Att Bosch:en är en fin fräs med en smart funktion tvivlar jag inte på. Dock har jag som sagt en helt OK handhållen fräs. Är enkom ute efter bordsmontering nu. Det kanske kommer hända en gång om året att fräsen åker ut ur sitt bord.

mattiasp skrev:
Sluta vela nu. Jag tror på kittet med 625:an. Sen är jag inte riktigt klar över varför du säger att T11:an skulle vara en bättre maskin? De är väl i praktiken identiska, men med olika färg på skalet och att T11:an är förberedd för snabbfästen.
Tack ;) Ska bara komma på vad jag mer behöver från Axminster. Det är det svåra, att hejda sig. Helt plötsligt ligger det nödvändiga grejor för 10kkr i kundvagnen.

T11:an är väl en på marknaden nyare modell än 625:an även om båda är ruskigt lika? Sedan hyser jag någon form av skepsis mot allt nytt som är gult...

Jag tror att 625:an kommer med spännhylsor för 12,7mm och 6,35mm. Du behöver även spännhylsor för 12mm och 8mm. Det finns även 9,52 mm, men det är lite udda. Beställ även hylsmuttrar till alla extra spännhylsor du beställer.Om du har någon jigg som kräver kopierringar, eller hylsor eller vad de kan heta, kan det också vara en idé att beställa.

mattiasp skrev:
Beträffande Classes Tritonkopia så hade jag för mig att den 2 kW-maskin som Classe sålde under namnet Durq snarare var en klon, dvs samma maskin med annan branding. Menar du att det är en kopia, Bengt?
Jag gissar också på klon. Den finns numera i orange färg och med namnet CMT på Toolbox (Finns ej i katalogen, men jag har vart och klämt på´n ...) Försäljaren sade att det fanns möjlighet till höjning/sänkning med ratt ovanifrån, men jag frågade inte närmare...(Har redan för många maskiner hemma.)

mattiasp skrev:
Jag tror att 625:an kommer med spännhylsor för 12,7mm och 6,35mm. Du behöver även spännhylsor för 12mm och 8mm. Det finns även 9,52 mm, men det är lite udda. Beställ även hylsmuttrar till alla extra spännhylsor du beställer.Om du har någon jigg som kräver kopierringar, eller hylsor eller vad de kan heta, kan det också vara en idé att beställa.
Jag tänkte nog initalt skippa dessa då jag inbillar mig att den medföljande skaftförlängaren kommer sitta permanent monterad i fräsen när den går i bordet. Köper ER20-hylsa för 8mm, den medföljande hylsan tar redan 12-13mm.

phl skrev:
Jag tänkte nog initalt skippa dessa då jag inbillar mig att den medföljande skaftförlängaren kommer sitta permanent monterad i fräsen när den går i bordet. Köper ER20-hylsa för 8mm, den medföljande hylsan tar redan 12-13mm.
Hur funkar ER-20? Eller rättare sagt, vad är det?

Om saker och ting inte klarnar av stomneby:s länk så konceptet att spännhylsan trycks ihop helt jämt runt verktyget man monterar i den. Anläggningsytan mot verktygets skaft blir med andra ord stor. ER-hylsor i form av typ ER40 och liknande är rätt vanligt i metallfräsar. Åtminstone i de jag kört med.

Inte för att det är jätteanvändbart i ett fräsbord men det blir ju faktiskt fullt möjligt att montera verktyg med valfri skaftdimension i bordet med Axminsters skaftförlängare. Sök på "er20 collet" på Ebay så ser du vad man kan få ett kit med fulhylsor för.

Redigerat:
Angående Triton och CMT. Har kollat på en CMT-fräs, men den verkar ju vara en kopia av Elu MOF177 (DVS=T11, DW625 etc.) Däremot finns det en nyhet som definitivt är en Triton. Den är förresten inte CMT-orange, utan Tritonorange, en blekare orange. Den andra fräsen verkar de ha slutat göra. Har de köpt upp Triton från GMC?

Sorry phl, det var inte meningen att plantera myror i skallen på dig... Mitt resonemnag grundas som sagt på vad som fanns tillgängligt innan Axminster-liften fanns. Kanske tur att någon annan knep T11:an så att du slipper våndas ;)

Jag tror/hoppas att du kommer att bli nöjd med Axminster-paketet. Du blir förmodligen en av de första i Sverige att skaffa ett sådant, och bara det är ju lite ballt. Sen skall det förstås bli trevligt att läsa en liten recension...

Om du nu sitter och funderar på vad du skall beställa för att komma upp i de 10k du nämnde så har du väl sett att liften är förberedd för DRO-skala? Köp även den separata displayen så är du 0,5k närmare ditt (oönskade?) mål ;) Har iofs en känsla av att du redan har tänkt på den biten...

Ett annat, seriösare, tips är att passa på att beställa en NVR-switch. Axminster har en variant med en rejäl "stop-knapp", viket jag tycker är vettigt på ett fräsbord. Jag har i varje fall inte hittat något bra alternativ i Sverige med både nollspänningsbrytare och nödstopp (frågan har även ventilerats i elforumet).

Några 10kkr har jag inte till mitt förfogande. DRO:erna i all ära men jag har byggt liknande med rotationsgivare på gängpelarna tidigare så det kanske blir något sådant i stället.

Kollade på nollspänningsbrytaren från Axminster och den är säkert fin. Dock kan jag bygga en egen med lite junk jag har liggandes hemma (hittade fem nödstoppsknappar i gömmorna). Pengarna gick till lite T-spårsskenor i stället ;)

Kunde nästan tro att du hade något i gömmorna - du verkar ha en liten guldgruva hemma i källaren ;)

Skall du sätta T-skenan i bordet eller anhållet? Om du skall sätta den i bordet så har du kanske sett Kregs Combo Trak. Verkar smidigt att kunna använda samma skena för både "slädar" och tex feather boards. Men jag skall kanske inte trissa upp ordervärdet? ;) (Jo, jag har själv en sådan i mina gömmor)

Beställningen iväg!

Nu jag lyckats dra igång ännu ett verkstadsprojekt i stället för att fixa dragiga krypvindluckor, garderober och annat tjafs... suck!

Nåja, har inte tänkt så mycket på bordet, kanske man kan bygga en prototyp (som lär bli den skarpa varianten för att man är för lat att göra två) med enkel topp. I den tänkte jag ett Combo Trak. Sedan tänkte jag två Mini Trak (vanliga T-spår) vinkelrätt mot Combo Traken för att fästa anhållet. Sist en Mini Trak på sidan av anhållet för att fästa fjäderbrädor eller liknande.

Fick snåla bort lite gottis ur ordern för att hushållskassan skulle hållas intakt men det ger sig nog i längden. Såg att frakten på småorders bara landade på 7 pund. Det är ju som att beställa i Sverige, gottis ;)

mattiasp skrev:
Beträffande Classes Tritonkopia så hade jag för mig att den 2 kW-maskin som Classe sålde under namnet Durq snarare var en klon, dvs samma maskin med annan branding. Menar du att det är en kopia, Bengt?
När jag tänker efter är det nog en klon, dvs tillverkad i samma fabrik men med lite annat utseende.. Egentligen är det en ganska bra fräs men jag har börjat tröttna på att behöva falla på knä inför den bar för att ställa in fräshöjden. Har inte heller hittat någon ½"-hylsa till den.

/B

phl skrev:
Inte för att det är jätteanvändbart i ett fräsbord men det blir ju faktiskt fullt möjligt att montera verktyg med valfri skaftdimension i bordet med Axminsters skaftförlängare. Sök på "er20 collet" på Ebay så ser du vad man kan få ett kit med fulhylsor för.
Det borde innebära att man kan köra sina vanliga pinnfräsar även i fräsbordet, eller hur? Finns det något skäl till att inte göra det?
/B

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.