Hej!

Ska slipa ohyvlade träväggarna på landstället och målat tak. Tror det är oljebaserad färg i taket. Det är väldigt gammalt tak. Skulle den röda takslipen från Jula fixa det? Eller klarar dem bara att slipa gips? Har inga bilder nu men kan återkomma med det senare.

Någon som har erfarenhet?

Med vänlig hälsning,

Niklas

P-plats skrev:
Köpte den förra helgen för 1699:-... :(
Blir en tripp till Jula i morgon å lämna tillbaka den och köpa en ny! :)
Får man fråga varför? Har själv funderat på att köpa en då det blir billigare än att hyra vid flera tillfällen.

• Gilla
teed
  • Laddar…
falkn skrev:
Får man fråga varför? Har själv funderat på att köpa en då det blir billigare än att hyra vid flera tillfällen.
En vecka efter att jag köpt min så kom den ut på kampanj för nästan halva priset så jag fick köpa en ny och sen lämna tillbaka den dyra...
Nu var den iof. värd det dyrare priset för den går som en dröm.
Julas slipnät funkar kanon!

P-plats skrev:
En vecka efter att jag köpt min så kom den ut på kampanj för nästan halva priset så jag fick köpa en ny och sen lämna tillbaka den dyra...
Nu var den iof. värd det dyrare priset för den går som en dröm.
Julas slipnät funkar kanon!
Okej, så det var bara priset som var anledningen. Då kan jag med gott samvete köpa en sådan för att slipa mina väggar också :)

Vad brukar hyrpriset ligga på för giraffmaskiner? Jag ska snart slipa en 75 kvadratmeter stor lokal med 3,10 i takhöjd. Funderar på när man når break even på att köpa en maskin. Den kan ju komma till nytta fler gånger, men det blir inte jätteofta.

Jag hyrde för rätt många år sedan, vill minnas att det kostade typ 170 - 200 kr per dygn då. Så tillkom hyra för dammsugare, men jag kopplade till min egen mha. lite tejp.

Senare köpte jag en Jula maskin. Den är av en äldre modell än de som säljs idag. Den jag har är lite för stel i leden uppe vid taket. Så man får del hålla den rätt högt, dels trycka lite onödigt hårt frö att få den att vinkla sig med ordentlig anliggning mot taket. Jag (som är rätt otränad) kör den helst bara 4- 5 minuter i taget, sedan får jag vila bort mjölksyran ur armarna. Men på den tiden slipar man ju 5 - 10kvm. Så det fungerar bra ändå. Framfröallt så bliur det nästan dammfri slipning.

men jag har känt lite på de senare modellerna, och tycker de verkar ha en bättre konstruktion av leden, så de fungerar troligen ännu bättre.

Tack för input.
Jag får kolla med Cramo vad de tar, och göra en rekognoseringsvända till Jula.

När jag hyrde i vintras kostade det runt 120 kr/dygn plus kostnaden för slippapper om jag minns rätt. Så värt förresten, mycket snabbare och mycket mindre damm än vid manuell slipning.

Jag ropade in en flexi giraff på konkurs nätauktion för 2200kr vilket jag tycker är ett bättre alternativ en jula.
Men man har dock inte någon garanti och det är en liten chansning av att den skall vara helt ok.
Men jag hade tur och den var i kanon skick

teed skrev:
Jag ropade in en flexi giraff på konkurs nätauktion för 2200kr vilket jag tycker är ett bättre alternativ en jula.
Men man har dock inte någon garanti och det är en liten chansning av att den skall vara helt ok.
Men jag hade tur och den var i kanon skick
Det låter ju som ett bra pris! Fördelen med Jula är ju att de är rätt bra att ha att göra med om saker går sönder, i alla fall enligt min uppfattning.

• Gilla
Dahomer
  • Laddar…
Ja, den fördelen är ju bra att ha. Nackdelen är ju att det finns inga reservdelar att köpa som det finns till Flexen, jag betalade liknande för min Flex.

Fördelen med att hyra just en giraff är ju också att den tar ganska rejält med plats om man inte bor så stort. En borrhammare är lättare att lägga i garderoben så att säga.

Köpte julagiraffen inför bredspackling av drygt 100m2 tak. Än bara klar med ovanvåningen - men där öppnade vi upp till nock. Hade aldrig klarat av det utan giraff. Med hjälp av giraffen får jag som amatör ett tillräckligt bra resultat. Snickaren var på inspektion och även han godkände det- och han är petig. Dessutom så dammade det löjligt lite jämfört med handslipning.

• Gilla
Gnagare i Bajenhöjden
  • Laddar…
Köpte en Timbertech på tradera för 1000:-. Funkar klockrent, lite tyngre än flexen men 1/5 av priset så kan jag ta lite mjölksyra. Men sandpapprerna är bara att kasta och köpa K-rautas papper.

nameloser skrev:
Köpte julagiraffen inför bredspackling av drygt 100m2 tak. Än bara klar med ovanvåningen - men där öppnade vi upp till nock. Hade aldrig klarat av det utan giraff. Med hjälp av giraffen får jag som amatör ett tillräckligt bra resultat. Snickaren var på inspektion och även han godkände det- och han är petig. Dessutom så dammade det löjligt lite jämfört med handslipning.
+1 kan bra hålla med efter att gipsat om hela huset + ladugården, Är jättenöjd!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.