Ja dokumentet är för wall plugen, men bilderna är på pucken.
 
Jag kör ca 10 st Aeon Dimmers utan problem, har iofs även 5 st Fibaro Wall Plugs som funkar utan problem, och två 2x1.5 puckar som också de funkar utan problem "so far".

Tråkigt att det strular, men man får också tänka på hur många puckar som sålts och hur många av dessa som strulat. Så än så länge är det bara Wall Plugs som "stoppats".
 
Verkar ju vara wall-plug men bilden är ju "relay-switch" och det står ju även "Over-heating has been reported in FIBAR / FIBARO in-wall Z-Wave controllers including the Roller Shutter FGRM-221 and FGR-221, Relay Switch FGS-211 and FGS-221 and Dimmer FGD-211".

Känns sådär...
 
Verkar väldigt oseriöst gjort, handlar om en produkt med lite inkastade texter och bilder om helt andra produkter. Hade de varit så pass farligt tror jag nog att fibaro skulle gå ut med en varning. Annars skulle de gå under av alla stämningar
 
dhanjel skrev:
Verkar väldigt oseriöst gjort, handlar om en produkt med lite inkastade texter och bilder om helt andra produkter. Hade de varit så pass farligt tror jag nog att fibaro skulle gå ut med en varning. Annars skulle de gå under av alla stämningar
Absolut! Det verkar vara väldigt skumt! En rapport om en sak men som samtidigt i stort sett dömer ut samtliga av Fibaros produkter lite i förbifarten! Dessutom slänga in en stor bild på en produkt som rapporten INTE handlar om, däremot ingen bild på en överhettad wall plug?!?!

Att sedan rapporten skulle ha varit helt okänd från 13 november tills nu, nästan ett halvår, är ju också ganska suspekt.
 
Jag håller till stora delar med om den suspekta delen i dokumentet, men själva bilden på en brand i samband med en Fibaro puck är rent formellt inte fel. Hen anger just detta som anledning till att verifiera CE märkningen för Wall-Pluggen. Så långt alltså korrekt - men sen kommer efterslängarna, som: varför har man inte anmärkt på pucken i ett annat ärende, varför är testprotokollet så udda i jämförelse med produkten.

Fast det kommer ändå ned till: Om detta inte var sant så skulle Fibaro enbart tjäna på att visa upp den och förklara hur det kan ligga till, be om att få tillgång till den installationen det gäller och så vidare - genom att kväva allt blir det fel istället.
 
OpiMaza
Bamsefar skrev:
Jag håller till stora delar med om den suspekta delen i dokumentet, men själva bilden på en brand i samband med en Fibaro puck är rent formellt inte fel. Hen anger just detta som anledning till att verifiera CE märkningen för Wall-Pluggen. Så långt alltså korrekt - men sen kommer efterslängarna, som: varför har man inte anmärkt på pucken i ett annat ärende, varför är testprotokollet så udda i jämförelse med produkten.

Fast det kommer ändå ned till: Om detta inte var sant så skulle Fibaro enbart tjäna på att visa upp den och förklara hur det kan ligga till, be om att få tillgång till den installationen det gäller och så vidare - genom att kväva allt blir det fel istället.
lite mer info

http://forum.fibaro.com/viewtopic.php?p=35330&sid=b93f24a60ecda43aeaad1e13899ce41a#35330
 
Redigerat:
KristoferL skrev:
Måste inte allt som CE-märks godkännas på något sätt först innan de får CE-märkningen?
Om jag inte ser helt tokigt är pucken på bilden märkt med "China Export" logon, och inte "Conformité Européenne" (dvs den "riktiga" logon). De är förvillande lika, och ett busfult knep som kineserna har tagit till för att vilseleda folk till att tro att de köper något som uppfyller vissa krav. Sen bör man förstås ställa sig frågan varför Fibaro valt denna väg... har en svag känsla av att pengar är inblandade...

Skillnad mellan de två CE-märkningarna:

220px-Comparison_of_two_used_CE_marks.svg.png
 
China Export har man ju sett, vilket är för djävligt (och västvärlden supportar dem genom att köpa mer och mer därifrån). Men menar du att Fibaro själva kör med den loggan och att den inte är CE-märkt?

Kanske för att i framtiden kanske få ett kryphål eller något annat lurt. Annars, tror ni att de skulle klara stämningarna finansiellt. Puckarna står väl för majoriteten av deras vinst
Hur som helst är CE-märkningen väldigt diffus, som någon tidigare skrev v.s ex. S-märkning. Tillverkaren själv "garanterar" att deras pryl klarar CE-kraven och parkerar på CE-loggan.
Frågan är klarar Fibro kraven? Kommer någons av våra hus att brinna, för att de snålar på säkerheten? Klarar vi oss då (för >90% är väl installerade av lekmän i befintliga hus)?
 
OpiMaza skrev:
lite mer info

[länk]
Fortfarande inget svar om pucken - mer än någon form av hint att någon manipulerat bilderna typ. Inte alls den typen av svar jag kräver.
 
bygga_bo skrev:
Om jag inte ser helt tokigt är pucken på bilden märkt med "China Export" logon, och inte "Conformité Européenne" (dvs den "riktiga" logon). De är förvillande lika, och ett busfult knep som kineserna har tagit till för att vilseleda folk till att tro att de köper något som uppfyller vissa krav. Sen bör man förstås ställa sig frågan varför Fibaro valt denna väg... har en svag känsla av att pengar är inblandade...

Skillnad mellan de två CE-märkningarna:

[bild]
Mina förpackningar är åtminstone märkta med den riktiga CE märkningen. Se bild 1398227681393.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Off topic
Jämför gärna med min gamla dimbara LE från Ikea. Tydligt märkt med Check Everything, även den oväntat nog gjord i Polen.
1398227822536.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den stinker förövrigt klor sedan den gick sönder för att den var nerdimmad för långt.
 
Kan det vara så att den testade är en kopia?
 
Om jag inte läser fel så nämner de även puckarna. Bilder finns både på puck och Wall-plug. Testet gjort på en Wall-plug. Det som inte går att utläsa är vilken last pucken och Wall-pluggen haft när de smält/brunnit.

Jag har själv fått en puck av märket z-wave.me som i leveransen var smält och luktade bränd. Fick pengarna tillbaka direkt av Vesternet. Men med överbelastning går ju allt att smälta. Måste dock erkänna att man blir lite orolig. Det stod i protokollet att avstånden var för korta...

Ska bli intressant att höra vad Fibaro svarar.
 
mrquick skrev:
Om jag inte läser fel så nämner de även puckarna. Bilder finns både på puck och Wall-plug. Testet gjort på en Wall-plug. Det som inte går att utläsa är vilken last pucken och Wall-pluggen haft när de smält/brunnit.

Jag har själv fått en puck av märket z-wave.me som i leveransen var smält och luktade bränd. Fick pengarna tillbaka direkt av Vesternet. Men med överbelastning går ju allt att smälta. Måste dock erkänna att man blir lite orolig. Det stod i protokollet att avstånden var för korta...

Ska bli intressant att höra vad Fibaro svarar.
Jag antar att du sett att testet är fake och att Fibaro svarat redan ...
 
Jag har en ny oanvänd Fibaro 2x switch som blivit över. Köpt hos m.nu och garanti finns.

350:- eller byte mot Fibaro brandvarnare. Skicka PM om intresse!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.