vespaman skrev:
Jag kommer inte ihåg om den släcker direkt eller börjar blinka snabbt för att sedan släckas. Inget pajjar men man får tända igen, på en annan dimmernivå där det inte blir lika mycket effektförluster. Och tänka på detta. Nu har jag inte dessa lampor tända så länge, men skulle jag haft detta skulle jag göra om installationen - tex lägga en fjärde dimmer för att sprida effekten mer.
I praktiken *tror* jag att Fibaros dimmrar inte är bättre än tex aeons på så sätt, bara mer överspecade. Men jag kan ha fel.
Jag har helt slutat att köpa nyutkomna zwavegrejer, även om det suger i pryltarmen. Gäller särskilt Fibaro, alla tidiga puckar jag köpte (många!) har buggar/fel, pluggarna klarar inte grundläggande elsäkerhet etc. Men jag vet inte om det hjälper, t.ex så håller alla mina Everspring plugindimmrar ungefär ett år, sedan ger en konding upp och de börjar blinka, så man måste kanske vänta två år innan man köper något... ;).

Tror att mitt första intryck av zwave, dvs amatörernas julafton, stämmer. Trots det har jag inte hittat något bättre, haha!
 
Hehe, jag med. Nästan. :)

Fast fibaropuckarna är ju inte precis nya, och jag har flera som är 2-3 år gamla, fast dom har enkla laster förstås. Och dom första var råbuggiga.

Mina Everspring 158 pluggar är alla fortfarande hela, har nog en 8 sådana. Dom är älst &så.
1 Düwi plugdimmer har pajjat.
1 Fibaropuck 2*1,5 klibbande relä enl. ovan
..och Fibaro dimmerpuck som inte tål maxeffekt enl ovan.
Ingen Aeonpryl har pajjat, men HEM kan nog anses som buggig, eller åtminstånde trasslig att få igång.
Sedan har jag, 3 st av Aeons första gen. energy smartswitch, som känns som prototyper; handlödda kretskort och rätt risiga isolationsavstånd, korten inte tvättade efter lödning. Har kontemplerat om jag skall byta dessa mot 3 nya. Dom har funkat ypperligt dock.

Sedan har jag några Fibaro brandvarnare som jag inte orkat montera. Var ett impulsköp :)

Nu har jag inte många punkter kvar i huset, så det är lättare att hålla igen.
 
Redigerat:
Det var dåligt med svar, det blev 10st TKB från m, för att testa. :)
 
  • Gilla
Hoffan
  • Laddar…
Har inte sett/testat TKB så man har väl lite svårt att uttala sig. Har en Everspring (den första som blev installerad :)
Senare har jag skaffat två Fibaro, varav bara den ena nu används.
Everspring fungerar bra, men är klumpig. Fibaro är ju perfekt ur användarsynpunkt - snor inte andra jacket. Men säkerheten i dem är ju ifrågasatt och nu stoppade.
Vet inte om man behöver Facebook för att få reda på m´s reor, jag har iaf fått mail om det. Du är heller inte ensam om att inte ha FB. Jag vill liksom inte ha reda på när någon köpte en påse godis och tittar på film.

TKB ser ju bra små ut de med och jag tror nog du kommer att bli nöjd med dem. Lycka till.
 
ja TKB verkar ha hyffsad storlek, bör komma fram idag (M.nu är snabba som alltid) så man kan testa lite.
ska komplettera med fibaro sen när de väl släpper en reviderad version, men dessa är perfekta att ha till lampor är min gissning, då är inte fibaros dubbla pris värt det
 
OpiMaza
dhanjel skrev:
Det var dåligt med svar, det blev 10st TKB från m, för att testa. :)
Jag har ett par TKB hemma o dom fungerar bra och gör vad dom ska.
 
Ni som har Fibaros Motion sensor, har ni satt upp den med tejp eller skruvat upp den/dom?
Jag satte upp tre i helgen och höll på att orsaka en olycka i södra thailand (så att säga) när en av dom föll ner i ett övrigt tyst rum. Kanske bara satt dit den dåligt?

Kan iaf glädja er med att de tål att falla 2.5m :)
 
  • Gilla
Henke-el och 1 till
  • Laddar…
Kan man på något sätt se vad som har hänt i Veran under det senaste timmarna? Typ som en händelselogg.
 
Någon som har koll på om det finns några 0-10V aktorer på gång? 90% av min belysning dimmas med 0-10V jolly drivare och är bra sugen på att kasta ut min Radiobuscentral till förmån för Z-prylar.
 
@Jompen
Det finns en log som ständigt rullar.
http://192.168.xxx.xxx/cgi-bin/cmh/log.sh?Device=LuaUPnP

Sedan kan man i Vera-gränssnittet Dashboard -> Overwiev få lite övergrpande info om säkerhet, kamera devices, scener, alarm etc. och en "kommande schema" som solnedgång m.m. Fast det är å anda sidan inte bakåt.
Med Datamine kan du logga grafer och se värden flera veckor tillbaka.
 
Där åkte nästa sensor i golvet, sanslöst dåligt tejp
 
kan man styra Verisure SmartPlug med fjärr oxå eller är det bara med app eller finns det andra Plug som funkar ihop med verisure?
 
Är Fibaro-sensorerna verkligen gjorda för att tejpa upp? Känns som en dålig design i så fall.
Finns ju annars stark dubbelhäftande tejp som borde fixa det.
Har en vatttensensor och den är väldigt plastig och ger ingen vidare lyxkänsla. Jag fick knappt upp locket. Tycker de senaste prylarna är mer förföriska i deras reklam än i verkligheten - överprisat och utflippat mög, tyvärr.
 
Följer med både tejp och skruv.

Plast känns ju oftast plastigt. :) metall vore inte så lyckat eftersom det stör signalen.

Och vad är de så otroligt överprissatta på om du jämför med andra märken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.