- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Mullvadarnas underjordiska härjningar blir värre och värre!
Inte för att de gör så mycket skada ovan jord förutom alla fula jordhögar, men jag misstänker att de äter upp alla de snälla daggmaskarna.
På inrådan från en användare här (som vill vara anonym) inköpte jag en mullvadskanon från Tyskland, tillsammans med en enkel ställning och en ask patroner.
Ett slags "lösa" skott som används i slaktmasker, och som kan fälla en oxe.
Nåväl, i går kväll såg trädgården ut så här. Det syntes tydligt var mullisen hade varit sist, högen längst till höger var fortfarande fuktig:
Fram med kanonen:
Jordhögen grävdes bort, hålet till mullvadsgången letades upp, och kanonen apterades, installerades och osäkrades. Här är den säkrad:
På plats och osäkrad:
Nu började en spänd väntan. Skulle det fungera?
Inte för att de gör så mycket skada ovan jord förutom alla fula jordhögar, men jag misstänker att de äter upp alla de snälla daggmaskarna.
På inrådan från en användare här (som vill vara anonym) inköpte jag en mullvadskanon från Tyskland, tillsammans med en enkel ställning och en ask patroner.
Ett slags "lösa" skott som används i slaktmasker, och som kan fälla en oxe.
Nåväl, i går kväll såg trädgården ut så här. Det syntes tydligt var mullisen hade varit sist, högen längst till höger var fortfarande fuktig:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fram med kanonen:
Logga in
Skapa konto
Jordhögen grävdes bort, hålet till mullvadsgången letades upp, och kanonen apterades, installerades och osäkrades. Här är den säkrad:
Logga in
Skapa konto
På plats och osäkrad:
Logga in
Skapa konto
Nu började en spänd väntan. Skulle det fungera?
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Nästa dag
Hade inte hört någon knall fast kanonen bara satt 10 meter från husväggen.
Men tittade efter ändå. Kanonen hade avfyrats:
Var det en blindgångare? Ett par tag med spaden avslöjade att skottet hade funnit sitt mål:
Den lille gynnaren var 13 cm lång från nosspets till svansrot, och svansen var 2 cm lång.
Så här ser han ut (tror att det är en han i alla fall) i studiomiljö:
Det är alltså inget "skott" i konventionell mening som dödar det stackars djuret, utan tryckstöten från krutexplosionen som spränger sönder dess lungor. Döden var nog ögonblicklig, för den låg alldeles invid kanonen, bara någon cm ifrån.
Nu spanar vi efter nästa färska mullvadshög
Om någon vill ha produkt- och inköpsinformation så kommer det senare i tråden.
Och tack M.P. för ditt tips!
Hade inte hört någon knall fast kanonen bara satt 10 meter från husväggen.
Men tittade efter ändå. Kanonen hade avfyrats:
Logga in
Skapa konto
Var det en blindgångare? Ett par tag med spaden avslöjade att skottet hade funnit sitt mål:
Logga in
Skapa konto
Den lille gynnaren var 13 cm lång från nosspets till svansrot, och svansen var 2 cm lång.
Så här ser han ut (tror att det är en han i alla fall) i studiomiljö:
Logga in
Skapa konto
Det är alltså inget "skott" i konventionell mening som dödar det stackars djuret, utan tryckstöten från krutexplosionen som spränger sönder dess lungor. Döden var nog ögonblicklig, för den låg alldeles invid kanonen, bara någon cm ifrån.
Nu spanar vi efter nästa färska mullvadshög
Om någon vill ha produkt- och inköpsinformation så kommer det senare i tråden.
Och tack M.P. för ditt tips!
Fint att du tog livet av en fullständigt oskyldig varelse bara för att du inte gillade att den påverkade din gräsmatta på ett estetiskt negativt sätt. Härligt att du etiskt och moraliskt tycker det är okej så länge dödsögonblicket är kort. Hoppas att den var en hona med ungar som nu ligger i en håla i marken och svälter ihjäl!
Du kanske även skall fundera på en lite större modell så kan du döda katter och hundar som springer in och skiter på gräsmattan.
Du kanske även skall fundera på en lite större modell så kan du döda katter och hundar som springer in och skiter på gräsmattan.
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Tack för dina uppskattande ord Helioz!Helioz skrev:Fint att du tog livet av en fullständigt oskyldig varelse bara för att du inte gillade att den påverkade din gräsmatta på ett estetiskt negativt sätt. Härligt att du etiskt och moraliskt tycker det är okej så länge dödsögonblicket är kort. Hoppas att den var en hona med ungar som nu ligger i en håla i marken och svälter ihjäl!
Som belöning har du vunnit en flugsmälla, var vänlig och meddela adressen som den skall skickas till.
Fast du kanske varken slår ihjäl flugor eller myggor, så god som du verkar vara.
Hund- och kattskit har jag inga problem med, det märks inte bland det mina höns lämnar efter sig.
Men en tanke: Skall jag stoppa upp mullvaden och skicka den till dig?
Kanske skulle passa bra i din klimatkyrka.
PS
Förresten förstår jag inte vad du menar med
Är du egentligen en djurplågare inners inne, som vill att djuren, och särskilt deras ungar, skall plågas extra mycket?
Då är vi inte överens, och jag tar tillbaka erbjudandet med flugsmällan
Redigerat:
Du kan stolt behålla kadavret som en trofé över din makt att bestämma om en oskyldig varelse får leva eller ej.KnockOnWood skrev:Tack för dina uppskattande ord Helioz!
Som belöning har du vunnit en flugsmälla, var vänlig och meddela adressen som den skall skickas till.
Fast du kanske varken slår ihjäl flugor eller myggor, så god som du verkar vara.
Hund- och kattskit har jag inga problem med, det märks inte bland det mina höns lämnar efter sig.
Men en tanke: Skall jag stoppa upp mullvaden och skicka den till dig?
Kanske skulle passa bra i din klimatkyrka.
Personligen tar jag mig inte den makten utan försöker så långt det bara är möjligt att bidra till så lite lidande och dödande av andra varelser som jag kan. Även om det innebär att jag får gå in när det är mycket mygg ute, öppna ett fönster för att släppa ut flugorna och stå ut med lite jordhögar i gräsmattan.
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Helioz, du har angivit som boendeområde att du är en "International User".
Bor du på Mars eller på Månen?
Men passa dig när du öppnar fönstret för att släppa ut flugan:
Du riskerar att släppa in en mygga samtidigt
PS
Hälsa blomkålen!
Bor du på Mars eller på Månen?
Men passa dig när du öppnar fönstret för att släppa ut flugan:
Du riskerar att släppa in en mygga samtidigt
PS
Hälsa blomkålen!
Men nu skrev ju KnockOnWood att han var rädd om sina daggmaskar. Om han låter mullvaden leva så dör ju daggmaskarna. Hur ska man välja här?Helioz skrev:
En del djur klassar vi som skadedjur och produkter utvecklas för att mota bort eller ta bort dessa. Och skadedjur är ju egentligen djur på fel ställe. En råtta i skogen är väl ingen fara men när de i den Brf jag bodde i en gång i tiden började dyka upp i avlopp och ventilationshål när folk stod och duschade blev det liv. Inte kunde vi i styrelsen då säga "du kan väl klappa dom, dom är ju så gulliga". Nej, vi beslutade för att installera mekaniska råttdödare som tog livet av dem på under en sekund, mycket bättre än råttgift som dödar mycket långsammare..