårt hus är helt och hållet för att spara pengar, inte för att vi tycker det är kul. Vi lägger hellre några tusenlappar på en spahelg än på bättre verktyg. Jag känner inte någon som helst tillfredsställelse av att köpa verktyg. Däremot så letar jag febrilt efter den perfekta lila badrumsmattan som när jag hittar den antagligen kommer att köpa utan att alls fundera på prislappen.

Jag förstår absolut de som propagerar för att man ska köpa dyrare verktyg och "man får vad man betalar för" men för t.ex. mig så svider det oerhört i plånboken att köpa verktyg. Det skulle kännas som att jag betalar för en robot som kan slipa väggarna själv medan jag tittar på men jag måste fortfarande stå upp och hålla i den själv och då skulle jag inte få vad det känns som att jag betalar för.

Här blev det ett lite längre inlägg än vad jag hade tänkt men jag kanske kan bidra med någon förståelse inför mer verktygsglada personer varför de billiga prylarna som kanske går sönder känns som helt rätt val för vissa av oss.

• Gilla
Vedeldat
  • Laddar…
Thomas_snickare skrev:
Det har ju givetvis inge som helts betydelse, lågpris är ju lågpris, och kommer alltid att så vara - skräp
Klart det har betydelse.
Jag är mycket nöjd med min sänksåg (Festool) men jag har också några lågprismaskiner jag är otroligt nöjd med.

Jag har en liten vinkelslip (Makita) som har hängt med många år - funkar kanon. Men se'n behövde jag kapa en hel del takpannor, trädgårdsplattor m.m. Vad gör man då? Köper en blå Bosch ?
Skulle inte tro det, vore ju helt vettlöst för mina behov. Jula reade en en maskin från 350:- till 195:-, 230 mm skivor, bra effekt, mjukstart. Perfekt för mig. Den har använts en hel del de senaste åren och den funkar klanderfritt. I min värld är det ett bra köp.

Finns det bättre maskiner? Ja visst.
Är de mycket dyrare? Ja visst.
Har jag glädje av pengarna (mellanskillnaden) ? Ja visst.

Att bara rekommendera det bästa är ju rätt meningslöst, det är rätt få som kan följa den typen av råd... För det gäller väl allt?? Kameror, bilar, ljudanläggningar, hotellrum på semestern, vitvaror, möbler etc etc...?

Nä, grejen är att optimera.

byggankan skrev:
Här blev det ett lite längre inlägg än vad jag hade tänkt men jag kanske kan bidra med någon förståelse inför mer verktygsglada personer varför de billiga prylarna som kanske går sönder känns som helt rätt val för vissa av oss.
Jag förstår precis vad du menar och det är nog tur att inte alla är lika. Tyckte mest att exemplet med vattenpasset var lite motsägesefullt :)

Det finns ju billiga prylar som funkar kanon och det finns dyra prylar som är skit, det är bara att dom dyra prylarna oftare är bra.

Jag har några biltema prylar som jag är mer nöjd med än festool prylarna jag hade.

jbr skrev:
Klart det har betydelse.

Nä, grejen är att optimera.
Amen!
Mätverktyg och precisionsverktyg/Sånt man arbetar mycket med=kvalitetsprylar (Därmed inte sagt "dyrt"..men oftare högre prislapp....)

Engångs/sällanjobbsprylar...=billiga grejer som ibland är rena skräpet och ibland rena fynden.

Kör Blå Bosch sticksåg...eftersom jag gör mycket träarbete..... kör Julas Ferm-vinkelslip 230mm...eftersom jag bara har den för att skära lite i sten enstaka gång...

För att återgåt till slipmaskiner så köpte jag denna för ett tag sen.

210254-jpg.jpg

Har egentligen använt den för lite för att kunna säga nåt vettigt om den.
Positiva är att den slipar ;)
Negativa är att den är tung att släpa runt på för en svag stackare.
Tyckte även att det ledbara huvet kunde var mindre fjädrande för som nu var det jobbigt att få den i vinkel mot taket.
Men tror nog jag kan ha stor nytta av den bara jag kommer på tekniken.
Har en del vägg,tak samt snedtaksyta att slipa framöver.
Inte vågat räkna på det än men med tanke på hur ofta jag bär upp nya gipsplattor på ovanvåningen är det kollosala ytor :O
Testade den lite för skojs skull på ett brädgolv som ska läggas över och det gick över förväntan så den bör funka som golvslip med.
Istället för handjagare då.Givetvis bör en riktig golvslip va bättre.

Jag köpte en "giraff" för ett par år sedan, men har inte provat den förrän ett par dagar sedan.
Märkte direkt att motorn inte orkade med alls, idag slipade jag lite spackel drygt 10 minuter, sedan brann
motorn upp...
Så se upp för maskiner med för låg effekt, min var på 400W.

Som tur var så kunde jag fortsätta slipa efter en stunds klurande :)
1.jpg
2.jpg

Black & Decker to the rescue..

Synnerligen kreativt! Dock ska man inte stirra på en effektsiffra, troligtvis säger det inget om den uppbrunna kinesmotorn. Originalet, Flex WS 702 har en ineffekt på 400W och påstås lämna 200W utgående. Den brinner inte upp efter några 10 minuter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.