H HenrikHuslöse skrev:
Kundens motpart är elektrikern som de beställt installationen från, så Easee behöver bara kompensera dessa för materialet. De kan ju skicka ut en JFB och ett överspänningskydd tillsammans med en kapsling omonterat och låta installatörerna ta kostnaden för installationen.

Det löser alla garantiproblem för Easee till en måttlig kostnad.
Ett problem med de flesta lösningar som står till buds är att det förmodligen finns fler problem som inte är granskade pga att det ESV har låtit testlabbet göra är en mycket begränsad analys.
Med tanke på storleken är jag ganska övertygad om att de har temperaturproblem till exempel. Det är ett krav i standarden att man skall kunna ladda enl. max spec upp till 30 grader ambient. Förluster i kontaktorer, kablage etc. ger en större förlust än detta.
Jag antar att det är pga detta som många laddboxar har en lite större kapsling.

Vad jag vill säga är att det räcker inte med att åtgärda ESVs findings, det krävs en hel del mer arbete. Och testerna om de har godkända komponenter och en fryst design kommer att ta 12 veckor... Minst...
 
R Ring skrev:
Ett problem med de flesta lösningar som står till buds är att det förmodligen finns fler problem som inte är granskade pga att det ESV har låtit testlabbet göra är en mycket begränsad analys.
Med tanke på storleken är jag ganska övertygad om att de har temperaturproblem till exempel. Det är ett krav i standarden att man skall kunna ladda enl. max spec upp till 30 grader ambient. Förluster i kontaktorer, kablage etc. ger en större förlust än detta.
Jag antar att det är pga detta som många laddboxar har en lite större kapsling.

Vad jag vill säga är att det räcker inte med att åtgärda ESVs findings, det krävs en hel del mer arbete. Och testerna om de har godkända komponenter och en fryst design kommer att ta 12 veckor... Minst...
Bara spekulationer. Ett större problem är nog de boxar som inte granskats ännu. Eller bara granskats översiktligt.
Ett bra exempel är väl Teslas box som du köper på webben och som de tycker att du kan installera själv.
 
  • Gilla
eleson och 1 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Bara spekulationer. Ett större problem är nog de boxar som inte granskats ännu. Eller bara granskats översiktligt.
Ett bra exempel är väl Teslas box som du köper på webben och som de tycker att du kan installera själv.
Jag befarar också att om jag köper en annan box och monterar så riskerar den att drabbas av samma sak den dag esv granskar den. Kanske ska köpa en dum, ful och klumpig box från tex VW. De kommer iallafall ha råd att lösa ev recalls och problem.
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
Vi blir med Zoe imorron om inget krånglar.
Är Zaptec Go testad och ok, sitter med finger på köpknappen.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Vi blir med Zoe imorron om inget krånglar.
Är Zaptec Go testad och ok, sitter med finger på köpknappen.
Testad, ja. Godkänd, ja. Därmed utan problem? Det vet vi inte.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Bara spekulationer. Ett större problem är nog de boxar som inte granskats ännu. Eller bara granskats översiktligt.
Ett bra exempel är väl Teslas box som du köper på webben och som de tycker att du kan installera själv.
Tesla är vana att arbeta mot säkerhetsstandarder och säljer över hela världen, även i länder där oberoende testning är obligatoriskt.
 
  • Gilla
gmogmo och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Ja, upp till 4 st, men varför skulle det krävas en separat JFB vid varje laddbox??
Elinstallationsreglerna SS 4364000 punkt 722.531.2.101 ”Varje inkopplingspunkt ska individuellt skyddas av jordfelsbrytare av typ A eller B….”
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Testad, ja. Godkänd, ja. Därmed utan problem? Det vet vi inte.
FredrikR FredrikR skrev:
Vi blir med Zoe imorron om inget krånglar.
Är Zaptec Go testad och ok, sitter med finger på köpknappen.
Lite intressant är att NAF har gjort test på 10 laddboxar under höst -21 och vår -22. I deras test så säger de att Zaptec är den enda som uppfyller DC skydd. Läser man deras omdöme om Easee så ifrågasätter de om Easee verkligen uppfyller den säkerhet de påstår och bla varit i kontakt med NKOM. Detta test publicerades 18:e oktober 2022.

https://nye.naf.no/elbil/lading/test-av-ladeboks

Här finns ESV beslutsrapport angående Zaptec go:
https://zendesk.zaptec.com/hc/sv-se...PspB1Iv6TytRikN0sRWfIDaXX4eJha0RoCOeIQAvD_BwE
 
  • Gilla
gmogmo och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle egentligen vilja ha en laddbox som har en funktion att jag kan styra den on/off från tex home assistant, helst förstås med strömmätning så jag vet hur mycket jag laddar. Jag tyckte enkelheten i Easee var det lockande, när jag valde box för snart 3 år sen. Att inte ha massor av knappar och grejor som ska ställas in utan man pluggar i så laddar den bilen till nästa morgon.

Kravställning på "nästa" box (om nu easee måste pensioneras pga avsaknad av "moln" eller av säkerhetsskäl) är ju att den säljs av stor tillverkare och jag kan styra laddningen. Om man kan styra laddning från home assistant så är det ju fine, jag testade för nåt halvår sen att lägga till integrationen till min renault zoe i HA och det verkade funka men jag är osäker vad som gick att styra (det var snack om att det var det bästa sättet att styra att man bara laddar upp till 80% av batteriet).

Jag tror nästan att jag själv bättre kan hantera "smart laddning" än vad de lösningar som hittills funnits gör. Med HA skulle jag kunna styra att jag läser av batteristatus i bilen, kollar när billigast tid är att ladda, laddar upp till säg 80% för att sen pausa och ladda antingen upp till 100% om jag säger jag ska åka iväg morgonen efter, tajmat för att bilen ska förvärmas och laddas hyfsat nära innan avgång... Eller låta den vara kvar på 80%.

Då blir ju frågan, vilken laddare klarar detta och är så billig som möjligt? OM jag nu måste byta.

Diskussionen om det skyndar på Easee konkurs och möjligheten att hålla molnet vid liv om alla reklamerar boxarna redan nu, eller om Easee kan överleva om alla sitter still i båten och riskerar vara kvar med en defekt laddare är ju intressant. Hade jag köpt boxen för 2-3 månader sen av en lokal firma så hade jag defenitivt suttit still i båten. Men jag har köpt min box av Tibber för ca 2.5 år sen, själv anlitat en elektriker att montera boxen. Om jag väntar 6 månader kan jag altså inte räkna med att få en enda krona om boxen dras tillbaka - om jag reklamerar nu till Tibber bör jag ha viss chans att iallafall få tillbaka vad boxen kostade... Och kanske använda årets gröna avdrag för att köpa en ny box...
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
E ErikAdolfsson skrev:
Elinstallationsreglerna SS 4364000 punkt 722.531.2.101 ”Varje inkopplingspunkt ska individuellt skyddas av jordfelsbrytare av typ A eller B….”
Här kommer en skärmdump på det.
Skärmavbild av dokument om elektriska installationsregler, mobilgränssnitt, Svenska standarder, jordfelsbrytare, överströmsskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ErikAdolfsson och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Någon får gärna rätta mig om jag är på cykeltur, men det är två olika problem.

Avståndet kan säkert handla om att relät ska kunna bryta strömmen vid en kortslutning i kombination med att eventuell ljusbåge ska släckas.

Isolationsspänningen är ju som du skrev vid öppna reläkontakter och hanterar istället en överspänning.
Man kan se skillnaden i databladet när man tittar på maximal bryteffekt, vilket för Zettlers AZSR131-... är 9695VA (277V x 35A), och för Panasonics AHER4191 19200VA (480V x 40A).
Med andra ord, Panasonics relä kan användas med laster som är tvåfaskopplade (vilket dock knappast blir aktuellt när det gäller billaddare).
Det står också i databladet för Panasonic en referens till EN 62955 för dc-skydd i billadduttag.
 
  • Gilla
ErikAdolfsson och 1 till
  • Laddar…
Kan Easee skriva in en avvikelse från SS 4364000 i installationsanvisningarna?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Edit: ESV nämner EN60664-1 som en övergripande standard. 7000V förekommer inte i denna standard (hittade tabellerna från den på nätet).
Man kan ju spekulera i om det var en öppning för annan tolkning (val av standard man följer) eller om de kikat på kretskorten och hittat fler problem med isolationsavstånd.
Det handlar om höjden över havet som jag nämnt några gånger. Ju högre höjd, desto större kontaktgap krävs för samma spänning. Kravet 6 kV (dubbel isolering för överspänningskategori III) gäller för 2000 meter. Testlabbet ligger ju däremot närmare havsnivå, så därför måste man höja provspänningen för att simulera höjden 2000 meter. Men ibland undrar jag också varifrån de får sina krav som nämns. I detta fall handlar det om isolationen L - CP och det är inte bara luftgap inblandade där, men man måste ändå höja spänningen(?)

13th Marine 13th Marine skrev:
Avståndet kan säkert handla om att relät ska kunna bryta strömmen vid en kortslutning i kombination med att eventuell ljusbåge ska släckas.

Isolationsspänningen är ju som du skrev vid öppna reläkontakter och hanterar istället en överspänning.
Även här är det snårigt. Jag räknar till 10 egenskaper som ska provas för isolering, spänning (och dess varaktighet), frekvens, lufttryck, nedsmutsning etc. Sedan har vi kraven på vilka strömmar ett relä ska kunna sluta, föra och bryta. Det lutar ju lite åt att Easee relä kanske har ett större problem här som inte visat sig ännu...

Pratet om kontaktgap här tolkar jag som skyddet mot transienta överspänningar, risken för överslag. Och här gäller tydligen enkel isolering för överspänningskategori III.
 
  • Gilla
Nissens och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Pratet om kontaktgap här tolkar jag som skyddet mot transienta överspänningar, risken för överslag. Och här gäller tydligen enkel isolering för överspänningskategori III.
Var hittar du detta?
 
lilytwig lilytwig skrev:
Bara spekulationer. Ett större problem är nog de boxar som inte granskats ännu. Eller bara granskats översiktligt.
Ett bra exempel är väl Teslas box som du köper på webben och som de tycker att du kan installera själv.
Vad gäller temperaturproblemen så vet jag att de finns där pga att det har gjorts mätningar. Vad gäller Tesla så har de en märklig syn på godkännanden men det kan ju vara att de är för stora för att bråka med.... Laddboxar som är OK hittas lämpligen på IECs hemsida. Här visas de produkter som har giltiga CB cert. Förmodligen det enklaste sättet att hitta något seriöst...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.