Vi har en oisolerad betonggjuten pool på 4x8 meter (48 kubik vatten) från 1970 som är alldeles för kall för att någon ska vilja bada i den.

Vi har bestämt oss för att införskaffa en poolvärmepump men vet inte vilken modell som är bäst för oss. Har ni några tips? Bra om poolvärmepumpen är eftektfull men samtidigt inte väsnas så att man irriterar sig på ljudet.
 
Med effektfull tror jag att jag menar att den är effektiv. Det finns tydligen något som heter COP-värde men jag vet inte riktigt vad det betyder. :) Eftersom vi har en oisolerad pool (poolen är byggd 1970 och betongväggarna står sannolikt direkt mot kall jord/lera) och eftersom vi ibland glömmer att täcka över poolen på natten så är jag rädd för att vi behöver en extra kraftfull manick för att få upp poolvärmen i 27 grader som man önskar.
 
COP-värdet kan väl enklast förklaras som att det är hur mycket mer energi du får ut till poolen jämfört med hur mycket elenergi du stoppar in i värmepumpen. Just pooler är ju suveräna för både luft/vatten värmepumpar och solvärmeanläggningar (Som ju bägge fungerar bäst på sommaren då det är varmt i luften och soligt).
 
Vi hade en Brilix till vår tidigare pool och den tuffade på klockrent alla säsonger vi hade poolen (vi har flyttat nu) trots att den stod ute oskyddad över vintrarna också...

COP etc. är inte så viktigt att titta på eftersom många tllverkare mäter på olika sätt. När det gäller poolvärmepump är inte nödvändigtvis dyrare bättre även om många säger det. T.ex. Gullberg-Janssons pumpar är svindyra men läser man poolforum har de lika många problem som andra och värmer inte bättre är billigare...

Denna t.ex. borde fungera ypperligt för er: http://www.rubinpool.se/poolvarmepump-brilix-xhp-140-p-1364-c-168.aspx
Rubinpool är bra att handla av också, eller har i alla fall alltid fungerat bra för oss.. :)
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Varför använder man inte solvärme?

Måste vara absolut enklast att cirkulera polvattnet genom en slinga som värmer vattnet. När inställd poltemp uppnås stängs pumpen och slingan töms på vatten. Har för mig bekant till min far byggt en sådan själv. Slingan liggande på altantaket.
 
PAF skrev:
Varför använder man inte solvärme?

Måste vara absolut enklast att cirkulera polvattnet genom en slinga som värmer vattnet. När inställd poltemp uppnås stängs pumpen och slingan töms på vatten. Har för mig bekant till min far byggt en sådan själv. Slingan liggande på altantaket.
För att solenergin inte räcker till att värma poolen till önskad temperatur, annat än under mycket begränsade perioder.
 
  • Gilla
PAF
  • Laddar…
anders07 skrev:
Vi hade en Brilix till vår tidigare pool och den tuffade på klockrent alla säsonger vi hade poolen (vi har flyttat nu) trots att den stod ute oskyddad över vintrarna också...

COP etc. är inte så viktigt att titta på eftersom många tllverkare mäter på olika sätt. När det gäller poolvärmepump är inte nödvändigtvis dyrare bättre även om många säger det. T.ex. Gullberg-Janssons pumpar är svindyra men läser man poolforum har de lika många problem som andra och värmer inte bättre är billigare...

Denna t.ex. borde fungera ypperligt för er: [länk]
Rubinpool är bra att handla av också, eller har i alla fall alltid fungerat bra för oss.. :)
Anders, jag tror faktiskt du saknar underlag för att diskutera felfrekvens på någon pump, G&J eller annan. Jag har följt det svenska poolforumet i flera år nu och antalet vp-problem är synnerligen begränsat. Om något skulle jag påstå att Brilix-problem är mer frekvent diskuterade men det kan lika gärna bero på att det är en vanlig pump som sålts i många ex.

Jag har hört att ÅF's lämnat Brilix till förmån för annat pga antalet reklamationer men det är ju svårt att sia om sanningshalten i detta.

Om Pahlens eller GJ's pumpar är värda några extra tusenlappar är svårt att säga, det ska nog den egna plånboken och magkänslan avgöra.
 
Tack för tips.
 
Kan man likställa Brilixs 12 kW pump som säger sig kunna värma upp 60m3 med Gullberg & Janssons V30-3P som säger sig kunna värma upp 40-80m3?

Gullberg skriver i sin fotnot "Uppvärmningskapaciteten ska ses som riktvärden för en isolerad pool med övertäckning nattetid. Modellerna är främst avsedda att användas under perioden maj - september, vilket är en normal poolsäsong." medan Brixx skriver inget alls.

Priset på Brixx är mindre än hälften av Gullberg & Jansson pumpen.
 
Hur värmer du huset Per?
Själva använder vi husets värmepump till poolen.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
För att ge lite input kring storleken.... förra säsongen höll jag cirka 32 grader i poolen under hela säsongen, maj till september. Jag har pooltak och välisolerade väggar vilket förstås påverkar stort (iallafall taket) men den totala förbrukningen för värmepumpen var 2500kwh. Räknar du baklänges betyder detta att pumpen snurrat ungefär hälften av tillgänglig tid => halva kapaciteten utnyttjas i snitt. Detta är en GJ V-20, dvs 9kW.

Jag vill påstå att det är svårt att räkna hem priskillnaden mellan en brilix och en GJ baserat på ev skillnader i effektivitet (om sådana finns). Jag tror att man i snitt har ett mer problemfritt VP-ägande med de dyrare pumparna men jag har ingen statistik som styrker detta.

Per, vad gäller priser på GJ så har jag handlat två GJ och inköpspriset har varit drygt 11k under GJs riktpris - Poolbutiken i Lund är en av dom som ofta har bra priset på GJ. http://www.poolbutikenilund.com/Tillbehor/Varmesystem.html
 
Nimajneb skrev:
Hur värmer du huset Per?
Själva använder vi husets värmepump till poolen.
Vi bytte vår luft/vatten värmepump till en CTC Eco Air år 2007. Då dimensionerade vi den så att den skulle klara av vår tillbyggnad som är på 90 kvm (vilket den gör fint) men vi tog inte med i beräkningen att den också skulle klara av att värma upp poolen (även om den är ihopkopplad med den).

Någon har sagt till mig att vi borde se över ert befintliga system istället för att skaffa ytterligare en dedikerad värmepump men problemet vi har är att vi upplever att den befintliga lösningen inte levererar tillräckligt med värme över till poolen samt att när vi kör den så räcker inte varmvattnet i kranarna till när vi duschar flera personer efter varandra. Av den anledningen vill jag ha en dedikerad värmepump.
 
Jag har en jvp som säkert klarar både hus och pool, men kräver ju att man köper och installerar en värmeväxlare som jag inte fixar själv. Poolvp är enklare och investeringskostnaden i stora drag densamma. Därför valde vi separat poolvp. Kostar typ 2500kr/år att värma poolen, så ingen megautgift.
 
  • Gilla
daniel48
  • Laddar…
Nu kanske jag är helt ute och cyklar men är det då inte billigare att komplettera ditt befintliga system med en mindre varmvattenberedare? Du skickar inte ditt värmepumpsvatten i den och behövs det värmas så gör den det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.