Nån mer än jag som får alla tider på händelser 6 timmar fel?
Det känns som alla händelser går på USA-tid, fast boxen visar rätt tid.
 
Asterix_Thn skrev:
Nån mer än jag som får alla tider på händelser 6 timmar fel?
Det känns som alla händelser går på USA-tid, fast boxen visar rätt tid.
Dristade mig till att göra uppgraderingen trots att jag inte är hemma förrän på torsdag sent. (det var långa minuter....).
Efter det, så ser det ok ut igen.
 
Texan skrev:
@matsv, kan du förklara var jag hittar "Network Heal"?
Det finns under Zipabox settings i nya gränsnittet.

zipa1.JPG zipa2.JPG zipa3.JPG
 
Redigerat:
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
Hjälp, stekte just min Zipabox DUO på 433 sidan:(, troligen klarar den inte den antenn jag anslöt, Aurel GP 433 från Conrad. Funkar förträffligt på Tellstick.
Jag kör med medföljande 2.5m antennkabel och adapter.
Kan någon som kör med denna antenn bekräfta att det fungerar vore jag mycket tacksam.

Vore kul om någon kör på motsvarande 868 antenn och kan bekräfta även den.
Med vänlig hälsning willep
 
Tänkte jag med och köpte en antenn och kopplade in, varpå det luktade bränt i zipaboxen och sedan fungerar inte 433 längre. Jag kan inte tänka mig att jag gjort något som helst fel, antennen verkar ok.
 
Jag har inte testat mina ännu men är antennen gjord för den frekvensen kan det inte skapa problem.Kanske det var kortslutning i anslutningskontakten. Det är väl inget man kan mäta upp. Många antenner är ju kortslutna rent likspänningsmässigt men inte vid avsedd frekvens. Jag tror du ska reklamera antennen. Prova i vilket fall med en ohmmeter på antennen du har. returnera den och mät på den nya. Mina antenner är 48 mil bort.
 
Hur mäter jag på antennen? mellan centerledare och skärm finns ingen kontakt så det är ingen kortslutning.
Vad tror du , hur skulle boxen klara kortis mellan skärm och centerledare?
Kan ju vara så att antennkabeln kortsluts i visst läge.
Läget gör det svårt att reklamera varken antenn eller zipabox.
 
power650 skrev:
Har du lagt till HTTP request själv, eller lagt till den via "devices" enheter?
Jag använder pusselbilten som heter Http Request och använder följande för "Play":



URL:
http://192.168.2.236:1400/MediaRenderer/AVTransport/Control

Header:
CONTENT-LENGTH: 266
CONTENT-TYPE: text/xml; charset="utf-8"
SOAPACTION: "urn:schemas-upnp-org:service:AVTransport:1#Play"

Body:
<s:Envelope xmlns:s="http://schemas.xmlsoap.org/soap/envelope/" s:encodingStyle="http://schemas.xmlsoap.org/soap/encoding/"><s:Body><u:play xmlns:u="urn:schemas-upnp-org:service:AVTransport:1"><InstanceID>0</InstanceID><Speed>1</Speed></u:play></s:Body></s:Envelope>
 
willep skrev:
Hjälp, stekte just min Zipabox DUO på 433 sidan:(, troligen klarar den inte den antenn jag anslöt, Aurel GP 433 från Conrad. Funkar förträffligt på Tellstick.
Jag kör med medföljande 2.5m antennkabel och adapter.
Kan någon som kör med denna antenn bekräfta att det fungerar vore jag mycket tacksam.

Vore kul om någon kör på motsvarande 868 antenn och kan bekräfta även den.
Med vänlig hälsning willep
Hade du boxen avstängd när du bytte antenn? Ingen antenn alls (eller glappkontakt) ger "fel" impedans och kan vara väl så illa som kortslutning.
 
Boxen avstängd vid själva bytet men om kabeln glappar så kan det ju hänt. Borde inte boxen klara att köra helt utan antenn, förstås med reducerad effekt.

Sitter ett litet tilläggskort inte större än ett frimärke i zipaboxen som går direkt till chassie kontakten för 433 , någon som vet om detta är den kompletta 433 trancivern och direkt utbytbar utan vidare programmerings eller specialkunskaper?
Med vänlig hälsning willep
 
Redigerat:
Antennen har 50 ohms koaxialkabel. Mellan ledaren i mitten och skärm ska du mäta eller om den inte är inkopplad kan du mäta mellan antennsprötet och jordplanen (de som går nedåt) Hur kopplade du in den utan kontakt ? Det är inte säkert att den håller att köras utan antenn. Hela effekten blir då kvar i slutsteget. Blir det kortslutning gå den garanterat sönder.
 
svestr skrev:
Antennen har 50 ohms koaxialkabel. Mellan ledaren i mitten och skärm ska du mäta eller om den inte är inkopplad kan du mäta mellan antennsprötet och jordplanen (de som går nedåt) Hur kopplade du in den utan kontakt ? Det är inte säkert att den håller att köras utan antenn. Hela effekten blir då kvar i slutsteget. Blir det kortslutning gå den garanterat sönder.
50 Ohm är ju antennens och kabelns impedans och det går ju inte att bara mäta som man gör med resistans. Mäter man resistans mellan antenn och jord, så ska det normalt vara avbrott men det finns antenner med spolar och annat inbyggda för att göra antennen kortare.
En mottagare ska normalt inte skadas av att köra utan antenn eller med kortsluten antenn, men som alltid så finns det saker som avviker från det normala.
 
Asterix_Thn skrev:
En mottagare ska normalt inte skadas av att köra utan antenn eller med kortsluten antenn, men som alltid så finns det saker som avviker från det normala.
Är inte ute efter att märka ord, du menar nog sändare - inte mottagare?
Mottagare bryr sig inte om vad som sitter på antennkontakten. För sändaren har det betydelse vilken impedans den ser för det är ju detsamma som lasten.
Men här snackar vi 10mw. Det är inte mycket. Ingen chans att det bränner ett kort. En komponent kan lägga ner men det lär inte finnas effekt nog att bränna kortet. Det är nog inte antennen som är orsak utan något annat. Jag rekommenderar att du reklamerar.
 
Jag menade sändare förstås. Jag brände en del slutsteg förr, antingen genom att det var korslutning i matningen till antennen eller att man råkade starta sändaren utan antenn. Hade för bråttom ibland men det var i andra sammanhang och mycket högre effekt. I vilket fall hoppas jag att du kan laga boxen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.