lengmo skrev:
Jag skulle vilja ha lite hjälp, jag försöker få till en väckningslampa som dimmrar upp ljuset i sovrummet vid en inställd tid.

Ett enkelt sätt är att göra så här men det finns nog bättre sätt med att använda variabel och räkna tid och plus vid en speciell tid. Men detta fungerar och tider och nivå går ju att ändra.

[media]
 
geggen skrev:
Jag har försökt med PER-1500, LCMR-1000, WMR-252, EYCR-201 och ingen fungerar..
Svarar på mitt egna inlägg. :)

Fick en 433 tilläggs modul idag från classe! Vilken skillad! Fick in nexa per-1500 direkt på en gång!

Nu behöver jag er hjälp. Skulle behöva lite guider/lathund för att komma igång med scheman... provad lite men fick inget att fungera.

Till att börja med vill jag kunna tända lampor efter solnedgång, och sedan släcka vid ett klockslag.

Tackar på förhand :)
 
L
Tack Tomas, ja så kan jag ju göra. Tänkte iof. på en snyggare lösning men den där tar jag så länge :)
 
L
Nästa problem. :)
Får inte till en till och från regel, slipper gärna ha 2st för tex denna regel, vad gör jag för fel. image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
lengmo skrev:
Nästa problem. :)
Får inte till en till och från regel, slipper gärna ha 2st för tex denna regel, vad gör jag för fel.[bild]
Hej.
Har ett liknande problem som jag har ett ärende med supporten på zipato.
Enligt dem så funkar det inte med wait i if-block (beror tydligen på hur de implementerat wait).
Snabbtestade en variant där man istället har två if och wait-blocket utanför.
Se nedan:
Alternativ lösning med if-wait.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkar funka för mig i alla fall...
 
Jag brukar vara den som svarar på frågor i andra sammanhang, men i detta forumet är jag nybörjare och jag har två frågor, osm jag postar i två inlägg, annars brukar det bli svårt att hänga med i svaren, inte minst för andra.
Jag har (faktiskt) börjat med att läsa igenom hela denna långa tråden och tackar redan nu för alla väldigt fina tips jag fått längs vägen!
Så, till första frågan:
Jag har en aeon multisensor, som jag tänkte använda till att styra en lampa utanför ytterdörren vid rörelse.
Reglerna får jag nog till, men jag noterar att sensorn indikerar "Motion" och jag kan trigga saker med det.
Men.... efter första indikeringen, så tar det cirka 5 minuter, sen kommer det en ny status "No Motion" (förutsatt att man inte rör sig framför sensorn under tiden.

Jag ställde om "Timeout after no motion" till 30s och jag satte ner "Wakeup interval" till 4 minuter (även om jag egentligen inte trodde den har betydelse i detta fallet).

Inget verkar hjälpa, det är fortsatt ca 5 minuter mellan "Motion" och "No Motion".

Nån idé om hur jag löser detta? Går det inte att lösa, så är en timeout på 5 min egentligen rätt ok, men det är teknikern i mig som vill kunna bestämma värdet själv! :)

Peter
 
Nästa fråga rör "pucken" Aeotech Smart Switch G2.
Det är inga problem att koppla in den egentligen, men en sak i anvisningen gjorde mig nyfiken, se översta bilden i tredje kolumnen här: http://www.homeseer.com/pdfs/Aeon Labs/MicroSwitch26103.pdf
Där antyds att man kan manövrera switchen med fasen, vilket skulle vara bra i situationer med trappkoppling eller tvåvägsbrytare.

Någon som kan bekräfta / eller dementera detta? Kände inte riktigt för att bara prova. :)
 
Jo du gör rätt jag har mina på 60sek och det fungera
Skärmavbild 2015-01-11 kl. 12.01.57.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sparar du och synkroniserar efter och gör du detta i det nya eller gamla UI ?
 
Hej

jag har en liten fråga. Ni som kör 999.2a - var ser man den infon? Dvs bokstaven. Jag har letat i de tre olika skins och i båda apparna. Ingenstans står annat än 999.2. Kan sägas att jag har inga problem med att zippan tappar bort något. Det fungerar bra. Litet lurigt dock med ZXT-120 som jag styr värmepumpen med. Om jag lär upp den i old skin så syns den inte i new skin och tvärt om. Kanske ska sägas också att jag kör den engelska versionen eftersom min erfarenhet säger att den i många fall är stabilare. Undviker också å,ä och ö, men det är kanske bara tramsigt, men det känns mer safe.
 
Asterix_Thn skrev:
Nästa fråga rör "pucken" Aeotech Smart Switch G2.
Det är inga problem att koppla in den egentligen, men en sak i anvisningen gjorde mig nyfiken, se översta bilden i tredje kolumnen här: [länk]
Där antyds att man kan manövrera switchen med fasen, vilket skulle vara bra i situationer med trappkoppling eller tvåvägsbrytare.

Någon som kan bekräfta / eller dementera detta? Kände inte riktigt för att bara prova. :)
Intressant koppling som jag aldrig sett tidigare. I min värld så har Aeon aldrig visat på fas i brytfunktionen. Vilket gjort att jag inte valt Aeon där jag har trappkoppling (vilket mest beror på att deras termnaler i brytdelen är så förbannat små).
De skriver här att man kan koppla så här endast i detta fall. Men det går ju faktisk att schematiskt koppla på fler eller minre brytare rent elektriskt. Vad som dock inte framgår (kanske står där men jag har inte läst) om det endast fungerar med bistabil brytning, och/eller monostabil. Vad jag kan gissa så funkar det bara med bistabil brytning, vilket inte jag är intresserad av.
Jag har inte provat och lär nog inte göra det, men det var något helt nytt och intressant att se.
 
Tomas Andersson skrev:
Jo du gör rätt jag har mina på 60sek och det fungera
Sparar du och synkroniserar efter och gör du detta i det nya eller gamla UI ?
Tack för snabbt svar!
Capture1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Capture2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har sparat och synkroniserat "100 gånger" :D
Jag använder det gamla GUI:t.

Jag konfigurerade om till 60 sek och som syns i bilden tar det nu 4 minuter innan "No Motion" kommer.
 
Tomas Andersson skrev:
Jo du gör rätt jag har mina på 60sek och det fungera
Sparar du och synkroniserar efter och gör du detta i det nya eller gamla UI ?
Uppdatering: Jag upptäckte att sensorn ignorerade alla värden jag satte för intervaller mellan uppdateringar, så jag tog bort och la till den igen och nu verkar den piggare! :)
Jag använde nog det nya GUI:t när jag la till enheten, kan det vara nåt?
Peter
 
lilytwig skrev:
Hej

jag har en liten fråga. Ni som kör 999.2a - var ser man den infon? Dvs bokstaven. Jag har letat i de tre olika skins och i båda apparna. Ingenstans står annat än 999.2. Kan sägas att jag har inga problem med att zippan tappar bort något. Det fungerar bra. Litet lurigt dock med ZXT-120 som jag styr värmepumpen med. Om jag lär upp den i old skin så syns den inte i new skin och tvärt om. Kanske ska sägas också att jag kör den engelska versionen eftersom min erfarenhet säger att den i många fall är stabilare. Undviker också å,ä och ö, men det är kanske bara tramsigt, men det känns mer safe.
999.2a är en betaversionen. Vill du pröva så gå in i api och välj att uppdatera under firmware eller vad det nu står.
 
pepan skrev:
Hej.
Har ett liknande problem som jag har ett ärende med supporten på zipato.
Enligt dem så funkar det inte med wait i if-block (beror tydligen på hur de implementerat wait).
Snabbtestade en variant där man istället har två if och wait-blocket utanför.
Se nedan:
[bild]

Verkar funka för mig i alla fall...
Tack, det förklarar varför jag inte fick min regel att funka!
Jag gjorde i princip en kopia av en regel som en Zipato "employee" postade och den funkade inte, men när jag tog bort wait (och ökade tiden i sensorn i stället), så funkar det klockrent.
Här är tråden med regeln jag kopierade:
https://community.zipato.com/responses/keep-light-on-while-motion-detected-rule-help
 
Qunaki skrev:
Intressant koppling som jag aldrig sett tidigare. I min värld så har Aeon aldrig visat på fas i brytfunktionen. Vilket gjort att jag inte valt Aeon där jag har trappkoppling (vilket mest beror på att deras termnaler i brytdelen är så förbannat små).
De skriver här att man kan koppla så här endast i detta fall. Men det går ju faktisk att schematiskt koppla på fler eller minre brytare rent elektriskt. Vad som dock inte framgår (kanske står där men jag har inte läst) om det endast fungerar med bistabil brytning, och/eller monostabil. Vad jag kan gissa så funkar det bara med bistabil brytning, vilket inte jag är intresserad av.
Jag har inte provat och lär nog inte göra det, men det var något helt nytt och intressant att se.
Jag hittade lite mer info: http://aeotec.com/support/1219-micro-switch-wiring-schematics.html
Den informationen bekräftar väl både att det fungerar och att momentan brytning funkar?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.