53 307 läst · 75 svar
53k läst
75 svar
Evergreens " Bio Cleaner " minireningsverk
A altalon skrev:
Hej,
Vi hittade nog rotorsaken till våra problem. I mitten av tanken finns ett rör där det "bubblar" upp slam. I det röret skall det bubbla 1-2 gånger per dygn, bubblar det oftare får slammet aldrig sedimentera i mitten och slammet kommer ut i markbädden. Tyvärr tog det nästan två år innan felet hittades. Bara vara hård mot Evergreen och se till att dom agerar, för dom är inte så snabba. //Espen
Hej,F Fjellgren skrev:
Jag själv har ingen erfarenhet av tömma själv och vet inte vilka som erbjuder detta. Har bekanta som installerade reningsverk från Baga och är fram till idag nöjda (tömmer ej själva). Vårt reningsverk från Evergreen verkar fungera nu, men det har tagit två år och mycket huvudvärk.
Har haft mitt nu i 5 år och är nöjd med funktionen. Vi är 4 st i hushållet. Jag tömmer själv och det går hyfsat, dock inte som Evergreens instruktioner säger. Jag har iof en kraftig länspump som fyller säcken ganska fort, sen tar det många timmar innan allt vatten runnit ut. Så jag får pumpa 3-4 ggr med ett dygn emellan ungefär. Det är ok då det räcker att göra detta var 7-8 månad.
Däremot är jag sjukt besviken på Evergreen då de höjer alla kostnader hela tiden. Mer än vanlig indexreglering. Serviceavgiften skulle ligga på ca 2500:- om året, den är uppe i nästan 3500:- idag. Utöver det tar de extra betalt om de måste rensa korgen (ca 5 minuters jobb). Där åker man på en halvtimme på ca 500:- extra. Kan tycka att inom rimliga gränser skulle detta ingå i årsavgiften.
En annan sak som stör mig oerhört då man är låst till Evergreen är att priset på säckarna man behöver om man tömmer själv. De tar 160:- per påse. Dessa är helt vanliga fodersäckar av vävd glasfiber som jag nu lyckats hitta för 12:- st. istället. Flockningsmedlet är nästa kassako. Det kostade 550:-/25 liter för fem år sedan, nu tar de 990:-. Dessutom har de skruvat upp kemtillförseln så nu går det nästan 2 dunkar om året.
Är det något som vet om man kan hitta detta någon annanstans för rimliga pengar?
Däremot är jag sjukt besviken på Evergreen då de höjer alla kostnader hela tiden. Mer än vanlig indexreglering. Serviceavgiften skulle ligga på ca 2500:- om året, den är uppe i nästan 3500:- idag. Utöver det tar de extra betalt om de måste rensa korgen (ca 5 minuters jobb). Där åker man på en halvtimme på ca 500:- extra. Kan tycka att inom rimliga gränser skulle detta ingå i årsavgiften.
En annan sak som stör mig oerhört då man är låst till Evergreen är att priset på säckarna man behöver om man tömmer själv. De tar 160:- per påse. Dessa är helt vanliga fodersäckar av vävd glasfiber som jag nu lyckats hitta för 12:- st. istället. Flockningsmedlet är nästa kassako. Det kostade 550:-/25 liter för fem år sedan, nu tar de 990:-. Dessutom har de skruvat upp kemtillförseln så nu går det nästan 2 dunkar om året.
Är det något som vet om man kan hitta detta någon annanstans för rimliga pengar?
Dom tar pH och fosforprov och levererar flockningsmedel (flockmedlet fakturerar dom). Utöver detta kollar dom inte mer än det som ingår i ägarens egenkontroll.J JanneS69a skrev:
Skulle klara mig utan service om det inte vore för kommunen kräver detta. När det inte funkar som det ska vet dom inte vad dom ska göra, chansar tyvärr bara. Har haft 3 olika tekniker på plats och alla hade olika syn på hur reningsverket ska vara inställt.
Kan tyvärr inte tala varmt om Evergreen även om vårt funkat i drygt ett år. Men det efter två år av ett "rent" helvete.
Tex Evbutiken tar 461+49kr frakt för 25l Pax 21. Finns många med bättre pris. https://www.evbutiken.se/flockningsmedel-pax21-25-literG Ginflyer skrev:Har haft mitt nu i 5 år och är nöjd med funktionen. Vi är 4 st i hushållet. Jag tömmer själv och det går hyfsat, dock inte som Evergreens instruktioner säger. Jag har iof en kraftig länspump som fyller säcken ganska fort, sen tar det många timmar innan allt vatten runnit ut. Så jag får pumpa 3-4 ggr med ett dygn emellan ungefär. Det är ok då det räcker att göra detta var 7-8 månad.
Ok. Detta med krav på serviceavtal är rent idiotiskt. Bara för att några slumpmässigt kontrollerade anläggningar uppvisade bristande underhåll så drar man alla över samma kam.
Undra om kommunerna rent juridiskt har rätt i att tvinga på folk hutlöst dyra och i många fall helt värdelösa serviceavtal?
Undra om kommunerna rent juridiskt har rätt i att tvinga på folk hutlöst dyra och i många fall helt värdelösa serviceavtal?
Det är ytterst tveksamt om detta krav på en speciell leverantörs serviceavtal håller för en prövning.E Espen1891 skrev:
Självklart kan en kommun kräva att reningsnivåer upprätthålls och att man kan visa detta, men det borde gå precis lika bra med regelbundna prov hos ett ackrediterat labb.
Jag klarar mig eftersom aktuell kommun inte kräver, utan "starkt råder", till tecknande av serviceavtal.
Det är ohemult dyrt, eller rättare sagt ocker, att betala 3500:- för lite PH stickor och att flockningsmedel körs fram som man ändå måste betala liksom allt annat som går sönder eller förbrukas.
Ja, det är helt galet. Det är jag som får berätta för servicetekniker vad som ska göras och hur det fungerar. Nu har jag ju haft en del att göra och läst på, men ett hån att betala över 3500kr för knappt en timmes jobb.... Kommunen tror att det sköts bättre för man har ett seviceavtal. Men kan bara tänka mig hur många dåligt fungerande reningsverk det finns i landet då man blindt litar på setviceavtalet.J JanneS69a skrev:
Ja kravet på seviceavtal måste kommunerna riva upp. Är ju mer än nog med kostnader ändå. Man förstår ju att det säkert finns ett 30-tal olika tillverkare av bara minireningsverk på marknaden. 90 kkr för en plasttank med en luftkompresssor? Plus lite slangar och plaströr.
Ja inga roliga utgifter! Mest synd om är fattigpensionärer som tvingats betala mer än vad deras hus är värt för en ny komplett anläggning. Sedan kommer slambilen för den obligatoriska tömningen, åker en mil till en stor grop inne i skogen och tömmer där istället.M MagHam skrev:
Betalade 125' för min BioCleaner från Evergreen. Då ingick all installation samt tätad markbädd som kommunen krävde.... Markbädden fick jag byta efter två år på grund av slam som kommit ur reningsverket (ska inte ske enligt Evergreen). Men nu har det funkat i ett år så man får hålla tummarna att det håller några år.M MagHam skrev:
Evergreen tyckte det var konstigt att jag behövde en markbädd överhuvudtaget, det ska ju bli så bra direkt från reningsverket. Hade jag gjort så hade diket varit fullt med illaluktande slam!? Dom är bra naiva och stoppar huvudet i sanden när man har problem.... Reningsverket i sig är ändå rätt smart då ingen elektronik finns i reningsverket, utan i ett skåp utanför (även med flockningsmedlet). Men det beror ju på om man har en bra plats för skåpet.....
Kunde du se att det kom slam ur reningsverket eller kan slammet ha bildats i din markbädd? Vissa menar att slam kan bildas i markbädden om det råder brist på syre.E Espen1891 skrev:Betalade 125' för min BioCleaner från Evergreen. Då ingick all installation samt tätad markbädd som kommunen krävde.... Markbädden fick jag byta efter två år på grund av slam som kommit ur reningsverket (ska inte ske enligt Evergreen). Men nu har det funkat i ett år så man får hålla tummarna att det håller några år.
Evergreen tyckte det var konstigt att jag behövde en markbädd överhuvudtaget, det ska ju bli så bra direkt från reningsverket. Hade jag gjort så hade diket varit fullt med illaluktande slam!? Dom är bra naiva och stoppar huvudet i sanden när man har problem.... Reningsverket i sig är ändå rätt smart då ingen elektronik finns i reningsverket, utan i ett skåp utanför (även med flockningsmedlet). Men det beror ju på om man har en bra plats för skåpet.....
Tog prov genom spolbrunnen innan och efter spridarröret, och det kom slam från reningsverket. Markbädden är byggd enligt konstens alla regler och problemet var ju att det "bubblade" för mycket i mittenröret, vilket gjorde att det aldrig fans tid att sedimentera innan det skulle ut ur reningsverket.J JanneS69a skrev:
Men tro mig, har ifrågasatt och kontrollerat markbädden många gånger innan vi hittade orsaken.