Bump.. :) Någon som har fått ordning på 220V-starter till dessa slungor? Kollat om det finns delar för att konvertera.. Gärna mer info om vad ni känner att det var ett bra köp (Ariens jämfört med Jonsered Husqvarna Stiga Toro Honda och andra ni har tittat på..)
 
Redigerat:
Hej Linden1977,
Som jag skrev i ett tidigare inlägg tror jag den billigaste och enklaste lösningen på startmotorproblemet är att helt enkelt skaffa en transformator som konvererar 220V till 110V.
Här finns tex en billig i england (ca 600kr):
http://www.tlc-direct.co.uk/Products/SDTR1500slash2.html
Finns flera liknande på www.ebay.co.uk.

//Jonas
 
Tack Jonas!

Har spanat in den och det ser ut som en lösning som skulle funka. Hade man kunnat fixa en reservdel för 500:- till B&S motorn skulle det vara en nettare lösning. :)

Någon ägare till Amerikans slunga som sett någon stor skillnad? (förutom att det säkert sitter flera dekaler att man inte ska köra in huvudet i matarskruven ;))
 
Ni som tagit in slungor med 120v startmotor, kan någon av er kolla hur mycket ström den skall dra?

Har en kompis som behöver slunga och funderar på att importera en och tänkte kolla vad som skulle behövas för att bygga om startmotorn till 240v.
 
Det blir alla gånger billigare att köpa en engelsk transformator än att bygga om elmotorn. I Storbritannien har man samma nätspänning som här i Sverige men man använder ofta skyddstransfomatorer på byggen etc där maskinerna körs på 110V. Så därför är sådana transformatorer vanliga och ganska billiga i UK.
 
Jag tror inte det behöver vara så svårt eller dyrt att bygga om den till 240v då det inte är någon elektronik i motorn, jag behöver bara veta vilken effekt den behöver för dimensionering av komponenter.
 
Hej,
På min startmotor står det: 120v, 60Hz, 11Amp Rated load Speed: 3750 RPM
Det är en Ariens Deluxe ST28LE med B&S motor som jag fick levererad för en månads sedan.

Antagligen går det att köpa motsvarande 220V startmotor som reservdel från B&S men det blir garanterat dyrare än några hundralappar för en transformator. Hur bygger man om en motor? Lindar om den?
//Jonas
 
Tack för infon! Det var precis det jag behövde veta.

Stämmer mina teorier så är det ingen elektronik alls i den. Då skulle man kunna halvvågslikrikta med en diod i serie. Då får man 120v men det blir typ 25Hz då man kapar varannan topp på växelspänningen. En diod som klarar 11A kostar kanske 50kr och tar minimalt med plats. Kan vara att den snurrar för långsamt på 25Hz, det beror på hur motorn är konstruerad.

En startmotor som reserv kostar ca 1100kr så det är nog nästan jämt skägg mot en trafo då den måste klara minst 1200W.
 
Borde inte 25Hz betyda mindre än halva hastigheten? Det lär väl knappast räcka för att starta?
//Jonas
 
Är det en asynkron motor så blir det exakt halva hastigheten med 25Hz.
 
Vänta nu !, Det blir väl inte 25Hz om du halvvågs-likriktar, utan fortfarande 50Hz...plus en del fula övertoner förstås som kan vara otrevliga för motorlindningen.

Asynkronmotor är det väl troligtvis inte heller i den typen av prylar, utan troligare en "allströmsmotor"/"borrmaskinsmotor" med kommutator ....
 
PST skrev:
Vänta nu !, Det blir väl inte 25Hz om du halvvågs-likriktar, utan fortfarande 50Hz...plus en del fula övertoner förstås som kan vara otrevliga för motorlindningen.

Asynkronmotor är det väl troligtvis inte heller i den typen av prylar, utan troligare en "allströmsmotor"/"borrmaskinsmotor" med kommutator ....
http://sv.wikipedia.org/wiki/Likriktning

Med en diod (halvvågslikriktning) så klipper man enda toppen, dvs du får en topp och sedan "0" under den perioden som spärras. Så det blir 120v och topparna kommer att komma med halva antalet per sekund. Tittar man på diagrammet kan det vara så att en halvvågslikriktad 240v 50Hz kommer att uppfattas av utrustningen som 120v 50Hz. Är det inte så kinkig utrustning med mycket elektronik så kan det funka.
 
Om motorn är gjord för 60Hz och gör då 3750rpm. Vid 50Hz borde den då ge 3125 rpm och vid 25Hz då endast 1563 rpm. Jag tänker att om B&S har satt in en startmotor som gör 3750rpm är det väl inte speciellt troligt att det kommer funka om den istället gör 60% mindre RPM. Eller hur?

//Jonas
 
Men hallå igen !!! Det blir inte 25 Hz vid halvvågslikrikting!!!! Topparna kommer ju fortfarande med 50Hz (Grundtonen) !!!, bottnarna kommer också med 50Hz men är klippta till 0V sedan blir det antal säkert rätt elaka övertoner till detta, med högre frekvenser ! det är ju ingen sinus längre !! Induktansen i en ansluten motor kommer säkerligen att filtera så att strömmen blir lite mer sinuslik än den olastade halvvågslikriktade signalen, med ökade värmeförluster i lindningar och järnkärna som följd !!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.