Batterier försöker jag hålla mig mer och mer ifrån. Än värre när det sedan blir specialbatterier, vilket gjorde att jag skippat Fibaros sensorer (har dock deras vattensensor, men den skall senare få ny plats - mest för att den blir över).

När jag bara får tummen ur så blir det 12v slinga till Heks mysensors och larmet är ju redan trådat. Tyvärr verkar dock tummen sitta lite hårt.
 
Jösses vad trött jag blir. Ska precis koppla in min Qubino-brytare som har legat i en skokartong något halvår eller så. Googlar efter kopplingsschema och får följande två träffar:
qubino1.png
qubino2.png
Någon som har någon matnyttig info innan jag chansar på en av dem?
 
trattalask
Nyfniken skrev:
Jösses vad trött jag blir. Ska precis koppla in min Qubino-brytare som har legat i en skokartong något halvår eller så. Googlar efter kopplingsschema och får följande två träffar:
[bild]
[bild]
Någon som har någon matnyttig info innan jag chansar på en av dem?
Jag kopplade enligt det första med brytarna mot nollan.
 
Inget skadas oberoende sätt, ev funkar det inte i ena.
 
GK100 skrev:
Inget skadas oberoende sätt, ev funkar det inte i ena.
Jag har testat båda. Inget fungerar. Den går inte att inkludera. Har även testat S-knappen. Den är nog död. :(
 
Beror nog inte på inkopplingen iaf vad jag förstår
 
Nyfniken skrev:
Jag har testat båda. Inget fungerar. Den går inte att inkludera. Har även testat S-knappen. Den är nog död. :(
Har du provat att exkludera den?
 
Jag har precis kopplat in 3st Qubino dimmers (mina första Qubino produkter) och i manualen fanns endast första alternativet (där man matar externa brytare med nollledare) och det fungerar utmärkt. Har du testat att hålla inne knappen på Qubino enheten i mer än 6 sekunder vid exkludering? Jag har för mig att det stod i manualen att det skulle återställa enheten till fabriksinställning!
 
Redigerat:
vespaman skrev:
Har du provat att exkludera den?
Japp. Stendött. (Hålla inne S i 6 sekunder eller trycka i1 5 ggr).

Jag gjorde precis ett nytt försök.
Satte Homecentern i Exclude-läge.
Pluggade in pucken.
S i sex sekunder (ingen reaktion på Homecentern).
Drog ur sladden.
Satte Homecentern i Include-läge.
Pluggade in pucken.
S i två+ sekunder (ingen reaktion på Homecentern).
 
Redigerat:
vespaman skrev:
Nu finns bara ett läge för mig - skiten ska funka. :) Stabilitet är allt!
Kan inte hålla med mer....samt snabbt.
Uppdaterade min Vera3 till UI7 för att komma åt det "snygga" men efter några dagars elände och instabilitet nedgraderade jag till UI5 och det blev återigen stabilt och snabbt (även om jag har någon outredd glitch med mysensors nätverket sedan detta)
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Har installerat en Fibaro Dimmer 2 som fungerar bra förutom en irriterande sak.

Pucken är installerad bakom strömbrytaren och jag har satt dit impulsfjäder på min Eljo Trend.

Strömbrytaren fungerar utmärkt. Det fungerar också utmärkt att styra dimmern via Openhab.

Problemet är kopplat till badrummet bredvid... I badrummet finns en taklampa (lågenergi) och lysrör över handfatet. Dessa styrs via en kronbrytare. När badrumslampan med lysrör över handfatet släcks, släcks även lampan i rummet bredvid (som styrs av Fibarodimmern) i några sekunder för att sedan tändas igen. Så ska det förstås inte vara och jag har försökt kolla inkopplingarna.

Har felsökt inkopplingen och har slut på idéer. Någon som har tips på vad det kan bero på och vad jag ska leta efter?
 
Glömde nämna att problemet inte inträffar varje gång. Bara ca hälften av gångerna som ljuset släcks i badrummet släcker Fibarodimmern ljuset några sekunder.

Tar tacksamt emot tips på vad som kan vara fel.
 
Du har troligen inte kopplat fel, egentligen, men du kan kolla bruxet om det nämner något om ledningslängder och avstånd till andra apparater. Det är uppenbarligen en störning av något slag från strömbrytaren, vilket slag kan vara svårt att ta reda på. Åtgärden är sannolikt att öka avståndet, antingen luftvägen eller kabelvägen, eller kanske enklare att angripa störkällan, lysröret, genom att prova att koppla ett transientskydd eller RC-filter över strömbrytarens kontakter i badrummet. Du får experimentera lite.
 
  • Gilla
buggen och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för tipsen. Jag hittar inga anvisningar kring ledningslängd och avstånd i manualen, däremot följande:
"Minimize number of electronic transformers in a circuit, noises caused by them in electrical grids may affect Dimmer’s operation"
Jag undrar om lysrörets reaktor och eller glimtändare kanske passar in på detta (fast jag har inte riktigt klart för mig hur en reaktor fungerar får jag erkänna).

Jag såg en komponent i lysrörsarmaturen som är misstänkt lik det transientskydd du länkade till. Det var dock innan ditt svar så jag ska kolla igen och se om jag kan lista ut vad det är.

Jag hittade någon annan som hade problem med störningar (dock helt andra typer) men där störningarna upphört när man bytte till elektroniska glimtändare. Skulle det också kunna vara värt att testa eller går det utesluta som felkälla i det här fallet?

Kan det vara värt att testa byta reaktorn?

Armaturen är 15 år gammal och har tuffat på utan problem med något enstaka byte av lysrör och glimtändare.
 
Det var ju intressant information du kommer med Buggen! Av den fakta du anger så är det högst troligt ett EMC problem vilket skulle innebära att Fibaro ännu en gång har lyckats släppa en produkt utan att klara CE märkningen. Jag skulle helt klart reklamera! Mig veterligen har jag inte hört att någon annan haft problem med EMC störningar på någon annan Z-wave produkt!
 
  • Gilla
vespaman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.