Jag har just fått hem en av Fibaros brandvarnare. Det framgår inte av bruksanvisningen om man måste öppna den för att aktivera batteriet genom att dra bort en folie eller liknande.

Och hur f*n få loss locket? Det sitter som berget och att få grepp om det så att man kan vrida det utan att spräcka hela sk*ten förefaller omöjligt.

Första intrycket är sådär, typ... :mad:
 
Du vrider locken någon millimeter bara så lossnar det, sen tar du bort en liten plastbit vid batteriet. Sen är det ingen brandvarnare utan en rökdetektor, den är inte klassad som varnare pga för låg dB på ljudet ut. Så komplettera även med någon gammal hederlig ful brandvarnare där den inte syns så väl.
 
Henke-el skrev:
Du vrider locken någon millimeter bara så lossnar det, sen tar du bort en liten plastbit vid batteriet. Sen är det ingen brandvarnare utan en rökdetektor, den är inte klassad som varnare pga för låg dB på ljudet ut. Så komplettera även med någon gammal hederlig ful brandvarnare där den inte syns så väl.
Finns inte en chans att locket rör sig ens en bråkdel av en mm. Det är som limmat på plats. 3 starka personer har försökt.
 
Är baksidan som ska bort, då har du fått någon som blivit fel. Mina öppnar sig jättelätt.
 
Jag hade också hiskeliga problem med att få upp locket på min brandvarnare. Satt som berget. Trodde det var jag som inte förstod hur man skulle göra. Men till slut så tog jag en liten mejsel som jag fick in i en liten springa och kunde ta i med. Då gick det faktiskt. Efter att jag satte dit locket igen så gick det jättelätt att lossa på nytt så jag vet inte om det var felmonterat på nåt sätt. Problemet försvann iaf.
 
Snablis
  • Gilla
D_a_g_g
  • Laddar…
Finns ju en från ett annat företag som fungerar här, den är helt ok
 
  • Gilla
Hoffan
  • Laddar…
Har en Everspring brandvarnare som jag tycker är rätt dålig. Har fellarmat två gånger.
Jag växlar då över till brandvarnare ihop med larmet istället. 1/3-del av Fibaropriset och jag litar mer på dem jämfört med flashiga Z-wave leksaker.
 
dhanjel skrev:
Finns ju en från ett annat företag som fungerar här, den är helt ok
Men den mäter inte förbrukning väl? Skulle vilja trigga när man ex slår på PCn. Fast det går ju kanske med ping kom jag just på. :)
 
kpeson skrev:
Idag dog min Vera Lite...Vill inte starta upp alls.

När man kopplar in strömmen händer följande:
Blåa Powerlampan blinkar
Sedan blinkar gröna networklampan 2ggr
varefter alla 4 blinkar en gång
Efter det startar hon om igen.

Har någon råkat ut för detta.
Har sökt i Micasaforummet och hittat att man kan flasha om firmware direkt från PCn.

[länk]

Någon som genomfört denna procedur?

Nu har jag väckt liv i Vera igen.Fick hjälp av Vera Supports chatt som Körde en Restore med hjälp av Putty,och lite komandon.Efter 30 min var hon igång.
Kändes lite scary att ha en "okänd" inne i sitt nät,man får hoppas att han bara gjorde det han skulle.
De vet ej vad som orsakat crashen.Man får hoppas att det inte händer igen.
Allt verkar fungera utom loggningen av dataMine till min Nas,som frågar efter USB stickan??
Men det är skönt att hon lever.
 
  • Gilla
Henke-el och 1 till
  • Laddar…
kpeson skrev:
Nu har jag väckt liv i Vera igen.Fick hjälp av Vera Supports chatt som Körde en Restore med hjälp av Putty,och lite komandon.Efter 30 min var hon igång.
Kändes lite scary att ha en "okänd" inne i sitt nät,man får hoppas att han bara gjorde det han skulle.
De vet ej vad som orsakat crashen.Man får hoppas att det inte händer igen.
Allt verkar fungera utom loggningen av dataMine till min Nas,som frågar efter USB stickan??
Men det är skönt att hon lever.
Låter som du tappat NAS-inställningarna i datamine enheten. Kolla det och fyll i. Om det ser ok ut starta om och se om USB frågan inte försvinner. På dataminesharet finns backupfiler, om du inte får tillbaka dina "kanaler" i datamine får du återställa senaste backupen genom att byta namn på filen
 
Akahigi
jan_banan skrev:
Låter som du tappat NAS-inställningarna i datamine enheten. Kolla det och fyll i. Om det ser ok ut starta om och se om USB frågan inte försvinner. På dataminesharet finns backupfiler, om du inte får tillbaka dina "kanaler" i datamine får du återställa senaste backupen genom att byta namn på filen
Gud vad skönt att köra HC2 :)
 
  • Gilla
Henke-el
  • Laddar…
Hej alla ni som har fibaro smoke detector ihop med Vera Lite.
Har lyckats para ihop den med veran men har meddelandet "unable to get any information on node".
Vad betyder detta praktiskt och hur åtgärdar jag det?
Nästa fråga är om Veras uppdatering.
När vågar man installera den? Någon som provat? Tycke?
Mvh
Andreae
 
kpeson skrev:
Nu har jag väckt liv i Vera igen.Fick hjälp av Vera Supports chatt som Körde en Restore med hjälp av Putty,och lite komandon.Efter 30 min var hon igång.
Kändes lite scary att ha en "okänd" inne i sitt nät,man får hoppas att han bara gjorde det han skulle.
De vet ej vad som orsakat crashen.Man får hoppas att det inte händer igen.
Allt verkar fungera utom loggningen av dataMine till min Nas,som frågar efter USB stickan??
Men det är skönt att hon lever.
Kolla monteringen av sharen. Du kan behöva SSHa in till Veran och fixa detta.
 
TE-Rex skrev:
Vad händer när dimmern överhettas? Hur avhjälps det?
Jag kommer inte ihåg om den släcker direkt eller börjar blinka snabbt för att sedan släckas. Inget pajjar men man får tända igen, på en annan dimmernivå där det inte blir lika mycket effektförluster. Och tänka på detta. Nu har jag inte dessa lampor tända så länge, men skulle jag haft detta skulle jag göra om installationen - tex lägga en fjärde dimmer för att sprida effekten mer.
I praktiken *tror* jag att Fibaros dimmrar inte är bättre än tex aeons på så sätt, bara mer överspecade. Men jag kan ha fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.