hek skrev:
Har lite samma problem med min takfotsbelysning. Det är ju två feta transformatorer (gillas inte av reläer) på 500W som styr RGBW-led slingor. Den har redan "hakat upp sig" en gång. Temporär lösning är att dimma ner ledbelysningen innan strömmen klipps av fibaro reläet.

Men jag är lite sugen på att sätta ett Arduino styrt SSR-relä istället för fibaron för att slippa dessa problem.

Typ ett sånt här:
[länk]

Någon som har input angående denna lösning?
Tycker jag ser ut att vara en bra typ av relä.. Å me tanke på att det skulle klara 40 amp så borde det ju inte vara några problem... Å sen att det e 5 volt styrning på det är ju riktigt bra... Å ett bra relä för Arduinon projektet ju :)
Å Billigt om inte annat
 
Även jag har haft exakt samma problem med att tända lysrör i garaget.
Jag körde dock med en 1*3kw puck.
Den svetsade lite nu och då så till slut tröttnade jag och tog bort den helt.
 
Tänk bara på att de behöver lite kylning om man lägger på lite större last och mer kontinuerligt. En del man kommer över billigt är även dåliga på induktiva laster som tex trafos eller konventionella lysrör med drossel. Men de länkade var inte riktigt nere i den klassen och även med rejäl byggform som är enkla att kyla om det behövs och med bra avstånd mellan last och "spolanslutningarna". Säkert ett vettigt val i de här fallen.
 
Akahigi
Jag tänker max 100w per dimmer, är det överförsiktigt?
 
Powermange skrev:
@Vespa• vi verkar ju ha ganska lika i garaget min andra kanal tänder också gavellampan utanför. Den har iofs egen automatik just nu så är på jämt. Så jag tänker flytta om dem. Men jag förstår inte helt vad du menar. Kommer en 1,5kw aldrig att klara 8 lysrör? Mina är inget märkvärdigt. Nått jag köpte begagnat bara. Vilket skit som helst antagligen. Eller kan den ha klibbat till sig just pga att lysrören blinkade innan jag bytte rör och till elektroniska tändare? Isf kankse ett fräscht relä kan hålla?!
Det är just min poäng: man kan inte veta. Men min magkänsla är att dessa reläer är för klena för denna typ av installation. Tydligt att vi inte är ensamma heller, så jag misstänker att dina tändare osv inte spelar någon roll.. Jag kommer att byta till dimmer.

Effekten har inte så mycket med saken att göra, mina 8 LED-rör ligger på 140W. Inte speciellt knepig last heller, men ok - värre än en glödlamps såklart.
 
Den momentana effekten vid tändning kan nog vara en helt annan än 140 W.
 
Har någon en länklista till specarna på de fibaroprylar som diskuteras här? Specen för alla liknande produkter brukar vara tydlig med olika typer av förbrukare. Ofta dissas lysrör ganska kraftigt, ibland helt! Det går inte att enbart titta på max resistiv last (=effekt (W)).

Sedan får vi skilja på tillkoppling, belastning och brytning. Mekaniska reläer har problem med brytning av induktiv last som lysrör, medan de både kan tillkoppla och driva nästan hur många lysrör som helst. Har dessa fibaropuckar mekaniska reläer eller halvledarreläer??

Blinkande lysrör tror jag därmed inte bidrar till att slita ut mekaniska reläer, men kanske halvledarreläer.

Vad gäller belastningen så är lysrör en relativt snäll belastning att driva, det ska de flesta puckar klara. Det är som sagt brytning som är ett problem. LED och lågenergi däremot kan vara knepigare. Det sägs att dimmers etc ska dimensioneras för motsvarande glödeffekt, t.ex att välja en 50 W-dimmer för en 3 W lysdiod. Rättare sagt gäller detta per drivdon. Elektroniken i lågenergi och LED-lampor och drivdon är belastande i form av strömspikar. RMS-effekten är låg men strömspikarna smala och höga. Här skiljer det antagligen en hel del på billiga lampor och kvalitetsdrivdon. Detta måste då dimmers och andra prylar som har en begränsad maxström klara av.

Så, börja med att kolla specen på fibaropucken.
 
Hoffan skrev:
[länk]
Välkommen in i leken :)
 
  • Gilla
Hoffan
  • Laddar…
vespaman skrev:
Jag har exakt samma problem i mitt garage! Klibbande relä i en Fibaro 2*1,5kw puck. -> dosan öppen så man kan knacka på fibaron för att den skall släcka. Hemautomation - Javisst! :)

8 LED-lysrör (inga chinagrejjor). Fibaron kommer att ryka, tyvärr använder jag ena utgången till utomhuslampan utanför garageporten, så det måste till en större omkoppling. Annars brukar jag sätta dimmermoduler istället, så man slipper reläerna.

Visst är lysrör lite knepigare, men personligen tycker jag att det är skräp att man måste prova om det funkar eller ej, uppenbart för klena reläer - kanske priset för att puckarna är så pass små, men det känns som att Fibaro överspecar sina produkter. Har fibarodimmers i köket (230 halogen), som överhettas ibland (vissa dimmernivåer) fastän jag ligger under maxlast (370W max utav 500W specade).
Vad händer när dimmern överhettas? Hur avhjälps det?
 
Clabbefix skrev:
Här är en sida med manualer för alla (?) zwave prylar i europa.

[länk]
Lysande, och vi pratar om t.ex FIB_FGS-221? Den hade inte mycket till spec värd namnet. Vad sägs om

2 * 8A (1750W), lower at very inductive or resistive loads.

:x

Så det blir nog till att prova sig fram.
 
Akahigi
Det här är väl anledningen att det huvudsakligen är elektriker som jobbar med elinstallation.
 
Idag dog min Vera Lite...Vill inte starta upp alls.

När man kopplar in strömmen händer följande:
Blåa Powerlampan blinkar
Sedan blinkar gröna networklampan 2ggr
varefter alla 4 blinkar en gång
Efter det startar hon om igen.

Har någon råkat ut för detta.
Har sökt i Micasaforummet och hittat att man kan flasha om firmware direkt från PCn.

http://wiki.micasaverde.com/index.php/Firmware_Flash_VeraLite

Någon som genomfört denna procedur?
 
Jag gjorde ett försök att flasha om min enhet när min Lite dog för 14 månader sedan. Gick inget bra. Men jag hade inte rätt windows-version och fick krångla en massa. Slutade med en retur/uppgradering till Vera3.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.