Tror jag förstår vad du menar.

Man skulle kunna säga att det blir en 120V med en mjuk och fin sinus våg på ena sidan och en fyrkants våg på den andra med toppar på potentialerna 0 och 120V.
 
Jag skulle inte blanda in ngt resonemang om fyrkantvåg heller... Du får ett pulståg av halva sinusar.
 
Redigerat:
Nu är jag definitivt inte med. Du kan ju inte få högre spänning än vad toppen är?
Formlerna för halvvågslikriktning av en-fas är ju:

e373cf12afe24609f80482e9c3622a9d.png

38204ee078ee5f0cb2ef22d8cac7c711.png
 
Hmm , men växelspänningen i vägguttaget, refererat fas till nolla varierar ju mellan ca +325 & -325 V (topp-till-topp), I formeln ovan blir då Vrms efter halvvågslikriktningen 325/2 = 160V.. "Vdc" (325/3.14 = 103V) är MEDELVÄRDET inte det momentana värdet efter "dioden"... En diod ger ju ingen stabil DC...utan just ett pulståg med Vpeak = 325V!!!, att medelvärde, respektive effektivvärdet blir "lågt" beror ju på att spänningen efter dioden är "noll" halva tiden, toppvärdet påverkas inte....


http://www.alternativ.nu/index.php?topic=50450.0
 
Nej, fas-nolla är 220-240V hos oss i Sverige. Fas-fas är det 380-400V och det är top-dal värdena. Vrms...

Det spelar dock ingen roll om man halvvågslikriktar då man kapat halva spänningen så är jag rätt säker på att resultatet blir det samma som halva spänningen, både Vmax och Vrms.
 
Redigerat:
Fasspänningen är 230V (Fas-nolla) och huvudspänningen (fas-fas) är 400V EFFEKTIVÄRDE ja, men spänningen byter tecken varje period också !!.

Peak-to-Peak är växelspänningen dock faktiskt ca 2,8 ggr högre än effektivvärdet dvs ca 645 V !!, vilket man måste tänka på ordentligt när man väljer/konstruerar likriktare till nätspänningen...

http://en.wikipedia.org/wiki/Amplitude

Sätter man en helvågslikriktare på en 12V trafo får man ut SQRT(2)*12V DC om man sätter en olastad kapacitans på utgången. Det får man också med halvvågslikriktingen..(När kondingen laddats upp, och inte läcker/lastas når den toppspänningen). Ingen har väl för sig att man sätter en 24V trafo i ett agg som ska ge 12DC ut !!! Samma sak med 230V, Topparna blir fortfarande 325V !!
 
Men det spelar ju ingen roll vad toppvärdet är när det inte skall likriktas till riktig DC. Summan kommer ändå att bli att man får ut halva spänningen. Om en mätstandard skulle ge att vi har 1000V i uttaget spelar ingen roll då det ändå är halva spänningen vi är ute efter. Alltså, vi har 240V effektivvärde i uttaget och vi är ute efter 120V effektivvärde. Det är ju knappast så att de mäter enligt någon annan standard i USA.
 
Robert-san01 skrev:
Men det spelar ju ingen roll vad toppvärdet är när det inte skall likriktas till riktig DC. Summan kommer ändå att bli att man får ut halva spänningen. Om en mätstandard skulle ge att vi har 1000V i uttaget spelar ingen roll då det ändå är halva spänningen vi är ute efter. Alltså, vi har 240V effektivvärde i uttaget och vi är ute efter 120V effektivvärde. Det är ju knappast så att de mäter enligt någon annan standard i USA.
Du får nog ge dig nu Robert, om du likriktar som du säger blir effektivvärdet som nämndes tidigare ca: 160V och inte hälften. Men den detaljen spelar inte så stor roll om inte startmotorn är av den allströmstyp som även nämndes tidigare, andra 1-fas motorer funkar inte med likspänning, pulserande eller ej.
 
Nu har jag köpt transformatorer för 240-120 men det är fortfarande intressant med enklare konvertering. Nu tänkte jag inte bara på dessa snöslungor som det började med utan även andra maskiner med sladd från USA är intressanta tycker jag. Det blir att göra lite mer efterforskningar när slungorna landar.
 
Ingen som prövat sin Ariens och kan ge ett utlåtande ännu? =) typ 20 cm utanför.. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.