Hej

Jag försöker väcka liv i en gammal tråd då vi funderar på ett bio cleaner reningsverk.

Hur fungerar era minireningsverk nu 2-3 år senare?
Vilken service och underhåll är det förutom den service killen gör var 6e månad?
Renar det bra enligt vattenproverna som görs?
Ger luftpumpen ifrån sig oljud? (Alltså den som oftast är nära huset?
Luktar det någonting från reningsverket?
Hur ofta tömmer ni det? (om ni låter slamtömma det via kommunen)

Tacksam för svar

Hej
Reningsverket funkar fortfarande jättebra. Det har inte hänt några konstigheter än i alla fall.
Vi hade en säkring som gick förra vintern som jag inte upptäckte på 3 veckor. Då hade verket stått still och man kan väl säga att det var en ganska otrevlig sörja där nere. Jag fick snabb support och körde verket i högre läge i en vecka, sedan var allt normalt igen.

Det finns en checklista på självsevice som jag har någonstans. Jag följde den i början, men nu eftersom verket funkar så pass bra så blir det inte lika slaviskt. Det enda jag gör nu är att kolla så det finns fällningsmedel då och då samt att jag kollar i verket så det inte är stopp någonstans och att det bubblar överallt. Det sistnämnda ungefär en gång i kvartalet. Ordinarie självservice är något moment i månaden tror jag.

Vattenproverna är bättre än godkänt enligt han som tar proverna. Rena dricksvattnet ;)

Verket luktar ingenting. Då är det värre med grannens gamla infiltration. Den luktar ibland.

Ljudet är väl det enda negativa. Pumpen har en tendens att vibrera och man hör när den startar. (vi har uteplatsen c:a 5 m från pumphuset) I sommar tänker jag experimentera litev med ljudisoleringen. Pumpen i sig låter ju inget utan det är bara vibrationsljud.

Komunen slamtömmer 1 gång om året.

Hoppas det svarar på dina frågor.

/magnus

Hej

Tack för snabbt svar. Det låter ju bra!

Jag fick för mig att det krävde tömmning 2 ggr per år. Men 1 gg låter ju bättre.

Vibrationsljud? Det kanske går att lösa med en upphängning av pumpen?

Då antar jag att du skulle rekommendera att man kör på denna konstruktion? Vi har inget krav på minireningsverk, men vill slippa lukten samt bidra med en bättre miljö(vi har en bäck precis vid tomten.)

Det som skrämmer lite är väl den löpande servicekostnaden som man inte bli av med.

Tack för svaren

/magnus

Uppstaplat får jag fram för intresserade följande kostnad per år;

Service 2500kr
Tömning 981kr
Flockningsmedel 730 kr
El 400kr

Tot: 4611kr per år

Upphängning är något jag själv funderar på faktiskt.1 tömning per år räcker för oss.
Servicekostnaden är ju något man inte kan komma ifrån nej. Det är nåt lagstadgat att en serviceman ska titta till verket oavsett märke såvitt jag förstår. Glöm servicekostnaden jag skrev tidigare i tråden. 1900/år kostar det för oss

Vet inte om de höjt priserna, eller om det är olika taxor på olika platser i sverige. MIn årskostnad är c:a 30% lägre än din. Förutom elen då.

Kan bero på att vi endast är två i hushållet och därför inte gör av med lika mycket flockningsmedl t.ex.

Ok, ja jag syftade bara på uppgifter som kommit in, förhoppningsvis går det mindre flockningsmedel för oss med.

Det lutar mot detta system för oss med. Bra att få lite verkliga referenser.

Tack, Magnus

Hej! jag skulle vilja väck upp tråden ytterligare och höra lite om dagsaktuella priser på ett minireningsverk?
De priser som står är ju från 2006 och detta kan ju ha ändrats både uppåt och nedåt. Sen undrar jag om de har börjat med att ljudisolera locken så att de nu låter mindre eller är detta något man fortfarande behöver fixa med själv?
Tack!
/Johanna

Ingen aning vad priserna är nu. Skicka ett mail och fråga. Borde ju inte ändrats så värst tycker man.

De säljer tydligen platta lock nuförtiden (mitt är mer som en "dome"), de kanske låter mindre. Jag har hört att man kan spruta såndär skum som stelnar i locket. Ska tydligen göra susen. Själv har jag varit för lat för att testa
/magnus

tack för snabbt svar! Men alla som har ett minireningsverk är fortfarande nöjda? :)

haha, nej verkligen inte. Om man säger såhär: Oavsett vilken typ av verk du köper så finns det alltid en liten risk att det kan strula.
Sök på byggahusforumen lite grand så får du bilda dig en egen uppfattning. Jag och många andra är supernöjda med biocleanerverken, men jag vet t.ex. en här på forumet som fick ett verk som läckte. Det är verkligen en djungel därute :)
lycka till/m

Ska installera en Biocleaner. Hur bör "pumphuset" utformas? Storlek? Är det så mycket vibrationsljud från pumpen så att man bör bygga ett fristående huset, tänkte annars hänga det på ytterväggen.

Visst kan man höra lite ljud från pumpen, men då tycker jag bubbelljudet från verket låter mer. Jag har iofs vadderat hela pumphuset med ljuddämpande material som jag köpte på biltema. Det gjorde susen.

KOlla på föregående sida i denna tråd så ser du hur pumphuset ser ut. Byggjobbarna som byggde huset var de som även byggde pumphuset så jag har ingen ritning. Se bara till att botten på pumphuset sitter som berget eftersom dunken med fällningsmedel är tung som fan

/m

Hallå!
Trevligt med ett forum för oss som valt ett minireningsverk av typen BC8. Det blev till slut en BC8 med efterföljande fosforfilter som skulle lösa vårat behov. Vi tog anläggningen i bruk i Augusti 2011, och än så länge har det fungerar utan några problem. Fosforfiltret är typen ett stående rör där man sänker ner 3 st hinkar med fosforbindande material typ Polonite.

Nu har vi på senare tid börjat fundera om man kan trimma inställningar och kostnader så att anläggningen kan fungera ännu bättre till en lägre kostnad.
Service 2500,00 inkl moms (besiktningsavgift kallar dom det för) Besök minst 2ggr/år
Tömning Fast avgift 290:- + tömningsavgift 625:-/gång, just nu är planen att vi tömmer 2 ggr/år
Flockningsmedel PAX21 (25l) 550,00 inkl moms (går det att hitta billigare någonstans?) 1 st dunk gått åt 1:a året.
El ? har ingen separat mätare.
Vi är fyra i familjen som nyttjar anläggningen, våra inställningar är enligt följande
P1 = 4, P2 = 4, P3 = 12
Funderar på att höja P2 till 6. Vad gäller P1 så har det med starttid att göra, vet inte vad som är bäst.
Har många frågor och funderingar, men jag börjar så här.
Med vänliga hälsningar
Peter

Får man fråga varför ni har fosforfilter (Polonite) och flockningsmedel (PAX21)?
Med PAX21 kan man enkelt säkerställa minst 90 % reduktion av fosfor så jag förstår inte varför man har satt ytterligare en fosforreducerande enhet efter verket.

Flockningsmedlet bidrar dock till en ökad slammängd, kan det vara av den anledningen? Eller är det för att dra nytta av den något bakteriedödande effekten som den alkaliska Poloniten har? För att uppnå 90 % reduktion av fosfor går det åt cirka 40-50 liter PAX21 för ett hushåll om fem personer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.