1 307 719 läst · 5 347 svar
1308k läst
5,3k svar
Z-wave in da haus - Hemautomation
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 505 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 505 inlägg
En bra början är att läsa dimmer-tråden, https://mobil.byggahus.se/forum/belysning/260144-dimmertraden-tekniken-bakom-en-lyckad-dimring.htmlrastlos skrev:
Även om man inte förstår allt som står där så är det en lite aha-upplevelse med att det är mycket som spelar in.
@rastlos
En dimmerpuck klarar bara att dimma från en brytare. Så skulle du haft det med en kronbrytare hade det krävts två puckar för att styra det.
Nu när du skall bortse från dimmerfunktion så finns det puckar som har två interna brytfunktioner, ex en med 2x1.5A. Sedan kan du välja fabrikat efter tycke och smak, det kvittar ju i princip. Att bryta är betydligt enklare än att börja dimma. I synnerhet nu när glödlampan håller på att fasas ut.
Glödljus och halogener går lätt att dimma (bygger på glödtrådar). Lysrör finns nog knappast några att dimma (om det finns är de ofta speciella/dyra). Led finns dimbara, men har sina begränsningar (lätt att börja flimra + tveksam hållbarhet).
En dimmerpuck klarar bara att dimma från en brytare. Så skulle du haft det med en kronbrytare hade det krävts två puckar för att styra det.
Nu när du skall bortse från dimmerfunktion så finns det puckar som har två interna brytfunktioner, ex en med 2x1.5A. Sedan kan du välja fabrikat efter tycke och smak, det kvittar ju i princip. Att bryta är betydligt enklare än att börja dimma. I synnerhet nu när glödlampan håller på att fasas ut.
Glödljus och halogener går lätt att dimma (bygger på glödtrådar). Lysrör finns nog knappast några att dimma (om det finns är de ofta speciella/dyra). Led finns dimbara, men har sina begränsningar (lätt att börja flimra + tveksam hållbarhet).
Jag har tre lampor på samma puck. Men pucken kräver egen strömförsörjning (fas och nolla), det verkar vara det största problemet. I den installationen fanns det i första dosan i taket - men inte vid strömbrytaren. Så där sitter dosan. Sedan har de andra två dosorna sin egen nolla. (Installerat av elektriker medan jag hejade på - den här lägenheten har rätt rörig el, speciellt för att vara byggd 2009. Lowest bidder, antar jag.)