Hej
Tänkte bara ta och skapa en liten tråd där vi som äger en Bio Cleaner eller som är nyfikna på densamma kan dela erfarenheter, frågor osv med varandra. Jag vet inte hur många Biocleaners som sålts i sverige, men det skulle kännas skönt ifall andra som sitter i samma sits som jag har ett forum där man kan komma med frågor eller tips...

Själv så plöjde jag mig genom en djungel av minireningsverk av alla de sorter för lite mer än ett år sedan. Min erfarenhet var att alla säljare jag talade med dissade alla märken utom sitt eget, och eftersom det är en rejäl investering så var man ju minst sagt orolig. Efter en jäkla massa forumletande, offertförfrågningar och diskussioner med miljönissar så blev det en biocleaner från Evergreen solutions. bra val???who knows???Jag tror det :)

Så nu ett år efter igångkörning så får jag säga att allt fortfarande funkar finfint. Servickillen från evergreen tyckte vi hade ett praktexempel på ett fungerande minireningsverk så allt verkar uppenbarligen funka. Jag slamtömmer inte själv ännu utan lät komunen ta första tömningen efter ett år, men min förhoppning är att göra det själv så småningom. Luktar inte ett skvatt. Bubblar en del så jag tänkte ljudisolera locket med ljudmattor från biltema. Byggubbarna gillade att det var så litet, så det är väl ett plus antar jag eftersom vi fick spränga i backen för att få ned det.

Eftersom man vill att verket ska fungera i en massa år framöver så vore det skönt att ha kontakt med andra användare. Plus att när jag letade efter vilket verk jag skulle ha så hade jag gärna haft en tråd som denna( om någon nu skriver här dvs).

/magnus

Redigerat:
  • Gilla
altalon och 1 till
  • Laddar…
hej, står själv och ska skaffa minireningsverk efter krav från kommunen, jag har dock funderat på ett baga easy, var det något du tittade på / jämförde med? Får jag fråga, varför valde du i så fall BioCleaner istället?

Jorå den kollade jag ganska mycket på. Dels verkade den dyrare i inköp, stor som fanken (vilket skulle märkas i markarbetsfakturan), samt att jag inte kunde slänga upp den på släpet hur somhelst och så var det tveksamt om deras hemmagjorda infiltrationslösning var bra/nödvändig/bättre än en standard infiltration. Biocleaner klarar sig ofta utan efterföljande infiltration och jag vette fasen hur baga klarar sig utan sina rör??
Det positiva var att serviceavtalet var billigare iom självservicen.

Han som gjorde avloppsutredningen var även han (inofficiellt) skeptisk till bagas lösning. Men jag kan verkligen inte tala ur egen erfarenhet vilken som är bäst. Jag tror att enligt Baga så krossar den allt motstånd :)

/magnus

Av ren nyfikenhet....

Vad kostade minireningsverket med tillbehör, förutom grävarbete, installation etc?

Vad har du för driftkostnad på det med serviceavtal osv?

Har du en efterföljande infiltration eller annan efterföljande rening?
Frågar då jag vet att här (Örebro) kräver kommun en infiltration efter ett minireningsverk oavsett hur rent det som kommer ur det är, detta för att ha extra säkerhet om funktionen i minireningsverket skulle slås ut. Det var en anledning att jag inte intresserade mig mer för den lösning med vårt avlopp då det liksom förtog stor del av fördelen som jag såg med ett minireningsverk mot en tradionell 3k.brunn med infiltration.

Tja Lenny

Driftkostnaden är 3800 /år ink moms (serviceavtalet) + el till luftpumpen (ska tydligen dra som en glödlampa så den är försumbar). jag har inte fått fakturan för första slamtömningen än (men man kan ju tömma själv om man vill)

Inköp för hela kalaset ex. markarbete var nog säkert uppåt 60k.

Ja, jag var faktist tvungen att ha en efterföljande infiltration. Vi bor nära en naturskyddad sjö så komunen var stenhård. Enl evergreen så var det ovanligt med sådana krav. men det vet jag iofs ingenting om.

Skulle jag få välja avloppsystem så känns ju 3kammarbrunn med infiltration vara att föredra. Billigare på alla sätt åtminstone..

lägger upp bild på det fina skåpet där luftpumpen och kontrolldosan sitter, samt en vacker vy rakt ner i härligheten...
/magnus

• n652337595_729052_1126.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • n652337595_729059_9110.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej

Vi har ett sådant (BC8), och valde det främst för den låga bygghöjden. I princip är vi nöjda med funktionen men skall försöka bygga ett nytt lock när vi får tid. Grannarna undrade om det landat ett flygande tefat i trädgården... Och så skall det nya locket vara ljudissolerat... Efter något års drift så har vi noterat:

1: Läckande bottenventil som släpper ut orenat avlopp till marken (konstruktionsfel, se annat inlägg från mig om detta). Åtgärdades innifrån m.h.a. lokal plastfirma. Inte så bra om man har eget vatten.

2: Läckande mottrycksventil till flockningsmedel (rann ut en dunk...) troligen p.g.a. smuts i slangen från installation. Mitt fel alltså... Ventilen gick att skruva isär och göra ren, skall testa den nu till helgen.

3: Det kommer ut en del slamm från reningsverket till vårt efterpoleringssteg som är en tvåkammarbrunn. Är ganska glad att jag har en efterpolering som kan slammtömmas utan insats av grävmaskin ;) Brunnen tappar ingen fallhöjd heller vilket är bra om man har nära till berget som vi. Jag skulle varit lite nervös om jag inte haft brunnen innan stenkistan.

Summering; utan att ha mätt reningseffekten verkar det fungera hyffsat, bortsätt från att det släpper ut lite slam då och då...

• Gilla
ivigtut och 1 till
  • Laddar…
Hej JonOMaria
Väldigt intressant läsning ! Jag fick lite lätt ångest själv och sprang direkt ut och kollade verket :) Läste dit inlägg om bottenventilen och undrar hur ni kom fram till felet och hur ni upptäckte att det läckte överhuvudtaget? Jag misstänker att man kunde märka en nivåskillnad om man t.ex varit borta över helgen? Isåfall är jag safe...

jag har ju endast en fördelarbrunn mellan verket och infiltrationen, så jag har t.ex. ingen chans att slamtömma där på samma sätt som ni, antar jag iaf. Så jag håller tummarna att slammet stannar i verket

Hur har ni gjort i ett år medans ni har lagat/skickat/bytt ventil? Man borde väl ha ett uttömt verk om man ska hålla på och byta ventiler osv? Är det husvagnstoa som gäller då?

Hur gick det med ventilen föressten?

mvh /magnus

• Gilla
ToniLingårdsson
  • Laddar…
Hej

Vi upptäckte läckaget redan under installationen, nivån minskade med någon eller några cm/dygn. Vi trodde först att vi knäckt botten och hade massor med ångest. Till sist kom vi på vad det var efter att ha plockat isär hela klabbet och felsökt själva. Evergreen tyckte vi skulle skicka tillbaks verket, men då vi redan grävt ned det till hälften så kändes inte det helt rätt. Att montera ihop verket efteråt var inte heller det lättaste. Under tiden hade vi ett tillfälligt "luftburet" avlopp till gamla brunnen. Grannarna lär nog minst ha firat med tårta då vi till sist fick bort ledningen från deras frukost-utsikt.

Nu är det tätt efter att en lokal plastfirma svetsat dit en industri-ventil.

Det är ju lite lurigt med nivåskillnader om man kollar under drift eftersom verket pumpar ut vatten då det ytrensar. För att se ett eventuellt läckage måste man nog först trigga en ytrensning, notera ytnivån efter rensningen och sedan åka bort ett tag.

Apropå slam i det renade vattnet så kan det ju också ha förvärrats av problemen med mottrycksventilen. Jag har lite för dålig koll för att ha någon riktig uppfattning.

(Kom på en sak till; det är inte en bra ide att slå av kompressorn för länge för då blir det stopp i pumpen mellan konen och yttre ringen. Det står förvisso i manualen att man inte skall göra så, men om man nu ändå skulle få för sig att göra det.... Det går bl.a. att lösa upp proppen genom att sticka ner en slang i pumpen och spola stötvis medan pumpen är aktiv.)

Redigerat:
  • Gilla
ivigtut och 1 till
  • Laddar…
Jättebra ! ...eller ja...bra att känna till verkets "svaga punkter". Nu vet jag var jag ska hålla extra utkik i alla fall.

Mitt enda strul jag upptäkt hittills är att dendär metallringen i mitten inte bubblat som den skulle utan några hål verkade vara igenproppade. Det löste sig dock genom att "boosta" luften genom ringen med hjälp av rattarna, då blåste det rent och nu bubblar det fint jämnt i ringen igen...

Får jag fråga ifall ni slamtömmer själva eller låter ni komunen slamtömma? Vi har somsagt haft en tömning som komunen gjorde när inte jag var hemma. Och jag blev lite paff när jag upptäckte att de helt enkelt tömde hela skiten(ordagrant). Hela verkets innehåll sög de upp. Jag trodde de bara skulle göra någon sorts slamfiltrering av något slag..hur har de gjort hos er?

/magnus

• Gilla
ivigtut och 1 till
  • Laddar…
Vi har tömt en gång hittills och beräknar att få tömma 2ggr/år. Frun var hemma och bevakade så det gick lugnt till ;). Låter inte så bra om dom tömde rasket, då pajar man ju bakteriekulturen som man jobbat upp och får börja om från noll med verket på 9:an...

Vi lär inte tömma själva på ett tag då vi har fullt upp med annat.

Jag känner igen problemen med ringen, den är lite svår att få ordning på. Jag fick knäcka till våran aningens för att få den helt i våg men sedan dess har den fungerat bra.

Hej igen
Tänkte bara jag skulle återkomma om det här med tömningen. Så fort jag läste om en möjlig förstörd bakteriekultur så blev jag orolig som fasen och hörde av mig till evergreen för att få råd. Men de lugnade mig med att slamsugen inte får upp alla bakterier så det var ingen fara.
Förra veckan kom Hasse eller vad han nu heter och gjorde en "service". Det så strålande ut tydligen och slamhalten låg runt 5-10% efter 4 månader så kulturen verkar ha återhämtat sig snabbt.

Han hade även med sig ett "slutfilter" som han satte in precis före utloppet , och så satte han dit ett klistermärke som visade var man slamsög någonstans.

Tänkte att det kunde vara bra att veta ifall någon annan än jag blir orolig över att plötsligt få hela verket tömt.

mvh /magnus

• Gilla
ToniLingårdsson
  • Laddar…
Har ni fått några provresultat på fosfor och kväve efter ett års drift ?

Nej, servicekillen glömde sina provflaskor sist. Så nästa gång han kommer förbi så får jag förhoppningsvis mina provsvar

Hej!

Det där lät lite spännande med "slutfilter". Var monterade han det och hur såg det ut? Det känns som något som jag också kanske skulle vilja ha... Tell me more!

Det jag skrev om bakteriekultur var basserat på manualtexten som säger
* att man skall köra verket på 9:an i några veckor om det varit tömmt samt
* att slammhalten skall ligga mellan 30% och 70% (om jag nu minns rätt...).

Om det är ok att tömma hela verket så vore det ju verkligen värt att reda ut eftersom man då kanske skulle kunna ha glesare mellan tömmningarna. Har dock för mig att jag läst lite om den reningsteknik som används och att den kräver en minsta slammhalt för att fungera (tror jag utan att ha allt för mycket koll på teorin).

• Gilla
ToniLingårdsson
  • Laddar…
hallå
Jo, slutfiltret såg ut som en stor toaborste som han satte ned precis vid utloppet. Den skulle jag ta upp nån gång i månaden och spola av. I den var det tänkt att sånt som inte kan brytas ned skulle fastna i (svamp, majs och annat mys).

Det verkar ju vara lungt att tömma hela verket. FYI så sa servicekillen att han tömde sitt varannat år och han hade en stor familj. Detdär med slamhalten låter lite oroande i mitt fall, men jag får helt enkelt lita på servicekillen där (han ställde ned inställningarna, kanske i syfte att öka slamhalten?)

hade bra /magnus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.