Vi ringer hit en installatör, stort tack!

EcoEl fungerar lite annorlunda.

Vad man i princip gör är att man kopplar in sig på den nedre pannan genom den sk "solvärmeinkopplingen" Det gör att vattnet från värmeväxlaren enbart cirkulerar genom undre pannan och den övre som framförallt används för varmvatten påverkas inte.

Bifogar en enkel skiss från CTC.

Vi har en CTC ECO EL som ser ut så här: ImageUploadedByTapatalk1398450992.657119.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByTapatalk1398451008.500172.jpg
Skapa konto
ImageUploadedByTapatalk1398451020.218336.jpg
Skapa konto

Kopplingen mot poolen ser ut så här ImageUploadedByTapatalk1398451070.238514.jpg
Skapa konto

Vet inte om det säger er något. Jag försökte öppna den övre luckan på poolpumpen men jag lyckades inte.

Om jag tolkar bilderna korrekt så är värmeväxlaren inkopplad på radiatorledningen och det är ju inte enligt CTCs skiss.
Hur lurar du systemet att kalla på värme? Vad har du för slags värmepump?

Bör gå att ställa min temp även på Ctc men det gäller att pool växlaren är rätt (kraftigt) dimensionerad så att man inte behöver köra för hög temp i vp för att få ok temp i poolen.

Idag hade jag rörmokaren på besök. Han säger precis som ni att det går att koppla om kopplingen mellan den befintliga värmepumpen och värmeväxlaren. Han säger att vi inte fått någon värme till värmeväxlaren tidigare eftersom värmepumpen slagits av så fort termostaten talat om att vi haft tillräckligt varmt i huset.

Han sa också att vi hade tre cirkulationspumpar vilket kan vara en cirkulationspump för mycket i just denna koppling men att vi inte behöver åtgärda det så länge alla cirkulationspumpar är på.

Vi bestämde samtidigt att vi ska investera i en större varmvattenberedare så att vi kan bada badkar utan problem. Han rekommenderade att vi skaffar en 200 liters.

• Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Låter ju som om alla råd du fick stämde. Fattas bara taket då.

Ja, om detta funkar så har ni sparat mig en massa grävande, en styck störande pump mindre och många tusenlappar. Jag tycker det låter lite för bra för att vara sant så jag ropar inte riktigt hej än. Fortsättning följer... :)

Man ska inte ropa hej förrän man kommit över ett bäcken.

Per Eskilsson skrev:
Idag hade jag rörmokaren på besök. Han säger precis som ni att det går att koppla om kopplingen mellan den befintliga värmepumpen och värmeväxlaren. Han säger att vi inte fått någon värme till värmeväxlaren tidigare eftersom värmepumpen slagits av så fort termostaten talat om att vi haft tillräckligt varmt i huset.

Han sa också att vi hade tre cirkulationspumpar vilket kan vara en cirkulationspump för mycket i just denna koppling men att vi inte behöver åtgärda det så länge alla cirkulationspumpar är på.

Vi bestämde samtidigt att vi ska investera i en större varmvattenberedare så att vi kan bada badkar utan problem. Han rekommenderade att vi skaffar en 200 liters.
hmmm, tittade verkligen rörisen på CTCs instruktioner om hur en pool ska kopplas in?
Även om din CTC EcoEl är äldre än den vi har så antar jag att den fungerar i princip på samma sätt.
När vi kopplade in vår pool så pratade jag med dom innan då jag tyckte att det var konstigt att dom inte, som tex Nibe, hade ett poolstyrningspaket. Det som dom lyfte fram var just att INTE koppla in poolvärmen via husets värmerör utan att koppla in den slingan direkt på undra tanken. Därför skickade dom mig även instruktionen som jag la upp tidigare, notera speciellt att cirka pumpen måste stoppas när panntemperaturen går under 36grader.
Systemet har 3 oberoende slingor och behöver därför 3 cirkulationspumpar. Allt detta sagt i all välmening då du redan en gång fått systemet felkopplat, vore tråkigt om det hände igen.

Ang VV beredaren har vi en 100l som är kopplad mot varmvattnet från CTCn. Räcker med råge till badkaret och gav en riktig komfortkick då pannan CTCn sitter i ena änden i husets källare och badrummen ligger i den andra 1 resp 2 våningar upp, det blir många meter rör. Nu placerade vi VVB i källaren direkt under badrummen så nu slipper man spola varmvatten i en halvminut innan det blir hett. :)

Rörmokaren sa att vi inte har någon undre tank. Hur gör jag för att öppna upp den övre luckan för att se vad som finns bakom?

Jag är mest orolig för att varmvattenradiatorledningen förgrenar sig innan den går in i värmeväxlaren och att den del som inte går till poolen stjäl för mycket värme eftersom den inte bara går in i tvättstugans radiator utan även en slinga in i något som jag inte vet vad det är. Rörmokaren säger att jag inte ska oroa mig men jag vill hundra på att värmen inte försvinner i onödan och särskilt eftersom en rör är oisilerade.

Per Eskilsson skrev:
Rörmokaren sa att vi inte har någon undre tank. Hur gör jag för att öppna upp den övre luckan för att se vad som finns bakom?
Du verkar ha rätt i att den bara har en tank annars är principen för genomströmnings VV densamma. http://www.ctc.se/wp-content/uploads/CTC_EcoEl-V1_före_20021.pdf
Du vill ju absolut inte att elpatronen i pannan ska kicka igång för att värma poolen, vet inte om skiktningen i tanken klarar detta. Jag tycker att du ska kontakta CTC innan rörisen sänder tänderna i pannan.

Ctc har en tank som är uppdelad i två delar med skiktplåt har jag för mig. Stopa cirkulation genom radiatorerna ställ in en högre mintemp i undre pannan så får du troligtvis varmt i poolen men du kanske måste blockera elpatron några dagar tills tempen stiger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.