Hej!!

Ska kapa marksten med min sänksåg och tänkte köpa en Diamantklinga till min Festool TS55. Brukar kunna själv hitta på nätet saker som jag behöver, men en diamantklinga till min festool hittar jag inte. Klingans mått: 160x2,2x20
Tips mottages på vara jag kan beställa en sådan!!

Ska du verkligen riskera sänksågen till något sådant? Köp en billig vinkelkap på jula etc i stället.

Edit: jag tror jag betalade under tusenlappen för kap och klinga (230 mm?) När jag lade sten. Nackdelen är väl att kapen och klingan i stort sett gick åt. Det rasslar om växellådan nu i alla fall, även om den fungerar.

En annan nackdel med vinkel kap är att det är otroligt svårt att göra vinkelräta snitt. Ska du göra svängda snitt ska du titta på en mindre kap och klinga.

Redigerat:
Håller med nyfniken.
Protte

Inte för att jag har så mycket till övers för sänksågar, men jag får nog hålla med dom andra ändå.

Fy nej...brrrr.

Men om du ändå vill testa så finns klingor att få tag på på tyska ebay.

Inget annat förslag?

Jag har ett uthyrningsföretag av byggmaskiner (får väl inte säga vad det heter) så jag har 4 st Festool sänksågar och 2-3 cirkelsågar. Men nu har jag en kund som vill hyra en Festool sågen så att han kan använda styrskenorna. Och så har jag en TS 55 som inte är i den bästa konditionen som jag tänkte att använda till att såga i sten med. Jag har Vinkelslipar med diamanklingor och jag har Partner stenkapar, men kunden vill hellre använda ovan. Så av den anledningen frågar jag er om hjälp. Jag har konto på olika byggföretag men antingen är det så fruktansvärt dyrt med diamantklingor hos dom jag får kontakt med, och /eller så har min andra säljar kontakter semester. Jag behöver en klinga allra senast på lördag!!

Jag brukar använda biltemas eller swedols båda funkar bra men kanske lite små till sänksågen det beror på vilket sågdjup som krävs.

Sent from my MB525 using Byggahus

Ska helst vara 160mm klinga

• Gilla
Anders.N
  • Laddar…
Räkna med att sågen är gången sen, kanske inte ändrar kalkylen men spontant så känns det som fel maskin.

/Kent

Jag känner det som med vinkelslip så vandrar man lite fram och tillbaka så "skärlängden" dvs hur stor del av klingan som är i ingrepp inte blir så stor. Sågen kommer att vara i ingrepp genom hela stenen hela tiden. Jag skulle vara rädd för vibrationer och lagren i sågen. Är det lagd sten så ett plattjärn som linjal och vinkelslip. Och det kommer att damma.

Protte

Jag kör med en midhage-skiva på min sänksåg, har inte kapat marksten med den, bara minertit och cembritskivor.
Skivan är köpt på prevex.

Tack för era svar. Har numera konto på Midhage och beställde en diamant klinga av dom.

Återrapportera gärna hur det gick med markstenen.

pbengtsson skrev:
Återrapportera gärna hur det gick med markstenen.
Och sågen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.