Nix! Någon typ av dammsugarpåse alltså? Ser att det finns listat under tillbehör. Får kika på det :)

Precis, dammsugarpåse är vad jag syftar på. Kan kännas onödigt att lägga pengar på sådana, men de fångar det allra mesta av dammet som filtret annars får brottas med. På köpet blir det en betydligt trevligare upplevelse när det är dags tömma sugaren. Men glöm inte att ta bort påsen om du får för dig att suga upp vatten ;)

A
Har också Julas giraff som jag är nöjd med. Bra kvalitet på slippappren som följer med har inte behövt köpa nya ännu efter fyra rum. Har den kopplad till Biltemas dammsugare som jag inte är lika nöjd med. Påsarna är rent skräp, de spricker i ovandelen så att filtret blir igensatt och man måste gå ut och damma ur det. Dessutom så är slangen lite kort och dammsugaren välter gärna och då går dränk-skyddet för motorn in så man måste stänga av den.

Oj, spännande att du inte gjort slut på dina papper, själv har jag slipat mitt limfärgstak och gjort av med 10st k80 på dessa 18kvm för en vända..

byggsson skrev:
Jag håller på och inreder min övervåning, och jag insåg ganska så snabbt att det inte skulle vara hållbart att "kloss-slipa" hela övervåningen. Jag är ingen yrkesmålare, utan "bara" glad hemmafixare så jag tittade på Jula's Tak- och vägg-slip.

Den svarta Meec 710W, som är några hundra billigare känns "lite billigare". Inte lika flexibel ledning i slipplattan. Jag känner även till två fall med denna modell där karborrfästningen på slipplattan som håller fast slippapperet har fläckvis lossat när man bytt slippapper. Jag tyckte att handtaget mitt på stången var lite knepigt att hålla i, inte så ergonomiskt. Fördelen är dock, för mig som inte är speciellt stark i armarna, att motorn sitter mitt på skaftet.

Den röda Meec+ 600W, som är några hundra dyrare, känns som lite bättre kvalitet, samt bättre handtag att hålla i. Den här varianten har dock motorn sitter framme på slipplattan, vilket gör att om man inte är stark i armarna och/eller inte har helt rätt teknik, så blir den lite framtung när man slipar längre stunder. Jag tror att uppsugningsförmågan skulle vara lite bättre med den här modellen.

Jag stod och valde mellan dessa två, och det slutade med den lite dyrare, röda... Jag har provslipat några gipsskarvar med det medföljande 240-slippapperet. Det fungerade finfint (kartonggipsen blev ej uppriven som någon hade råkat ut för enligt ett tidigare inlägg i tråden), utan allt blev slätt och fint.

Munskydd samt hörselskydd är att rekommendera. Slipmaskinen + grovdammsugaren låter en hel del tillsammans, så man kanske inte kan jobba när ungarna gått och lagt sig...
Polaren köpte den röda och jäklar vilket skräp, han fick ärva min ena Flex istället. Dammupptagningen va katastrof trots att den kopplades till en Festool CTL 26a.

Haha som att säga att en volvo v90 är värdelös för att den är sämre än en Rolls-Royce...

Flex är väl mer än 10ggr så dyr? Självklart borde väl den va bättre. Men det känns rätt ointressant att jämföra.

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
Jag kör med slipnät i min Jula-giraff och det funkar kanon med dammsugaren... 👌

Köpte mig ett Mirka startpaket på Bauhaus 499:-
Måste vara några av mina bäst spenderade pengar. Så sjukt jäkla bra. Har kört av skarvarna i taket och det vart ju bättre än med Giraffen jag hyrde förut.
Buntbandade den på ANZA ledade handtag och hoppades att få en slip med förlägnare men se det vart inte bra. Leden hamnar för långt från underlaget så det vek sig.
Men var ändå skönt att hålla slipen med ena handen och stötta med andra på förlängaren.

Väcker liv i gammal tråd.

Vibbrerar era julamaskiner mkt när ni använder den? Köpte en begagnad och tycker den skakar väldigt mkt men kanske är det så dom beter sig?

G ekaa88 skrev:
Väcker liv i gammal tråd.

Vibbrerar era julamaskiner mkt när ni använder den? Köpte en begagnad och tycker den skakar väldigt mkt men kanske är det så dom beter sig?
Nej det skulle jag inte påstå.

FredrikR FredrikR skrev:
Nej det skulle jag inte påstå.
Nehe, trist för mig, skönt för dig :thinking:
Då blir det till att felsöka

G ekaa88 skrev:
Nehe, trist för mig, skönt för dig :thinking:
Då blir det till att felsöka
Skakar den oavsett trycket mot vägg?

FredrikR FredrikR skrev:
Skakar den oavsett trycket mot vägg?
Ju mer jag trycker ju mer skakar den, men jag trycker ju knappt något. Dock har jag ett konstant skakande så fort den är mot vägg/tak. Inget när jag bara håller den och inte slipar något

Kan tallriken vara lös och off center ?

FredrikR FredrikR skrev:
Kan tallriken vara lös och off center ?
Tallriken sitter bra, funderar på lagerfel eller om det är dåligt avvägd stödplatta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.