Sågen är det nog inga problem med, vad skulle kunna hända? Då är det värre med klingan, de kostar en del.

pbengtsson skrev:
Sågen är det nog inga problem med, vad skulle kunna hända? Då är det värre med klingan, de kostar en del.
Sågen är inte gjord för att klara av stendamm som med bättre vinkelslip där de har labyrintkonstruktion för att klara av finkorniga damm.
Lagren och motoren kommer att ta stryk. Festool har en mer lämpad såg för detta ändamål om det nu måste vara Festool:
Festool AXT 50 LA.
Fast det kostar en hel del.

Lagren klarar sig nog, de lär vara helkapslade men allt omkring lär få stryk. Har inte sett en sprängskiss men vete tusan om ens festo har dammtätning mot lager, det är mig veterligen bara Fein som har det ens på vinkelslip men den har jag noll problem att köra i tegel och sten med.
Stendamm är inte snällt alls och att blåsa bort det funkar inte alltid så risken är att den stackars gröna får några stilla resor till som stensåg och sen adjö.

*tänder en ficklampa för den stackars feston och hoppas den får ett bättre liv nästa gång*
/Kent

Jag har redan Festool ATX 50 LA och den används till Fibercement/Minerit/Cementbundna silikatskivor m.m. (har ca 20 Festool maskiner i mitt uthyrningssortiment) Trodde inte man kunde såga i sten med den? Hursomhelst beställde jag en mellanpris klinga som, enl säljaren ska fungera bra. Och precis som sades ovan är det nödvändigt att använda Dammsugare även om man sågar utomhus. Det har jag koll på. Jag hoppas nu kunden återkommer och hyr detta. Annars får jag väl såga några stenar som ligger i trädgården, så att ni får besked på hur det gick!!

Hur gick det?

Är själv numera sugen på att offra en sänksåg bara för skojs skull :D

Det gick hur bra som helst. Sa till kunden att använda dammsugare. Har sedan hyrt ut maskinen 2ggr efter och samma resultat. Men det är ett måste att ha en dammsugare med bra drag i, även om man sågar utomhus! Fast som tidigare sagts så hade jag inte offrat en nyare såg till detta:)

Kanske inte riktigt skoj egentligen. Har stora plattor som varken får plats i stensåg, stenkap eller stenklipp.

Vinkelslip tar för lång tid och blir inte lika exakt. Tröttsamt att behöva kapa meterstora plattor med vinkelslip.

Är starkt sugen på att köpa en Flex CS60 WET: http://www.flex-tools.com/se/Produkte/Steinbearbeitung/CS_60_WET/index.php#

Eller köpa en billig sänksåg från Jula, Bauhaus eller nåt.

Eller den billigaste sänksågen på Blocket, ju risigare, desto bättre.

Jag har sågat betong med en Evolution Rage med diamantklinga på fri hand, och utan dammsugare. Det fungerade förträffligt. Toolstop har både maskin och klinga billigt.

Jag har köpt diamantklingor från en firma i USA och ska kapa min granitskiva till mitt nya kök.

Jag köpte samma märke på klingan som han som skrev på festoolownersgroup.com .

En klinga kostar 15$ och den ska passa Ts55.

Där finns många coola videos på youtube

Uppdatering

Har precis kapat en fönsterbänk i granit i Max tjocklek 30 mm och det blev helt ok resultat ImageUploadedByByggahus.se1377461012.379484.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• ImageUploadedByByggahus.se1377461069.580726.jpg
    Skapa konto
Det blev väl bra även om det flisade en del, tog det lång tid? Vad för klinga körde du med?

Plonker skrev:
Det gick hur bra som helst. Sa till kunden att använda dammsugare. Har sedan hyrt ut maskinen 2ggr efter och samma resultat. Men det är ett måste att ha en dammsugare med bra drag i, även om man sågar utomhus! Fast som tidigare sagts så hade jag inte offrat en nyare såg till detta:)
Vad för klinga köpte du och vad sågade kunderna? Mycket slitage på klingan?

Den sågar precis som om man sågar en tjock o hård träskiva typ 40 mm ek

Nu var detta extrem närbild på ca 6 cm från skivan. Man ser knappt att den är sågad när den ligger på plats.

På en ljus skiva syns det ännu mindre.

Ska testa att våtslipa den svarta skivan. ImageUploadedByByggahus.se1377552727.138373.jpg
Skapa konto

Här är klingan

ImageUploadedByByggahus.se1377552800.785928.jpg
Skapa konto

• Gilla
pbengtsson
  • Laddar…
Om jag inte missminner mig var det sjöstensplattor eller liknade och sågklingan köpte jag från min leverantör (som jag inte kan uppge eftersom jag inte vet m det är ok med reklam) Klingan heter i varjefall UNICUT-T 150mm och är för betong och andra stenmaterial och kostade 995Kr +moms. Slitaget var inte särskilt mycket trots att kunderna körde torrt (kan inte säga i mm hur mycket det var för maskinen är uthyrd för tillfället).

• Gilla
pbengtsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.