Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Alfredo skrev:
Är grilltävlingen avgjord? Om inte har du ju en given segerkandidat KoW. :p
Fasiken också, tänkte inte på det, men jag har ju inte ens någon grill, tro det eller ej :rolleyes:

Och jag fick inte slänga ut den i skogen för övriga djur att kalasa på, för det kunde locka hit RÄVEN sa hustrun.
(Eftersom vi har frigående höns är inte rävar så populära)
Men jag kanske skall plocka upp den ur soptunnan och göra taupe au vin (som coq au vin alltså) :)

Förresten, det glömde jag skriva: Mullvaden vägde ca 75 gram.

Snigla skrev:
Låt tråden handla om det den ska, inte spåra ur och tjaffsas om massa annat (personliga angrepp har ingen plats i något forum).. alla är olika och har olika åsikter bara!

Man behöver inte älska alla..

- - - -

Sorkarna o mullvadarna är inte så poppis hos mig heller.. de underminerar delar av vår tomt och hotar nu våra gamla fina träd.. (och det innebär stora problem när man ska plantera nytt.. inte bara att gräva en grop och stoppa ner ett träd.. man måste tänka snäppet längre då de "gärna" äter upp rötterna och fäller träden underifrån)..

Dock tänkte jag prova "revira special" och se om det hokuspokusmedlet har nån inverkan.. främst att fylla i deras gångar.. innan jag har ner grus och jord och täpper till dem helt.. har nån provat det? ..skulle ha verkan mot just sork och mullvad..

Ha en trevlig kväller,
MVH Sandra
Tack för dina kloka ord, Snigla!

Jag har inte provat preparatet, fast ägaren till Biotek var en nära granne till för ett par år sedan.
Men det kan väl vara värt ett försök. Vad kostar det?

Det enda jag provat mot mullvadarna tidigare är de här ljudalstrarna:
717025.jpg
Som tyvärr visade sig tämligen ineffektiva.

Problemet med att på olika sätt skrämma bort mullisarna är ju att de då invaderar grannarnas mark i stället, och så får man arga grannar som tittar snett på en.
Ur askan i elden så att säga :p

Sorry, såg nu att priset finns i webbshoppen på http://biotek.se/webbutik/

Redigerat:
Men söte värld, bråka om en mullvad...?

Den av cust3000 och M4RT1N som väljer att inte få sista ordet är den som vinner, bara så ni vet!

• Gilla
Akahigi och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Fasiken också, tänkte inte på det, men jag har ju inte ens någon grill, tro det eller ej :rolleyes:
OK då är strategin given. Låna en grill. Grilla ditt byte. Ta en bild. Vinn grilltävlingen. Då har du en grill.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Jag har en bild på när morsans numera hädangångna katt Nisse äter en egenhändigt infångad mus.
Katten blev sjuk, så den avlivades snabbt och smärtfritt medelst finkalibrig bössa.
Vad säger ni debattsugna om detta?:cool:

KnockOnWood skrev:
Och jag fick inte slänga ut den i skogen för övriga djur att kalasa på, för det kunde locka hit RÄVEN sa hustrun..
Jag har hört att det är få eller inga djur som äter mullvad...stämmer det eller är det en skröna??
Jag bodde på landet innan och la ut en fångad mullvad en gång, den låg kvar länge...

Fotografen skrev:
Jag har en bild på när morsans numera hädangångna katt Nisse äter en egenhändigt infångad mus.
Katten blev sjuk, så den avlivades snabbt och smärtfritt medelst finkalibrig bössa.
Vad säger ni debattsugna om detta?:cool:
Att folk som är för snåla för att ta sina sjuka djur till en veterinär inte borde ha några djur alls.

I fortsättningen kommer jag bli betydligt hårdare i modereringen av denna tråd, bara för kännedom.
Jag var sugen att dela ut några varningar, men låter er visa att ni kan sköta er istället....
Snäpp upp er nu!
/Moderator

Suck vad ni klagar.. Visst en mullvard kanske inte är så farlig. En annan hade grävlingar på tomten. En burfälla lånades och efter veckor av att ha fångat verenda kattfan i hela området. De som satt snällt och tyst släpptes ut och de traskade glatt iväg. De som frästa och försökta klösa en när man skulle öppna buren. De fanskapen dränkte man i vatten så att de var duktigt blöta. sen när de lugnat ner sig så öppnade man buren. Sen att de sprang 3-4 tomter bort på 2 röda och säkert passerade ett par vägar på sin flykt är inte min sak. De Jävlarna ska inte skita i mina land eller sitta på bilarna och repa sönder lacken.

Så jag har full förståelse att någon vill ha bort ett oönskat djur. Så länge döden är snabb så ser jag ingen fara med det. Ang mina grävlingar så försvann de efter ett par månader självmant troligtvis. ljudet de förde om nätterna eller alla rörelsedeckare till lampor de tände då och då blev man ju galen på. När nästa fälla sätts ut då åker man iväg med djuret låååångt ut i skogen. Annars blir det att tillkalla någon jägare. Grävling eller katt. Skitsamma.

• Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Tack för dina kloka ord, Snigla!

Jag har inte provat preparatet, fast ägaren till Biotek var en nära granne till för ett par år sedan.
Men det kan väl vara värt ett försök. Vad kostar det?

Det enda jag provat mot mullvadarna tidigare är de här ljudalstrarna:
[bild]
Som tyvärr visade sig tämligen ineffektiva.

Problemet med att på olika sätt skrämma bort mullisarna är ju att de då invaderar grannarnas mark i stället, och så får man arga grannar som tittar snett på en.
Ur askan i elden så att säga :p

Sorry, såg nu att priset finns i webbshoppen på [länk]
Det är då man är glad att man bor mitt ute bland åkrarna hehe.. några hundra meter till närmsta hus minst åt alla håll.. (men det är väl därför man också har problem med tex sork iaf.. de brukar ju uppskatta åkermark också)

Har själv inte provat några av de här skrämmorna eller medlen.. har inte tidigare bott så att de djuren varit nått problem.. har inga problem att dela mitt utrymme med djur.. men det är svårt att tala om för alla djur vad de får och inte får göra.. (knappt hunden lyssnar ju.. ;) )

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
thomasx skrev:
Att folk som är för snåla för att ta sina sjuka djur till en veterinär inte borde ha några djur alls.
Snål?
Katten ifråga var en vinddriven nomad som bestämde sig för att flytta in hos far och mor och den fick ett par mycket fina sista år.
Dess kynne samt det fakum att den troligen aldrig åkt bil och än mindre suttit i en transportbur gjorde vetrinärbesök mycket svårt. Troligen aldrig sett en vetrinär heller. Den stress detta hade inneburit hade troligen satt andra men än sjukdomen, vad det nu var och om den nu kunde ha botats.
Detta gjorde beslutet om avlivning ganska enkelt i slutändan, katten blev uppskattningsvis 12-15 år, en ansenlig ålder för en utekatt.
Pengar var aldrig en fråga i sammanhanget.
Ledsen för OT.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Snigla skrev:
Det är då man är glad att man bor mitt ute bland åkrarna hehe.. några hundra meter till närmsta hus minst åt alla håll.. (men det är väl därför man också har problem med tex sork iaf.. de brukar ju uppskatta åkermark också)

Har själv inte provat några av de här skrämmorna eller medlen.. har inte tidigare bott så att de djuren varit nått problem.. har inga problem att dela mitt utrymme med djur.. men det är svårt att tala om för alla djur vad de får och inte får göra.. (knappt hunden lyssnar ju.. ;) )
Jag har andats färdigt i påsen nu..och ska göra ett inlägg till dig som berör ämnet. ;)

Jag är rädd att det medlet är som bantningspiller. Det får desperata människor att prova dom, ofta förgäves. Däremellan har det utväxlats en summa pengar. Personligen har jag inte läst en enda solskenshistoria om någon som motat bort sork o mullvad med nån lök, kattsand eller vad det månde vara.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Tycker faktiskt det är illa att döda försvaralösa djur pga estetiska själ tycker det är illa överhuvudtaget om det inte är så att man ta vara på djuret sen tex äter den, gör en pälsmössa och ger hunden benen. Men att döda den för att den orsakar oordning på gräsmattan är illa.

Nu var det ju inte bara gräsmattan utan jord i ensilaget(stavning??) vilket i sin tur gör kossorna sjuka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.