D djac skrev:
Jag är varken eller, har en sådan men har den rakt in i en undercentral med egen jordfelsbrytare, jag har, med min basala kunskap, inte förstått detta som att det innebär ett problem för mig, utan kanske mer paragrafrytteri (som mycket är i den branschen) och en senfärdighet att ta till sig förändringar.

Med detta sagt så håller jag såklart allt ödmjukt öppet, skulle någon förklara att det föreligger omedelbar fara så får jag ju ompröva. Det har funnits likadana diskussioner här om andra produkter, mycket hög hotbild har projicerats, men varje gång faller de platt och det enda felet visade sig sitta i paragrafryttaren.

Vi får väl se, det skulle ju vara mycket allvarligt om exempelvis ett företag störtas av dessa skäl, det bör inte vara myndighetens uppgift.
"Störtas av dessa skäl..", vad är det för trams? Om man vill sälja en produkt skall man väl se till att den följer de krav som ställts upp? Hela systemet bygger på marknadskontroll och sanktioner mot de som bryter mot reglerna.

Alternativet är att gå tillbaka till obligatorisk ackrediterad testning, där det tar år att få grejer godkända och sen får du inte förändra dem. Ingen vill tillbaka dit, varken tillverkare eller kunder. Men då MÅSTE marknadskontrollen fungera och ha effrektiva konsekvenser för de som bryter mot reglerna, annars översvämmas vi av otestad skit. Skall det vara så svårt att förstå?

/M
 
  • Gilla
Eriksgatan och 3 till
  • Laddar…
D
M Marcus-AA skrev:
"Störtas av dessa skäl..", vad är det för trams? Om man vill sälja en produkt skall man väl se till att den följer de krav som ställts upp? Hela systemet bygger på marknadskontroll och sanktioner mot de som bryter mot reglerna.

Alternativet är att gå tillbaka till obligatorisk ackrediterad testning, där det tar år att få grejer godkända och sen får du inte förändra dem. Ingen vill tillbaka dit, varken tillverkare eller kunder. Men då MÅSTE marknadskontrollen fungera och ha effrektiva konsekvenser för de som bryter mot reglerna, annars översvämmas vi av otestad skit. Skall det vara så svårt att förstå?

/M
Du läste nog inte, eller så förstår du inte. Vi får nog se hur det går, ligger inte i någons händer här oavsett.
 
Nissens
D djac skrev:
Jag vet att det inte fungerar lika bra om man använder prisstyrningen genom bilen, pga långsam kommunikation, då kan den köra igång ett tag när man kopplar in, innan den stoppar och sen kör på automatik. Nu har jag inte haft elbil så länge, kanske är så att det funnits problem förr och att det är därför jag inte upplevt dem?
Precis, och därför provade jag även med att inte ha bilen registrerad på Tibber, och endast styrde Easee boxen, men det strulade ändå. Jag provade verkligen allt innan jag gav upp. Nu startar den efter midnatt varje dygn, och det fungerar riktigt bra. Nu slipper man bli överraskad av att bilen laddas på högtaxa. :)
 
  • Ledsen
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Du läste nog inte, eller så förstår du inte. Vi får nog se hur det går, ligger inte i någons händer här oavsett.
Jag läste, förstod, och förundrades över hur man kan skriva något så korkat.

Eller menar du att du inte skrev "Paragrafrytteri" och "Störtas av dessa skäl" ?

/M
 
D
M Marcus-AA skrev:
Jag läste, förstod, och förundrades över hur man kan skriva något så korkat.

Eller menar du att du inte skrev "Paragrafrytteri" och "Störtas av dessa skäl" ?

/M
Ok, ja, då är det något annat som brister.

Japp, jag skrev och menar att vi inte ska styras av paragrafrytteri baserat på föreskrifter som kanske är obsoleta, däremot att vi självklart ska reagera på verkliga faror.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Nissens
R Robert-san01 skrev:
Den går att testa på Easee. Bara att det inte finns någon fysisk knapp utan man gör det tydligen i appen.
Jag har letat, men hittar inget sånt i appen heller.
 
Nissens Nissens skrev:
Jag har letat, men hittar inget sånt i appen heller.
Det är vad Skårebo stod och sa på Elbilsexpo. Har själv inte ens använt en Easee.
 
Nissens
R Robert-san01 skrev:
Det är vad Skårebo stod och sa på Elbilsexpo. Har själv inte ens använt en Easee.
Han/hon känner jag inte…
Jag har ju en extern JFB så jag orkar/behöver inte reda ut det. Då är det ju värre med de andra punkterna. Vi får väl se senare i år hur det går för dem.
 
Nissens Nissens skrev:
Han/hon känner jag inte…
Jag har ju en extern JFB så jag orkar/behöver inte reda ut det. Då är det ju värre med de andra punkterna. Vi får väl se senare i år hur det går för dem.
Skårebo är en av Easee distributörer/installatörer i Sverige.
 
LoweW
Nissens Nissens skrev:
Han/hon känner jag inte…
Jag har ju en extern JFB så jag orkar/behöver inte reda ut det. Då är det ju värre med de andra punkterna. Vi får väl se senare i år hur det går för dem.
Är det en typ A eller B?

Jag har LLVP, utomhusbelysning & laddboxen på en separat JFB men den är typ A. Börjar fundera nu på om man kanske borde lägga ut de extra tusenlapparna för en B…
 
Nissens
LoweW LoweW skrev:
Är det en typ A eller B?

Jag har LLVP, utomhusbelysning & laddboxen på en separat JFB men den är typ A. Börjar fundera nu på om man kanske borde lägga ut de extra tusenlapparna för en B…
Jo, jag har nog också typ A…
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Så enligt dig behöver man aldrig testa en JFB?

Att en brytare inte bryter alla tre faserna som den skall enligt standarden lär ju inte gå att lösa utan att konstruera om/utbytesprogram.
Gällande JFB så finns det självtestande modeller. Sen om jag fattade det rätt så testas en Easee JFB genom att man drar ur laddsladden (huruvida det är vettigt vet jag inte). Iaf mitt resonemang utgår från att man faktiskt kan testa men att det möjligtvis inte uppfyller standardkraven.

Sen om vi fortsätter till att de tre faserna inte bryts samtidigt så låter det som att det hör till kontaktor/relä-delen av laddboxen. Då kontakten låses fast under laddning så kan man ju säkerställa att alla faserna är brutna när kontakten faktiskt är möjlig att dra ut. Så samma här, möjligt att man inte uppfyller standarden men det ser ut som att man behöver ett dubbelfel för att det ska kunna bli farligt.

Jag tror jag sällar mig i ledet att det kanske finns något formellt fel standardmässigt men att produkten i sig troligtvis är lika säker och funktionell som någon annan laddbox. Men det är ju beklämmande, jag som hade tänkt köpa en massa av dessa boxar.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Gällande JFB så finns det självtestande modeller. Sen om jag fattade det rätt så testas en Easee JFB genom att man drar ur laddsladden (huruvida det är vettigt vet jag inte). Iaf mitt resonemang utgår från att man faktiskt kan testa men att det möjligtvis inte uppfyller standardkraven.

Sen om vi fortsätter till att de tre faserna inte bryts samtidigt så låter det som att det hör till kontaktor/relä-delen av laddboxen. Då kontakten låses fast under laddning så kan man ju säkerställa att alla faserna är brutna när kontakten faktiskt är möjlig att dra ut. Så samma här, möjligt att man inte uppfyller standarden men det ser ut som att man behöver ett dubbelfel för att det ska kunna bli farligt.

Jag tror jag sällar mig i ledet att det kanske finns något formellt fel standardmässigt men att produkten i sig troligtvis är lika säker och funktionell som någon annan laddbox. Men det är ju beklämmande, jag som hade tänkt köpa en massa av dessa boxar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.