38 653 läst · 72 svar
39k läst
72 svar
Kriget mot mullvadarna. Varning, starka bilder!
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
För att inte tala om hantverkardiskussionerna... Men jag tror KoW avsåg den tämligen kategoriska inställningen rörande omtanken kring djur som Helioz ger uttryck förjonmo skrev:Om du med "en sådan här diskussion" menar specifikt huruvida man får döda mullvadar så är det korrekt. Om du däremot menar en diskussion som har potential att bli, och i viss mån redan är, infekterad, så undrar jag hur du kunnat skrapa ihop 7500 inlägg och fortfarande missat de otaliga trådarna om Festools överlägsenhet eller amorteringars vara eller icke vara.
Din uppfattning om vems liv det gällde var ju bara en frisk fläkt, inget att be om ursäkt för
En sökning på google gav snabbt ett par träffar
http://www.schussfalle.de/
http://www.cml-jagd.de/wildschaden.htm
http://www.schussfalle.de/
http://www.cml-jagd.de/wildschaden.htm
Renoverare
· Stockholm
· 18 597 inlägg
Är denna okej att använda enligt svensk lag?
Som en liten inflikning. Jag är den anonyma tipsaren till KOW. Många gasar gångar o hål med all möjlig skit i jakten på sork och mullvad, det enda dom lyckas med är skita ner jorden. Dom köper hokuspokusmedel och ljudprylar som inte funkar och gynnar krämare. Denna fällan är human jämfört med saxar som klämmer ihjäl djuret och inte alltid dödar lika snabbt. Dessa är också utmärkta till sork.
Jag försökte med sax, swissflexfällor och ljudpinnar i 3mån, resultatet var totalförstörd gräsmatta. Skottfällan gjorde jobbet på en dag.
Och nej jag säljer inga fällor, jag har själv importerat min.
Jag försökte med sax, swissflexfällor och ljudpinnar i 3mån, resultatet var totalförstörd gräsmatta. Skottfällan gjorde jobbet på en dag.
Och nej jag säljer inga fällor, jag har själv importerat min.
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Du har hittat rätt grej!thomasx skrev:
Här är inköpsstället som M4RT1N tipsade om:
http://www.nineka.de/Wuehlmausschussgeraet-mit-Patronen-Halter-komplett
Här en demonstration: https://www.youtube.com/watch?v=IZ6lMeboA4E
Jag betalade via PayPal, det verkade inte gå att betala direkt med Mastercard.
Eller så är min tyska för dålig.
Och så skannade jag körkort och pass och mailade bilderna för att visa att jag är över 18 år.
Toptalpris inklusive frakt till posten blev €77,98 eller SEK 725,38.
Om man är flera i området som besväras av mullisar bör man kunna dela på en kanon.
Det finns nog inte så många djur på varje tomt.
Den intresserade (och tyskkunniga) kan titta på Der Mauwurfkrieg i tre delar x 10 minuter:
Första delen: https://www.youtube.com/watch?v=6TnBhHLFYro
PS
OBS! Hantera denna sak med försiktighet!
Själva mekanismen, munstycket och ammunitionen skall förvaras åtskilda,
och naturligtvis utom räckhåll för barn och obehöriga.
Ammunition och slaktpistoler för bedövning av får, gris, ko och tjur finns för övrigt att köpa fritt på Granngården.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Du har alldeles rätt, som så ofta.thomasx skrev:
Men jag blev lite fundersam över hur djupt H:s omtanke om djuren verkligen sträcker sig när han/hon skrev
Nåja, livet är fullt av moraliska dilemman.Helioz skrev:
Nu har hussvalan kommit tillbaka från sin tur till Afrika, och jagar mygg och andra insekter över våra ängar. Skall jag fånga in svalorna och rädda livet på många tusen insekter?
Själv lutar jag mest åt att låta svalorna fånga mygg, fastän de är topppredator i näringskedjan här.
När de passerar Frankrike och Spanien på sin väg söderut blir de väl kanske ändå förvandlade till Pâté de Grives (kramsfågelpastej)
Tycker dock att du glömmer en sak. Varför behöver KOW ha en sådan kaxig attityd mot andra som inte tycker som han. Det är bara töntigt. Drygt 7500 inlägg på ett forum betyder inte ett skit i min värld mer än att man har lite att göra. Å inte imponerar det att ha dräpt en mullvad heller. Vill han göra det så fine. Andra får tycka vad de vill.peternicklas skrev:Svårt med ämnen av denna karaktär. Har under många år svårt för att acceptera fiskmåsar. De skiter ner, attakerar och allmänt stör allt och alla. Var igår uppe på taket och spolade bort det som skulle bli ett bo för ett fiskmåspar. Nu var det inga ägg i "boet" MEN det hade inte stoppat mig. Hade jag låtit fiskmåsarna bygga färdigt sitt bo och fått föda upp ett par ungar så hade sommaren varit borta. Inte kunna gå ut i sin egen trädgård utan att bli attakerad av fiskmåsföräldrarna. Men detta kanske man hade kunnat leva med, det hade dock varit svårare att acceptera alla grannars ilska för att man inte gjorde något åt boet. Vad menar jag då med detta inlägg. Som KOW skrev så får det allvarliga konsekvenser för hans kor och får vilka plågas tills döds om de äter dålig ensilage. Det måste vara upp till var och en hur man hanterar olika former av skadedjur. Ett annat exempel är t.ex. maskrosor, en trädgård full av dessa och som inte tas bort innan de avger sina "barn" kommer inte vara populärt bland grannarna. Garanterar att Helioz hade gjort likadant om en granne hade mullvadar och lät dem vara när de något år senare invaderar Helioz trädgård, då är det inte lika lätt att vara kritisk.
KOW, lägg ut adressen till där du köpt vapnet, låt sedan en moderator stänga tråden för den har INGET slut. Helioz, låt det vara upp till var och en och att göra en avvägning vilket som är mest lämpligt. Mullvadar eller kor och får. där de sistnämnda även råkar vara en levebröd. Och, jag HATAR fiskmåsar..
Imponerar och imponerar. Det är väl i högsta grad matnyttig information till andra som anser sig ha ett problem med mullvadar och vill ha bort dom. Och vad gäller metoden så verkar den väl minst lika "barmhärtig" som exempelvis en råttfälla, och för mig kan man nog rätt väl jämställa råttor med mullvadar ur ett "oönskathetsperspektiv".bumpaberra skrev:
Om du tillreder mullvaden på grillen, KoW, så blir den helt plötsligt en naturlig del av naturens hierarkiska kretslopp och vips är det inget fel alls i jakten det håller Helioz säkert med om också, eller hur, Helioz?
Bra att andra får tycka vad de vill men problemet här är väl mest att de som inte tycker som KoW inte tycks vilja låta honom tycka som han vill ...bumpaberra skrev:Tycker dock att du glömmer en sak. Varför behöver KOW ha en sådan kaxig attityd mot andra som inte tycker som han. Det är bara töntigt. Drygt 7500 inlägg på ett forum betyder inte ett skit i min värld mer än att man har lite att göra. Å inte imponerar det att ha dräpt en mullvad heller. Vill han göra det så fine. Andra får tycka vad de vill.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Det äts mycket mullvadar i sydamerika, eller det kanska vara marsvin?thomasx skrev:
Äh, ser likadana ut...
Låt tråden handla om det den ska, inte spåra ur och tjaffsas om massa annat (personliga angrepp har ingen plats i något forum).. alla är olika och har olika åsikter bara!
Man behöver inte älska alla..
- - - -
Sorkarna o mullvadarna är inte så poppis hos mig heller.. de underminerar delar av vår tomt och hotar nu våra gamla fina träd.. (och det innebär stora problem när man ska plantera nytt.. inte bara att gräva en grop och stoppa ner ett träd.. man måste tänka snäppet längre då de "gärna" äter upp rötterna och fäller träden underifrån)..
Dock tänkte jag prova "revira special" och se om det hokuspokusmedlet har nån inverkan.. främst att fylla i deras gångar.. innan jag har ner grus och jord och täpper till dem helt.. har nån provat det? ..skulle ha verkan mot just sork och mullvad..
Ha en trevlig kväller,
MVH Sandra
Man behöver inte älska alla..
- - - -
Sorkarna o mullvadarna är inte så poppis hos mig heller.. de underminerar delar av vår tomt och hotar nu våra gamla fina träd.. (och det innebär stora problem när man ska plantera nytt.. inte bara att gräva en grop och stoppa ner ett träd.. man måste tänka snäppet längre då de "gärna" äter upp rötterna och fäller träden underifrån)..
Dock tänkte jag prova "revira special" och se om det hokuspokusmedlet har nån inverkan.. främst att fylla i deras gångar.. innan jag har ner grus och jord och täpper till dem helt.. har nån provat det? ..skulle ha verkan mot just sork och mullvad..
Ha en trevlig kväller,
MVH Sandra