Jonas Persson
Att inte följa en standard men samtidigt påstå att man följer kraven är en mycket större fråga. En standard är baserad på mycket som bara nämns indirekt och att avvika från den innebär att man måste utreda detaljer som nödvändigtvis inte står i klartext. En standard sätter spelplanen, vad man får göra inom definierade ramar, t ex att lösningen ska vara mekanisk och inte elektronisk, men den beskriver inte exakt hur det ska utföras (I så fall skulle det bara finnas en produkt på marknaden). Ordet mekanisk medför en massa detaljer som inte tas upp i standarden, samma gäller för elektronisk som i sin tur har styrkor och svagheter som inte finns beskrivna eller har några krav i standarden då man beslutat att lösningen måste vara mekanisk.

Det hela liknar vilken forskning som helst, de senaste rönen bygger sin tes på väl utredda detaljer som inte tas upp, samtidigt krävs det mycket mer om man kommer med nya rön som frångår vad vedertagen forskning kommit fram till.

Easee har valt den senare vägen och då krävs väldigt mycket mer evidens och inte bara att uppfylla det som står i regelverken, samtidigt återkommer vi till frågan om det är ok att gå egna vägar även om allt pekar på att det är säkert. Någon oberoende måste utreda deras analys och bekräfta att resultatet blir samma som att följa standarden. Vem gör det och vem står för kostnaden? Det normala är väl att arbetet med att utveckla standarden gör detta arbete. Men ska det initieras pga av att ett företag beslutat sig för att gå egna vägar? Normen måste vara att man först tar fram en ny standard, därefter utvecklar produkter som säljs.
 
  • Gilla
Roga1337 och 3 till
  • Laddar…
Denna laddbox kom upp på elektronikforumet och är lite intressant.
Jag undrar hur den skulle klara sig vid en granskning.

Elbilsladdare med Typ 2-kontakt och integrerad kontrollbox, svart kabel, standard europeisk anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.ratio-electric.com/en/artnr/3132310m/portable-ev-charger-mobibox-cee-t2-1x16a-10m

De hävdar givetvis "ultimate safety" och "maximum security" i sin bruksanvisning. Vi litar ju alla blint på vad tillverkaren säger, eller ;)

Det första man ser på reklamsidan under specifikationer är detta
Textlista med antal jordfelsbrytare typ B och A, båda med värdet noll.
Easee var lika otydliga ett tag med olika besked i reklamen och i installationsanvisningen.

I bruxet till denna laddklump står det däremot

Specifikationer för en laddningsstation till elbil: anslutningstyper, ström, skydd, dimensioner, vikt, driftstemperatur, CE-märkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ser man att de nu hävdar att det finns inbyggda jordfelsskydd, jaha.
Men de anger inte vilken standard som jordfelsskydden följer, dvs de gjorde inte samma misstag som Easee.

Det finns en standard för dessa laddklumpar på sladden, 62752, men de pekar inte på den, utan de pekar på 61851 som ((främst) gäller för fast anslutna laddstationer. Varför? Uppfyller de inte 62752 som kräver alla möjliga skydd inbyggda?

En sak som är oklar för mig är om det finns krav på vilken standard man ska följa för en produkt. Det lär finnas vägledning på EU's webb, men krav? Får man välja fritt? Eller finns det outtalade krav att en laddklump ska följa en av några specifika standarder?

61851 kräver inget inbyggt jordfelsskydd utom i ett speciellt fall. Och i dessa fall kräver 61851 att jordfelsskyddet följer IEC 61008-1, IEC 61009-1, IEC 60947-2 eller IEC 62423; Så jag tycker det finns ett indirekt krav på 61008-1 (eller en av de andra) via 61851, eller att tillverkaren ska ange viklken av dessa fyra standarder som jordfelsskyddet följer, men det är kanske inte så det funkar vid CE-kontrollen? Jag kollade den senaste, 62423 och den hänvisar till 61008 vad gäller "test device", så tolkningsfrågan kring om det måste finnas en fysisk testknapp finns kvar.

Easee hänvisar också till 61851. Men hade det varit skillnad ifall de inte dessutom hänvisat till 61008?

Det jag försöker förstå är hur farlig Easee laddstation är om man ser med sunda ögon på den? Det är för mig tydligt att man kan få olika svar beroende på vad man skriver i CE-försäkran. Är då det ena svaret "farligt"?

En sak som skiljer dessa två produkter åt är stickproppen. Den innebär att kravet på luftgap inte är lika högt. Sätter man stickpropp på Easee, vilket jag tror man får göra men är olämpligt, då ska den helt plötsligt provas mot en lägre överspänningskategori. Om jag läser 60664 rätt (vilket är snårigt) så krävs ett gap på 1.5 mm i reläet och en impulsspänning på 4 kV (på 2000 meters höjd) mot pilotstiftet. Så, farligt eller inte?

En annan sak jag reagerar på för denna laddklump är kapslingsklassen IP44. Denna klump hamnar nog oundvikligen på marken, kanske i vatten, så jag hade velat ha ett bättre skydd. Men den är troligen billig.
 
  • Gilla
  • Wow
Infan och 7 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En sak som är oklar för mig är om det finns krav på vilken standard man ska följa för en produkt. Det lär finnas vägledning på EU's webb, men krav? Får man välja fritt? Eller finns det outtalade krav att en laddklump ska följa en av några specifika standarder?
Detta val påminner om vad jag skrev ovan. En standard är per definition inte komplett, utan utgår från ett antal olika grundparametrar, tex fast installation eller inte. Har man ansett det uppenbart, missat att ange detta och därmed skapat ett kryphål? Jag läser sällan standarder, men de sortera inte under olika kategorier, som tex fasta installationer?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det jag försöker förstå är hur farlig Easee laddstation är om man ser med sunda ögon på den?
Min uppfattning är att helheten förmodligen uppfyller alla säkerhetsaspekter men att det nog inte går att påvisa att varje komponent uppfyller alla säkerhetskrav.

Om man tittar på den portabla laddkabeln så ser man att den ladda med 6A,10A eller 16A. När man tittar i specifikationen så ser det ut som att det inte finns någon termisk brytare i den. Min personliga övertygelse är att vid laddning med 16A i schuko-uttag är det mycket lämpligt med en sådan. Om jag minns rätt så finns inte detta i någon form av specifikation. Så det är möjligt att denna kabel uppfyller kraven på denna typ av laddkablar men kanske inte riktigt är något man kan lita på i vardagligt bruk. En Easee skulle jag utan tvekan nyttja för att ladda.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
Nissens
E eleson skrev:
"Om man kan visa" betyder väl att det är upp till ESVs godtycke (eller bedömning om man vill vara snäll).
Och standarden är inte kraven, eller hur? Utan det är EN godkänd lösning.
Eller finns det tester som den inte klarat? Alltså annat än skrivbordstester.


Det första som sägs är att den inte klarar standarden, dvs inte att den inte klarar kraven.
Och i diskussionen blir det tydligt att man inte behöver veta eller förstå varför det är som det är .

I praktiken betyder det här att det är oerhört hämmande.

Praxis gäller, och praxis är skapat när lösningarna (bra eller dåliga) som Easee nyttjar inte fanns på kartan.
Här menar jag att krav, och tester mot krav, ska vara styrande, inte praxis och standarder.
Du låter som de som jobbar på Easee, har du kopplingar dit?
Esv jobbar inte med ”godtycke”. Easee har bevisbördan att vidsa att säkerheten är minst lika hög som standarden beskriver, som det är nu är det precis tvärtom, Easee’s dokumentation visar att de inte klarar säkerhetskraven.
 
Nissens Nissens skrev:
Du låter som de som jobbar på Easee, har du kopplingar dit?
Esv jobbar inte med ”godtycke”. Easee har bevisbördan att vidsa att säkerheten är minst lika hög som standarden beskriver, som det är nu är det precis tvärtom, Easee’s dokumentation visar att de inte klarar säkerhetskraven.
Nej.
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Du menar de som har JFB + riktigt kontaktor? De lär hålla i decennier.
Knappast om det står Garo på dem.
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
M Marcus-AA skrev:
CP och PP är aktiva med 12V även när laddkabeln är urkopplad (för att detektera när något kopplas in), och för att få vara det så är de del av en SELV/PELV-krets. För att förhindra överslag skall isolationsavståndet mellan nät och SELV klara 7000V, vilket boxen inte gör, och Easees bortförklaring är rent löjeväckande dålig.

I ett Typ2-uttag så upprätthålls beröringsskydd inte fysiskt utan med hjälp av elektrisk förregling. Den är beroende av att de signaler som måsta vara aktiva istället för att vara beröringsskyddade uppfyller PELV-kraven.

/M
Om du vill får du gärna förklara lite närmare det vore intressant även för en av forumets stollar som du skrev i något inlägg tidigare. Jag är intresserad av ditt svar oavsett.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R Ring skrev:
Nu kommer lite minst sagt OT:
Jo det är ju så innovativt och ungt!
Mossiga säkerhetsstandarder och tråkiga direktiv är inget bra, molnlösningar och pulserande lysdioder med coola namn det är det nya!
Förbannade hipsters och lattelallande idioter.... Chargeberry, vad i h***e...J**la fåntrattar.
Så nu fick jag det sagt ;-)
Varför skriver du på det sättet? Som jag förstått av tidigare inlägg ska du ju vara insatt men min misstanke är snarare att du inte är uppdaterad på mer sant säkerhetsrelaterade lösningar och hur det kan göras de senare decennierna.

Nu behöver det inte beröra just Easee och tex deras reläer som givetvis är offside enligt de flesta gällande och historiska synsätt. Men inget hindrar att andra spår snabbt bryts upp i dessa ganska nya och outvecklade områden kring EV och deras laddning.

För att lite ansluta till din ton tidigare är jag inte helt övertygad om att inte flera i tråden som med vitnande knogar greppar labbänkar och sammanträdesbord egentligen har sina främsta meriteringar att tacka de sk transportvitsorden.
 
Nissens
M merbanan skrev:
Min uppfattning är att helheten förmodligen uppfyller alla säkerhetsaspekter.
Det går ju tvärt emot all annan tillgänglig info, förklara gärna hur du kom fram till den uppfattningen.

Man får ju förutsätta att min. kontaktavstånd och andra krav för standarden finns av ett skäl.
 
Snailman
pacman42 pacman42 skrev:
Det hade jag missat trots att jag läst det. Tack!

Edit: Intressant att ZapTec tydligen klarar detta, samt de flesta sladdklumpar (granny-chargers) som finns på marknaden.
pacman42 pacman42 skrev:
Det hade jag missat trots att jag läst det. Tack!

Edit: Intressant att ZapTec tydligen klarar detta, samt de flesta sladdklumpar (granny-chargers) som finns på marknaden.
Beror det på att ZapTec klarar dessa standarder som Easee inte klarar, eller att de hänvisar till andra standarder än Easee gör?

Jag trodde att Easee skulle välja att ändra dokumentationen typ, alltså andra standarder och sänka ip 5x till 4x (det räcker väl att klara 4x på en laddbox?)
 
S swirve skrev:
Där ser man att det bara är de fyra zettler räläna som sitter. Billigt, men inte tillräckligt.
Om vi adderar fler billiga hur blir det då? Påminner lite om när man lämnar akvariereläer för att gå mot typade tex Elesta eller Schleicher för att i nästa nivå godkänna periodiskt byte av standardreläer i redundant koppling för att numera inte ens kunna sikta ett relä i många fall.

Det är onödigt att du trycker på billigt den skillnaden är inte så stor men för att lägga lite mer i orden för att skapa önskad verkan, riktning så för all del.
 
  • Gilla
StevieGee
  • Laddar…
Nissens
GK100 GK100 skrev:
Nu behöver det inte beröra just Easee och tex deras reläer som givetvis är offside enligt de flesta gällande och historiska synsätt.
Vad menar du med ”historiska synsätt”?
Är det det nuvarande synsättet som finns i standarderna du tänker på?

Att de nuvarande kraven ändras i framtiden gör dem inte historiska redan idag…
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det jag försöker förstå är hur farlig Easee laddstation är om man ser med sunda ögon på den? Det är för mig tydligt att man kan få olika svar beroende på vad man skriver i CE-försäkran. Är då det ena svaret "farlig.
Jag är mycket tveksam till det lämpliga i att bryta en trefaslast med fyra separata enpoliga reläer, varav det ena bryter nollan. Vad händer t.ex. om reläspolen till nollan går sönder under drift?
Enligt uppgifter i ESV rapporten är det dessa reläer i boxen:
https://www.azettler.com/pdfs/azsr131.pdf
Jag är också tveksam till att det egentligen skulle räcka med ett relä som klarar bryta 277V här?
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.