ullberg
Kul att se, verkade ju funka rätt bra, du är nöjd med snittkvalitén?

/U

Se inlägg #26 snittet ser ganska ok ut.

Kul att du filmade det hela (y) så faktiskt ut som att det gick väldigt bra, och snabbt.

Blir till att skaffa en sådan klinga, den blir klart användbar. Speciellt vid kapning av större klinkersplattor.
Det jag märkt då dammsugaren varit inkopplad är att filtrena blir lätt snabbt igensatta, så rengör filtrena ofta.
Kanon med en video, tack!

Sådan klinga måste köpas vid nästa tur till USA, bara för att... :)

Robert-san01 skrev:
Sådan klinga måste köpas vid nästa tur till USA, bara för att... :)
Inte som handbagage ;-), försökt något liknande.

• Gilla
Barnrikehuset
  • Laddar…
Kan tänka mig att de blir lite griniga vid securityn... ;)

Vad är det för fabrikat på den? Försökte leta igenom USA tråden och forumet men hittade inte vart han köpt klingan.

Jag kan visa ett alternativ till sänksågen.
Min första cirkelsåg som jag köpte för ca 15 år sedan var en noname som dog rätt så snabbt, dock så återanvände jag själva basplattan. Jag byggde en adapter till min vinkelkap av lite plywood, Ek och byggvinklar. Jag har en 125 mm diamantkapskiva som jag nött ner ett par stycken av. Men denna setup så har jag kapat ca 30 m skiffersten ca 25 mm tjock till en utomhustrappa utan problem. Max kapdjup är 37 mm. Se bifogade bilder på ekipaget.
ImageUploadedByByggahus.se1378557128.130313.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1378557146.933084.jpg
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Lilllen och 5 till
  • Laddar…
Det finns skivor till just Festool TS55 som tillverkas av ProTool - Jag köpte min hos lokala festool ÅF'n. Numer äger ju Festool Protool så den borde ju komma ut under "Festool" loggan.
Notera att man har en ring i centrumhålet för att anpassa storleken till TS55.

IMG_0493.jpg
Skapa konto
IMG_0494.jpg
Skapa konto

Redigerat:
ullberg
End skrev:
Annars har ju Festool numera en liknande den som modifierats ovan.
[länk]

Ursprungligen en Protool. Finns även 230 mm. Går dessutom att köra på skena. Funderade ett tag på att slå till den men valde bort det till förmån för en Flex istället då den senare våtkapar (dammfritt och mindre slitage på diamanten).
Var inte de två maskinerna nästan billiga för att vara fest(pro)tool? 125:an var ju billigare än en TS55:a...

ullberg skrev:
Var inte de två maskinerna nästan billiga för att vara fest(pro)tool? 125:an var ju billigare än en TS55:a...
Det är ju trots allt en vinkelkap - Man funderar lite om dom kopierat "heckes" variant. ;)

Glömde skriva om granitetools. Dom är väldigt dåliga på att svara på mail och jag skickade mina klingor till en adress i USA o sen vidare till Sverige.

En klinga kostade 14.98 $ o man måste beställa för minst 15 $ för att dom ska hantera ordern så jag beställde 2 st.

pbengtsson skrev:
Blir till att skaffa en sådan klinga, den blir klart användbar. Speciellt vid kapning av större klinkersplattor.
Det jag märkt då dammsugaren varit inkopplad är att filtrena blir lätt snabbt igensatta, så rengör filtrena ofta.
Kanon med en video, tack!
Jag testade först med en granitkeramik klinker och det blev inte alls bra. Den flisade sig jätte mycket

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.