Ja, jag raderade alla. Har bara lampor så det är ganska enkla regler. Har inte lyckats att få till några regler med några IF, IF/ELSE.
Ska titta närmare i helgen. Tror inte att jag råkat döpa scheman och regel till samma sak. Förstått att det kan ställa till det. Så det gick jag igenom första gången det strula.
Jag ger den lilla vita lådan en sista chans...
 
Tobiasfranzen77 skrev:
Jag har haft den i knappt två veckor. Just detta problemet, att den inte utför sitt jobb dvs reglerna inte funkar har börjat igår. Eller vad jag tror iaf. Har inte fått kontakt med vissa mottagare lite slumpmässigt. Tappat helt kontakt så att jag fått adda dem på nytt osv.

Någon som är intr av nexa?
Har dimmerpuckar och ett gäng instick...
Jag har lika mycket nexa som jag har z-wave prylar. Körde tellstick net före zipaboxen. Har inga problem med nexa prylarna, dimmerpuckar och pluggar.. Har ca 40 regler. Har haft min zipabox sen februari.

Jag fick också lägga till mina oregon tempgivare igen efter senaste uppdateringen men nexa prylarna behövde jag inte göra något med.
 
Tobiasfranzen77 skrev:
Ja, jag raderade alla. Har bara lampor så det är ganska enkla regler. Har inte lyckats att få till några regler med några IF, IF/ELSE.
Ska titta närmare i helgen. Tror inte att jag råkat döpa scheman och regel till samma sak. Förstått att det kan ställa till det. Så det gick jag igenom första gången det strula.
Jag ger den lilla vita lådan en sista chans...
Om du fastnar i regelträsket så lägg ut bild på dina regler här så kan vi kanske hjälpa till.
 
matsv skrev:
Om du fastnar i regelträsket så lägg ut bild på dina regler här så kan vi kanske hjälpa till.
ImageUploadedByTapatalk1413492295.617816.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommer denna funka tro?
Första schedulen är satt på fast tid.
Den andra sunrise +60 min
 
Tobiasfranzen77 skrev:
[bild]

Kommer denna funka tro?
Första schedulen är satt på fast tid.
Den andra sunrise +60 min
Du kan inte ha den andra schedulen i den där regeln. Det är inget som triggar den. Du får köra det som 2 olika regler.
 
matsv skrev:
Du kan inte ha den andra schedulen i den där regeln. Det är inget som triggar den. Du får köra det som 2 olika regler.
Eller så sätter du in en wait funktion istället.

regel9.JPG
 
Så 4 h = 14400 då?
Finns en del att önska här..

Lade till virtual weather. Först Bromma, inga värden kom upp. Sökte på deras sida wonder...nåt. Valde en väderstation i närheten(Södermalm). Då vaknade Bromma igång.
Ändrade i alla regler. Men oavsett vad jag gör så efter jag sparat om schedulen så står det fortf Södermalm kvar. Har raderat, skapat nya regler.
Skiter snart i virtual weather. Kör fasta tider.
Vad händer nästa vecka när vi går in i vintertid?
 
matsv skrev:
Eller så sätter du in en wait funktion istället.

[bild]
Ett tredje alternativ.

Jag har skapat virtuell switch för solen uppe och nere. Då kan jag använda den switchen för att trigga regler plus att jag ser om det borde ha tänt/släkt eller inte.

sol.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


sol2.JPG
 
Oj... Var ska jag börja...
Förstod noll 😳
Hur skapar man en switch?
 
Tobiasfranzen77 skrev:
Så 4 h = 14400 då?
Finns en del att önska här..

Lade till virtual weather. Först Bromma, inga värden kom upp. Sökte på deras sida wonder...nåt. Valde en väderstation i närheten(Södermalm). Då vaknade Bromma igång.
Ändrade i alla regler. Men oavsett vad jag gör så efter jag sparat om schedulen så står det fortf Södermalm kvar. Har raderat, skapat nya regler.
Skiter snart i virtual weather. Kör fasta tider.
Vad händer nästa vecka när vi går in i vintertid?
Nja det är väl ingen bra idé att köra wait så länge, då är det bättre att köra en separat regel. Om du startar om boxen eller liknande så vill du ju att åtgärden görs ändå.

En del väderstationer ger ingen data, de är väl avstängda eller levererar ingen data.

Kom ihåg att astro offset inte får vara 0.

astro.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tobiasfranzen77 skrev:
Oj... Var ska jag börja...
Förstod noll 😳
Hur skapar man en switch?
Så här gör du.

Skapa en ny device

Virtual Switch1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Virtual Switch2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Virtual Switch3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Virtual Switch4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tomas Andersson och 1 till
  • Laddar…
Men det är fortfarande från virtual weather som den får info om soluppgång/nedgång?
Det är det som inte funkar...
 
Prova att tryck på Re-apply device för virtual wheather, vänta en stund för att se om det funkar..
 
Jag har nu satt upp tre hus och det första jag gör är som matsv. Först sätter jag virtuell switch för mörkt eller ljust sedan en till för hemma eller borta och en för sover eller vaken och sedan ev en för semester. Med dessa är det sedan lätt att skapa olika regler beroende på vilken status huset har. Sedan skapar jag olika scenario som jag kopplar till dessa tex sova=allt släckt, Hemma=lagom belysning när jag kommer hem, borta kväll=fönsterbelysning tänd, borta dag= allt släckt osv sedan är det lätt att koppla tex larmet till att jag är borta och huset förstår vad som ska ske. Även vattnet skall slå av sig när jag är borta om inte tvättmaskinen går eller diskmaskinen går och på det sättet är det minemal till vattenskada. Jag säger inte att detta är rätt väg att gå men jag tycker att det blir lättare så.
 
  • Gilla
matsv
  • Laddar…
Tobiasfranzen77 skrev:
Så 4 h = 14400 då?
Finns en del att önska här..

Lade till virtual weather. Först Bromma, inga värden kom upp. Sökte på deras sida wonder...nåt. Valde en väderstation i närheten(Södermalm). Då vaknade Bromma igång.
Ändrade i alla regler. Men oavsett vad jag gör så efter jag sparat om schedulen så står det fortf Södermalm kvar. Har raderat, skapat nya regler.
Skiter snart i virtual weather. Kör fasta tider.
Vad händer nästa vecka när vi går in i vintertid?
Nackdelen med att använda virtual weather är att zipaboxen inte triggar regeln om du har tappat internet. En brist i zipaboxen att den inte kör senaste tiden den har.

Jag har installerat en multisensor som jag ska använda luxvärdet för att tända/släcka. Har bara inte orkat göra om mina regler ännu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.