24 688 läst · 119 svar
25k läst
119 svar
Makita GN900SE 7.2V Gas Spikpistol
Har för mig att Paslodes im90 är tänkt att fungera i kallare väder, åtminstone kallare än im350 klarar.
Men men, onödigt att riskera Makitan, och jag kommer nog ändå inte vilja hålla på utomhus när det kryper mer mot 0-5 grader på dagarna..
Men men, onödigt att riskera Makitan, och jag kommer nog ändå inte vilja hålla på utomhus när det kryper mer mot 0-5 grader på dagarna..
Passerade en laddning och en gaspatron i helgen efter att ha kört panel på huset jag spikat ihop under augusti, har inga planer på att stå och spika utomhus i vinter, och om den kan gå sönder i kyla så blir motiveringen att hinna klart ännu större (om det nu är så i verkligheten med kylan etc)
Clain: panel och lockläkt med 75 och 90mm ??? spikar du fast inredningen på insidan direkt ?
Clain: panel och lockläkt med 75 och 90mm ??? spikar du fast inredningen på insidan direkt ?
Ja en annan är ju inte snickare till yrket, så söker sig till den info som behövs och utgår från det jag hittar, nu tog ju inte pistolen 100mm så det fick bli 90mm istället..tallmilan skrev:
Gissar på att du tycker jag överdimensionerat en del?!
Vad skulle du rekommendera, klart det är bättre om det går att dimensionera klenare, kostar ju mindre.
Läs gärna Yttervägg med stående panel på träguiden, där jag hittade en del av infon till bygget..
Citat från länken ovan:
"Alternativ 1:
Stående panel av trä med lockläkt: tjocklek bottenbräda ≥ 22 mm, bredd ≤ 175 mm. Lockläktens dimension bestäms bland annat med hänsyn till utseendet.
Fästdon]: varmförzinkad trådspik 75-2,8, alternativt panelskruv längd 48-60 mm, till bottenbräder <25 mm, varmförzinkad trådspik 100-3,4, alternativt panelskruv längd 75-90 mm, till bräder ≥ 25 mm samt till lockbräder och lockläkt."
Det kanske var lite överilad kommentar, jag jämförde med mitt gamla hus som inte är reglat utan har spikläkt. Min panel är 22mm tjock och när spiken har passerat bottenbrädan (22mm) och spikläkten (22mm) sticker den ut på baksidan in i vindväven och isoleringen. Jag förstår inte hur de sista centimetrarna ska kunna göra någon nytta - mer onytta då man kan göra sig illa på dem. Om jag har reglat istället så är det 45+22 och utegips bakom då kan jag tänka mig att det gör nytta, men 75mm huggenspik plus lockläkt 100mm som håller in brädan - herre gud det är ju inga snölaster panelen ska hålla emot.
För egen del har jag kört huggen 75mm en längre tid och kör huggen 50mm istället nu på lekstugan/trädkojjan eftersom det inte är någon isolering som gömmer de utstickande spik-spetsarna. Jag har därefter provdragit och panelen sitter så in åt helsike. Jag är inte heller snickare och kanske skulle ha tagit 60mm istället men efter att ha provdragit panelen med kofoten så skiter jag i det. Det ska även på locklist som ska sitta med 75'orna
För egen del har jag kört huggen 75mm en längre tid och kör huggen 50mm istället nu på lekstugan/trädkojjan eftersom det inte är någon isolering som gömmer de utstickande spik-spetsarna. Jag har därefter provdragit och panelen sitter så in åt helsike. Jag är inte heller snickare och kanske skulle ha tagit 60mm istället men efter att ha provdragit panelen med kofoten så skiter jag i det. Det ska även på locklist som ska sitta med 75'orna
Överilat tycker jag nog inte, bra att få lite reaktioner.
Jag har ju också en gammal kåk från 20-talet med gammal stående plankstomme och nyspikad 28mm spikläkt, sedan panel 22x170mm och lockläkt 16x45mm.
Har faktiskt funderat över om jag verkligen ska behöva köra 75mm till panelen, när spiken i princip bara drar i 50mm (dvs 28+22). För sedan går ju resterande 25mm bara rakt in i bakomliggande isolering.
Samma sak med lockläkten som enbart är 16mm, där drar spiken alltså totalt 66mm (28+22+16) vilket betyder att 24mm sticker vidare in i isoleringen.
Förklaringen jag hittat är att (i det här fallet) panelen skall dras 2,5ggr sin egen tjocklek, men jag vet inte riktigt varför det skall vara på det viset.
:S
Jag har ju också en gammal kåk från 20-talet med gammal stående plankstomme och nyspikad 28mm spikläkt, sedan panel 22x170mm och lockläkt 16x45mm.
Har faktiskt funderat över om jag verkligen ska behöva köra 75mm till panelen, när spiken i princip bara drar i 50mm (dvs 28+22). För sedan går ju resterande 25mm bara rakt in i bakomliggande isolering.
Samma sak med lockläkten som enbart är 16mm, där drar spiken alltså totalt 66mm (28+22+16) vilket betyder att 24mm sticker vidare in i isoleringen.
Förklaringen jag hittat är att (i det här fallet) panelen skall dras 2,5ggr sin egen tjocklek, men jag vet inte riktigt varför det skall vara på det viset.
:S
Det är en gammal "tum regel".
Om Plankan är en tum så ska spiken vara tre tum, men det förutsätter ju att man har två tum bakom det man sätter fast och dessutom är det för gammal hederlig spik, idag kostar ju huggen spik till spikpistolen marginellt mera ...
Om Plankan är en tum så ska spiken vara tre tum, men det förutsätter ju att man har två tum bakom det man sätter fast och dessutom är det för gammal hederlig spik, idag kostar ju huggen spik till spikpistolen marginellt mera ...
Rycker liv i tråden och frågar om någon av er har lösningen på mitt problem:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/201692-fasadnos-makita-gn900se.html
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/201692-fasadnos-makita-gn900se.html
Jag har inte full koll på huruvida det kommit ytterligare en ny modell av fasadnosen.vojma skrev:
När jag köpte nosen var det redan den uppdaterade nosen till nya paslode pickan, men dom kanske kommit med ytterligare en ny modell nu.
Gå in på min länk till verktygsladan och titta, där står fortfarande att den passar makitas picka med.
Du borde annars kunna maila dem och fråga, det gjorde jag innan jag beställde min och jag fick svar rätt snabbt efter att dom testat hur den passade.
http://www.verktygsladan.nu/product_info.php/cPath/37_49/products_id/411
Nu var det ju ett tag sen denna tråden var aktiv.. men tänkte ändå försöka mig på en fråga nu när även jag beställt en makita skjutare.
Vore smidigt att även kunna använda den för blivande trall, och snubblade över denna produkt: http://www.verktygsladan.nu/product_info.php/products_id/1643
dvs med en paslode kan man skjuta in skruvar, exempelvis för trall. Någon som provat detta med makitan?
Ytterligare en fråga, funkar gunnebo spik bra till makitan eller vilken spik är bäst att använda, mitt behov är främst panel i dagslägen dvs 65-75mm eller så?
Vore smidigt att även kunna använda den för blivande trall, och snubblade över denna produkt: http://www.verktygsladan.nu/product_info.php/products_id/1643
dvs med en paslode kan man skjuta in skruvar, exempelvis för trall. Någon som provat detta med makitan?
Ytterligare en fråga, funkar gunnebo spik bra till makitan eller vilken spik är bäst att använda, mitt behov är främst panel i dagslägen dvs 65-75mm eller så?
Inget svar på din egentliga fråga, men jag spikade min trall med rostfri kamspik. Det skall jag inte göra om. Spiken sitter lika bra som skruv och kryper inte upp, men det blev förfärligt fult med spikskallar och stora hål efter slagstftet. En skruv som är lagom försänkt syns ju knappt. Jag befarar att du kan få samma problem med spikskruvarna.
Produkter som diskuteras: "kamspik"
Kamspik
Kamspikar kännetecknas av deras tydliga räffling längs spikens kropp, vilket ger dem en förbättrad utdraghållfasthet. Detta gör dem särskilt lämpliga för att sammansätta virke och andra tyngre material.
Läs mer
Aha, blir det så illa? Man kanske kan ställa in den att inte slå i sista 5-10 mm o dra det med skruvdragaren när trallen är lagd? Går det att ställa den så? Men det kanske blir mer jobb än att skruva direkt då..
Vet inte hur det är nu, läste i tråden att Paslode uppdaterat sin nos nu, men efter en sökning på Google fick jag fram denna som Bauhaus har i sitt online-lager.J Janne79 skrev:
Om inte minnet är helt galet så tycker jag den ser ut som den jag köpte när jag hade min Makita..
Då var det åtminstånde im350 nosen som passade.
Men det kan ju vara något mått som ändrats, prova och returnera annars är ju en idé som kan vara värd att testa.
https://www.bauhaus.se/panelnos-pas...PZEC5WKyOKhF3-E_NjdN78SPGFesLRGUaAudgEALw_wcB
Redigerat:
Ja det var den jag också hittade.clain skrev:Vet inte hur det är nu, läste i tråden att Paslode uppdaterat sin nos nu, men efter en sökning på Google fick jag fram denna som Bauhaus har i sitt online-lager.
Om inte minnet är helt galet så tycker jag den ser ut som den jag köpte när jag hade min Makita..
Då var det åtminstånde im350 nosen som passade.
Men det kan ju vara något mått som ändrats, prova och returnera annars är ju en idé som kan vara värd att testa.
[länk]
Ja returnera går ju såklart. Tack för att du svarade 🙏
Produkter som diskuteras i tråden