Jo, det vore sannolikt billigare att göra så men problemet med poolvärmen kvarstår. Förra sommaren fick jag aldrig upp värmen över 25 grader (oftast låg den på 21 grader) och då ställde jag in värmeväxlaren (ja, vi har en sådan också ;)) på 27 grader.

Jag är mer eller mindre övertygad om att vi behöver en dedikerad värmepump till vår oisolerade betongpool (som allt för ofta saknar poolöverdrag (eftersom man måste vara Sveriges starkaste man för att dra över det).
 
Du kanske skall satsa dina pengar på ett bättre överdrag då?
 
Lugn, det ska jag också göra. Det förra överdraget som kostade sjukt mycket (drygt 30 tkr) fungerade i ungefär 2 år. Denna gång blir det en enklare lösning. :)
 
...eller så gör du det ända rätta och skaffar ett pooltak.

Säkraste lösningen, man slipper djur och barn i poolen som inte ska vara där.
Minimal avdunstning, vilket står för den största värmeförlusten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Det förslaget har också varit uppe tidigare men det har dissats av Marlén. Hon vill inte ha något pooltak säger hon.
 
Alt1: Det är inte alltid man får som man vill. Köp ett tak ändå.

Alt2: Det är inte ett pooltak utan ett växthus med tropisk miljö. Köp lite extra höjd och en extra modul så blir det en trevlig odlingsavdelning för tropiska frukter. Det säger ingen nej till.


I övrigt håller jag nog med. Det är fruktansvärt fult men också väldigt praktiskt, sommar som vinter.
 
Jasså, här pratar ni om vad jag tycker. ;)

Måste utveckla det lite då så att hela sanningen kommer fram. Vi har ju en gammal pool, med en väldigt speciell poolkant som jag ser det. Den sticker upp mer än 50 cm någonting, sitthöjd. Per visade mig först ett ganska högt pooltak han ville ha, som skulle skymma utsikten mot trädgården när man står i köket eller sitter vid matbordet. Poolen ligger väldigt nära huset. Man skulle få titta på en plastbubbla istället för en trädgård.

Sedan visade Per mig igår att det finns låga pooltak som inte sticker upp så mycket. Det skulle kunna funka, rent höjd- och utsiktsmässigt, men sedan stjäl det en bit av badytan som jag har förstått det. Bygger man poolen från scratch kan man ta höjd för det, men på vår pool skulle poolen "krympa". Om jag har förstått allt rätt.
 
Per Eskilsson skrev:
Vi bytte vår luft/vatten värmepump till en CTC Eco Air år 2007. Då dimensionerade vi den så att den skulle klara av vår tillbyggnad som är på 90 kvm (vilket den gör fint) men vi tog inte med i beräkningen att den också skulle klara av att värma upp poolen (även om den är ihopkopplad med den).
Även om värmepumpen är dimensionerad för att endast klara byggnaderna under uppvärmningssäsongen så finns det säkert massor med kapacitet över för poolen under sommaren.

Vår värmepump utnyttjas bara till ca 3% under juli-aug.
 
Vi har provat att värma poolen med husets värmepump, men då räckte inte varmvattnet till att duscha. Skulle det kanske räcka om vi bytte varmvattenberedare bara? Eller är det någon inställning som kan vara fel?
 
Det skall vara kopplat/inställt så att varmvattnet prioriteras, precis som när man värmer huset på vintern.
 
En nackdel med pooltaket är att det är dyrt. De pooltak jag tittat på har kostat över 50 papp. Vi tycker inte vi har råd.
 
Ja för en 4x8 kostar även de billigare taken 65-70k. Så det är både dyrt och fult. Men det har sina fördelar och säsongen blir ett par månader längre om man vill.
 
mycke_nu skrev:
Det skall vara kopplat/inställt så att varmvattnet prioriteras, precis som när man värmer huset på vintern.
Skumt om det inte är inställt så tycker man, de visste ju att vi värmer poolen med pumpen också. Det får vi kolla upp. Och Per som redan har börjat gräva. :)

ImageUploadedByByggahus.se1398372124.400025.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ni måste ju även ha solfolie, kostar ju bara några tusenlappar inkl upprullare och den fixar våra barn lätt att rulla ut och in.
Jag kör på en CTC ecoair 107 och den fixar lätt poolen på sommaren (4x8m).
Varmvattnet har aldrig varit något problem förutom under den tiden man lyfter pooltempen från 8gr upp till kanske 20gr. Då måste man se till så att inte nedre pannan går under 35grader, för detta har jag en simpel termostat som styr cirkulationspumpen över värmeväxlaren.
Men oftast har jag använt solfolien enbart för att hissa upp tempen till 20gr innan jag slår på pumpen.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Skumt om det inte är inställt så tycker man, de visste ju att vi värmer poolen med pumpen också. Det får vi kolla upp. Och Per som redan har börjat gräva. :)

Kopplingsschemat nedan kommer från NIBE, men principen är den samma oavsett fabrikat.

Screen Shot 2014-04-25 at 4.55.17.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det måste installeras en extra växelventil (blå pilen) som kopplar bort elementen i huset och istället styr ut varmvattnet till poolen den väg som den streckade röda pilen visar. När det skall produceras varmvatten styrs hetvattnet istället till varmvattenberedaren via den ordinarie växelventilen (grön pil).

På er beskrivning låter det som om poolen ligger parallellt med VVB, dvs vattnet följer den gula pilen, men det kan ju även bero på något styrproblem.

En installatör borde kunna reda ut det hela snabbt. Det är ingen tvekan om att det ska fungera och att ni ska kunna ha både en varm pool och samma mängder varmvatten som på vintern, troligen mer.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.