Du har inte satt fjädern fel i strömbrytaren?
 
@Emmet
Näe.. dubbelkollade precis.. men icke.
 
vespaman skrev:
Menar du att du fått KWH på panelen att funka? Jag har precis tryckt in en tech support request på detta...
Pulsecount räknar som den ska, men värdet är fel på panelen.. Kan du hjälpa?

Har du tur med Remotec:en så har du en pump som är direktkompatibel, jag hade det inte.. Dvs den funkade med on/off och lite värden, men det stämde inte helt och hållet, så jag gav upp. Har fått byta ut min Remotec, eftersom det var version 0.5 som inte kan läras om och samtidigt funka bra med Vera. 1.0 är på väg in.
Jag har en separat pump till biorummet, som jag brukar dra ner när jag inte är där, och upp vid filmtime - superskönt att kunna styra från jobbet (eller övervåningen utan att behöva gå en trappa ner) :)
Nja, beror på vad du menar med panelen, det funkar ju i dashboarden att se totalt förbrukat kWh. Nu har jag iofs inte dubbelkollat mot mätarens siffror utan bara gjort en rimlighetsbedömning. Ska läsa av imorgon och jämföra siffrorna sedan, återkommer. Har tryckt igång Veras mätning också (Energy-usage), men det gjorde jag alldeles nyss så jag vet inte hur det blir presenterat. Ergygrejen har jag avinstallerat efter att ha läst på mcv-forumet om stabilitets-, prestanda- och säkerhetsproblem...

Min Remotec är version 1.0, hittade en kod som funkade på min Panasonicpump men vet inte hur bra det stämmer, måste testa mera. Skulle dessutom vilja ställa fläkthastighet så den går på max när jag inte är hemma och auto annars, men vet inte om det är möjligt. Borde väl gå om man kör med inlärda koder iofs?
 
superpin skrev:
Nja, beror på vad du menar med panelen, det funkar ju i dashboarden att se totalt förbrukat kWh. Nu har jag iofs inte dubbelkollat mot mätarens siffror utan bara gjort en rimlighetsbedömning. Ska läsa av imorgon och jämföra siffrorna sedan, återkommer. Har tryckt igång Veras mätning också (Energy-usage), men det gjorde jag alldeles nyss så jag vet inte hur det blir presenterat. Ergygrejen har jag avinstallerat efter att ha läst på mcv-forumet om stabilitets-, prestanda- och säkerhetsproblem...

Min Remotec är version 1.0, hittade en kod som funkade på min Panasonicpump men vet inte hur bra det stämmer, måste testa mera. Skulle dessutom vilja ställa fläkthastighet så den går på max när jag inte är hemma och auto annars, men vet inte om det är möjligt. Borde väl gå om man kör med inlärda koder iofs?
Ja, på enhetens panel i dashboarden eller devicevyn. Det KWH värdet är helt åt pipan för mig. Misstänker att det är jag som pillat på någon inställning för mycket :) för i början innan jag lagt in mätarens värde fibblade jag runt lite granna i advanced fliken.

Om det funkar, skulle du kunna skärmdumpa din advanced flik, och device settings-flik?

Jag gjorde en supportrequest på fläkten, och fick till svar att den är i deras backlog, men dom kunde inte säga när den kommer. Gör ett supportärende på den du &så, så denna ticket får högre prioritet. Remotec:en klarar ju fyra fläkthastigheter om jag inte minns fel.

Annars är mitt spår som så att jag lär den att köra högre hastighet upp till tex 20 grader, och "silent" alt. "auto" över 20, så kan man fortsatt använda Veras gränssnitt. En annan variant är ju att köra lära den, säg 5 på auto som gäller för veras gränssnitt, och några specialare som man styr via LUA (tex "borta").
 
hek skrev:
@vespaman
Hmm vad kan då vara knas. I sovrummet har associationen aldrig failat. Men i arbetsrummet får man tycka 6-10 ggr ibland för att den skall slå av ljuset. Man hör reläet "klicka" varje tryck men den slår inte av ljuset (som bara blinkar till). Använder jag veras gränssnitt funkar det ALLTID. Om det vore fel på reläet tycker man ju att det inte borde funka från Veran heller.
Har du samma set-up? En FGD211 dimmer som styr en FGS221?

Det betendet som du beskriver brukar man få när man har ställt in bistabil switch mot en fjäderkopplad monostabil switch. (även om man inte har associationer).


Jag har labbat lite mer, och jag har ett problem med den första FGD211 jag köpte i våras, den funkar bra när man bara kör knapp två, men så snart man tänder huvudlampan (med 1:an), så slutar knapp två att funka .
Vet inte om det är för att det är en gammal firmware i den, eller om det är något annat konstigt. Ska labba lite mer.
 
Nu börjar jag förstå tror jag. Fibaro-dimmern, har den två ingångar, men bara en utgång? På så sätt kan man koppla den till en dubbelbrytare och kan välja vad den andra knappen ska styra?
 
Ja, eftersom alla fibaro dos-enheter har samma grundkonstruktion, så blir ju en brytaringång "över" sas i dimmern (som bara har en utgång).
Dock verkar det som att den kan trassla till det emellanåt. Har googlat runt, och det är rätt många som har problem med denna (olika problem), och Fibaro är ju värden (?) hemligaste företag, så vad som skiljer de miljoner (nåja!) olika firmwareversioner som finns verkar inte gå att utreda. :)
 
vespaman skrev:
För min del så blir det Sonospluginen som står näst på tur, vill ha så att musiken spelas i duschrummet när lyset är tänt, men inte annars. Likadant i garaget. Sedan tänkte jag få till talade meddelanden i huset - framför allt på morgonen för att rapportera trafikstatus till jobbet + tunnelbanans nästa avgång. (så jag kan avgöra när jag står i duschen). Men det blir nog längre fram.
Gahhh! Om det går att ordna. :wow: Då är det automation här hemma som gäller. Just nu har jag endast argumentet med automatiskt start av motorvärmaren beroende på temperatur ute. :D
Det jag funderar på att köpa är en Vera Lite och en rfxtrx433. Förhoppningen är då att kunna styra mina befintliga Nexa, medan jag sakta byter ut det mot Z-Wave.

Tack för en bra tråd. Mycket spännande att läsa.
 
Ja du vespaman, vetesjutton hur det står till med NorthQ mätaren. Hann inte med att läsa av i morse pga arbetsdag i samfälligheten, men gjorde precis en avläsning på både mätaren och NorthQ så ska jag kolla hur det ser ut imorse. Känns som att jag har för mycket kWh på NorthQ, men jag vet inte när den resetade sin räknare senast, den verkar ju bara räkna ackumulerat (vilket lurar alla grafappar etc som jag har hittat...).

Dock finns denna tråd på mcv's forum: http://forum.micasaverde.com/index.php/topic,7750.msg90120.html#msg90120 vilket ger lite hopp om att få en fungerande lösning rätt snart.
 
Labbar vidare med min dimmer ->fibaro relä association och har nu upptäckt att den inte verkar släppa gamla associationer som man satt tidigare. Det kan ju faktiskt vara anledningen till att den beter sig mysko.

Frågan är vad det är för skillnad mellan "Configuerd Assoc" jämfört med "Association Get".

ConfiguredAssoc: 2,45.1
AssociationSet: 2,45.1
AssociationGet: 2,9.1,45.1,;

Kört "konfigure none" X gånger. Skall prova att resetta den och "börja om" för att se om det blir någon skillnad.
 
Första försöket av min kontrollmätning av NorthQ gick åt pipan, jag har hög/låg taxa men glömde bort det när jag läste av så jag fick fel värde... Nu har jag iaf gjort ett nytt kort försök, och på fyra timmar så stämmer förbrukningen överens mellan NorthQ och den officiella elmätaren.

Min device settings:
1:10000
2:1
3:0
4:50
5:20
9:1
10:2
11:12661
12: -1

Jag har bara ändrat 1,2 och 9, de andra är tomma och har defaultvärdet.

I övrigt har jag bara ändrat Wakeup och poll till 900 sekunder.
 
@vespaman.
Japp samma setup som du beskrev. Dimmer inställd som monostabil (vilket är default för dimmern).

Efter en reset imorse glömde dimmern sina associationer (vilket var omöjligt att konfigurera bort i veragränssnittet) och funkade fint efter att jag ha satt upp den igen. Trodde jag. Men ikväll hade den ballat ur igen.

Skall byta reläenheten imorgon för att utesluta att det inte är den som är knas. Funkar det inte då heller får dimmern åka tillbaka till England tillsammans med 3kW reläet för byte.
 
Redigerat:
Bytte reläenhet men samma problem har uppstått ikväll igen. Så problemet ligger helt klart i dimmern. Dock galet konstigt att bara en av de 3 dimmers med samma produktionsdatum jag använder associationer på beter sig så här. Måste vara ett mycket speciellt hårdvarufel eftersom alla mina dimmers bör ha samma firmware. All annan funktionalitet i dimmern är ok.

Snart börjar det bli dags att bygga upp lite mer avancerade scenarion med de övriga 23 fibaroenheterna. Väntar otåligt att kicka igång integrationen med larmet.
 
Igår kom Posten förbi med ett paket från Vesternet, tjoho!

Diverse Fibarogrejer, lite smakprov från Aeon, en IP44 plugg från Düwi och lite annat.

Köpte en Everspring temp och fuktsensor med tanken att man skulle styra utsuget från badrummet i framtiden, men den var nog dubbelt så stor som jag hade trott, inget som pryder en vägg direkt. Skulle ha kollat faktabladet lite mer...

Saknar en smidigare lösning för bordslampor, typ en sladdimmer, så man slipper de överdimensionerade pluginprylarna. Någon som har sett något sådant? Med tanke på hur små Fibaropuckarna är så känns de klumpiga plugingrejerna rätt fåniga.

NorthQ räknar vidare, kollade igen mot elmätaren och siffrorna stämmer. Killen som har gjort dataMine håller på med en liten NorthQ plug, blir nog lite roligare när den fungerar så man kan se lite effektförbrukning (snitt på senaste avläsningarna, inte realtid).
 
Min luftvattenvärmepump pajjade häromdagen, så nu blir det nog lite mindre fokus på zwave ett tag framöver.
Sonospluginen är igång (dock är det trubbel med talade meddelanden, klarar just nu inte åäö, så det blir klart konfysa meddelanden). I övrigt verkar den dock funka som den ska. Har en luftvärmepump till biorummet som jag väntar på den uppdaterade Remotec 120:an till, så den står näst på tur.

@hek: Skumt!
Har inte varit med om det du beskriver. Hoppas att det "bara" är något hårdvarufel på just den dimmern...

@superpin
Hehe, alltid trevligt när man får paket från vesternet, smarthome.fi, tanes osv... Kan hålla med om att pluginprylarna är lite stora. Dock tycker jag att Aeons sladdprylar funkar superbra, dom är snabba på att rapportera effekt, och manuell manövrering och har bra räckvidd. Men dom är stora. Framför allt är kontakterna stora.
Vesternet säljer några lågprispluggar, TK, har du kikat på dom? Dom ser små ut på bilden iaf.

Jag misstänker att jag har fattat fel vad gäller NorthQ setting 9. Jag vill ha samma KWH i panelen som jag har på mätaren, men jag kommer inte rätt. Låter jag 9 vara noll,så räknar panelen snällt upp (har inte kollat exakt att det stämmer, men det känns hyggligt rätt), men om jag laddar min mätares KWH värde*10000 så blir det rappakalja, och dessutom slutar panelen att räkna.
Jag ser att du satt ditt värde på nian till '1'. Hur kom du fram till detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.