Hej;

Ville bara dela med mig av ett litet tips.

Efter förra vinterns snöskottande; bestämde jag mig att denna vinter skaffa mig en "snöförsäkring". Efter att botaniserat i olika butiker och hört mig för om vad de tror att jag behöver där jag bor (strax norr om dalälven) så förstod jag att detta kommer bli dyrare än jag trott. Budget låg på 10, absolut max 12.000, Många säljare menade på att det i regel inte duger med en sån slunga (mest beroende på de vallar som blir på vår gata...).

Så eftersom jag tidigare importerat verktyg från både tysken och britten bestämde jag mig för att titta däråt, eftersom den svenska marknaden är helt ur spel (ingen differentierad prissättning).

Tyvärr låg de inte mycket lägre i dessa länder, möjligen då beroende på att de inte ser snö lika ofta som oss i norr. Då tog jag mig en titt på några sidor i USA, och såg att priserna på snöslunga där är otroligt mycket lägre än de här hemma. En slunga som i Sverige går på 21.995 hittade jag där för under $1000, trodde först det var ett skämt men tittade flera sidor och det var i samma prisspann. Jag skrev upp mig på en adress i USA eftersom de inte skickar internationellt direkt från sidorna i Öst. Nu ca 1 månad senare har jag nu min slunga hemma för 11.500:- som i butik kostar 21995 i Sverige!

Slungan är en Ariens 28" DeLux
6370:- för slungan
2000:- för sjöfrakten
25% Moms
1080 frakt inom Sverige.
Summa under 12000.

Ville bara dela med mig av detta "tips" om det är någon som sitter i samma situation... Kanske kommer någon säga att det var en dålig deal p.g.a. någon för mig outgrundlig anledning.
 
Ett tips till

Lägg ner värmeslang i backen och tina bort snön med.
 
Tyvärr har jag nog lite för underdimensionerad värmepump/hål för den uppgiften, så tillsvidare får jag leva med att förflytta snön i drivor med den nya slungan...
 
Hej!
Det var ett bra tips! Nu har inte jag tänkt köpa en snöslunga (behövs knappt här nere i Skåne..)
Men har ofta funderat över hur det funkar (och kostar) att frakta hem lite större föremål från utlandet
Sedan är det bara till att omsätta besparingen till antalet övertids-timmar man inte behöver jobba för att inse att det ibland är värt besväret att köpa där man får mest för pengarna!

Vilket företag använde du för Usa-adressen o transporten? och var tittar du/man om man exempelvis vill få en uppfattning vilka åk-gräsklippare som finns att köpa från Usa?

Mvh
Jeppe
 
RoTe
Hittade du någon som kunde sälja en med 240V start ?
"120 volt electric start with recoil back-up" enligt dom sidor jag hittat.
 
RoTe
Man kan ju alltid dra i snöret?
Jag har en Gilson från 1978 med originalmotorn på och den startar oftast på första eller andra rycket. Värsta jag varit med om någonsin är fyra ryck i snöret. :D
Köper man en ny slunga så ska den ju starta ännu lättare tycker man.
 
Är det en stor slunga så skulle jag vilja påstå att elstart är ett måste. Monterade och startade Toron igår och frun skulle aldrig fixa att starta 350cc motorn med snöret.
 
Hemmakatten
Wow. vi som bara var tvungna att ha en snöslunga mitt i vintern förra året då vår plogare blivit sjuk. Vi fick tag på en Ariens 28 (formodligen likadan som richmojin) men vi betalade 26', tror jag det var. En riktigt bra snöslunga är det. Klarar både isiga,hårdpackade snövallar, 50 cm snö och att slunga i backar med ca 14 graders lutning. Klart bra köp du gjort!!
 
Hej,
Ledsen att jag inte varit så aktiv i diskussionen. Jag använde mig som någon skrev här ovan av Jetcarrier som logistikpartner, slungan köpte jag från snowblowersdirect.com, vill man ha en gräsklippare tror jag dom har en sida för det också (typ mowersdirect.com)
Slungan ska enligt dom flesta vara lätt att dra igång, borde dock vara möjligt att relativt enkelt se till att maskinen går på 240v med en konverterare om man vill vara på den säkra sidan.
 
Verkar som ett trevligt alternativ. Men en fundering...

Ingen tull? eller är det så at det kan kommaa i efterhand? Själv fick jag en extra inbetalning på ett fiskespö jag importerade. Den kom ca: 2 mån efter leveransen.
 
Kollade vad en Toro 11.28OXE skulle kosta från staterna och det blir nästan på kronan samma som i Sverige med de frakter som angetts. Har man lite koll på priser och maskiner kan man säkert göra en bra affär!
 
En kommentar bara då det gäller långväga import: Kolla upp hur det är med garantin. Att på egen bekostnad skicka det man köpt fram och tillbaka över Atlanten kan bli rätt kostsamt. (Been there, done that...)
 
Låter intressant det här... :)

Har några funderingar/frågor..

Försöker kolla upp vad det är för motor på Briggsandstratton.com. (för att leta upp vad som behövs för att göra om 120V startern till en 240V dito)
richmoijn, kan du kolla vad det är för nummer på motorn enl. ovan hemsida? =)

En annan fråga, kan Jetcarrier även ordna "lev. adress" i USA?
(behöver man lägga till $50 för avlastning)

Mvh från trött snöskottare ;)
 
Hej,
Jag beställde en Ariens från USA som levererades till mig för ett par veckor sedan med Jetcarrier. Fungerade klockrent! Jetcarrier funkade superbra om man har tid att vänta.

Denna beställde jag:
http://www.snowblowersdirect.com/Ariens-921022-Snow-Thrower/p4948.html

Tull och frakt med jetCarrier till stockholm kostade 5700kr. Det tog ca 5 veckor från beställning till leverans. Jet carrier ger dig en adress i USA. Du behöver INTE betala extra för bakgavellyft. Dom har truckar där.

Angånde elstarten så har jag lite funderingar på att köpa en transformator för 110V:
http://www.tlc-direct.co.uk/Products/SDTR1500slash2.html
Annars går det ju bra med snöret också.
//Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.