5 268 läst · 38 svar
5k läst
38 svar
Ytvatten tränger in i djupborrad brunn
En enkel lösning är att installera en tätningsmanchet.I ivp skrev:Hej,
Vi har en djupborrad brunn på ca 45m i våran samfällighet som vi tar ca 15m3 om dagen ur. Foderröret kommer fram i en grävd brunn på ca 2.5m med betongrör som väggar. Se bifoga skiss. Vattnet går sedan bort till en 30m3 cistern innan det trycksätts i hydrorer och renas med UV lampa.
Vi har bestämt oss för att börja mäta grundvatten nivån lite regelbundet så vi var dit igår och skulle göra en enkel första mätning med ett ljuslod, dock så möttes vi av att den grävda brunnen var vattenfylld ända upp till foderröret och således rinner överskottet ner i grundvattnet. Vi tömde ur med dränkpump och gjorde våran mätning och grundvattnen nivån är ca 14.2m. Men medans vi gjorde detta så var det tydligt att nivån stiger snabbt, vi mätte det till ca 6cm i timmen, och foderröret sticker up 60cm så vi behöver väl lösa det här på något bättre sätt än att manuellt tömma den var 10:e timme.
Är det lönt att bara försöka dränerera "innifrån", dvs gräva ut någon decimeter inne i brunnen och sen fylla på med singel? Eller är det en ordentlig dränering utifrån som gäller. Antar att man även skulle kunna sätta dit en dränkpump med nivåvakt men hur löser man att det fortfarande är frostnätter? Vi kan ju inte bara lägga slangen på marken då lär den frysa igen.
Kan nämna att det var helt torrt i somras när vi var ner och lyfte upp pumpen för rengöring så det är antagligen bara ett problem nu vid snösmältning. Uppenbarligen så tänke de som gjorde brunnen från början för 40 år sen att den inte skulle fyllas med vatten då det sitter en (sen länge avstängd) elradiator på väggen som syns på bilden... (ja vi satte upp 400V säkerhetsbrytaren på väggen ovanför maxnivån)
[bild]
[bild]
/Ivar
https://billigtvvs.se/vvs/vattenpum...lbehor-djupvattenpump/ems-tatningsmanchett-6/
Tätningsmanchett, problemet löst!I ivp skrev:Hej,
Vi har en djupborrad brunn på ca 45m i våran samfällighet som vi tar ca 15m3 om dagen ur. Foderröret kommer fram i en grävd brunn på ca 2.5m med betongrör som väggar. Se bifoga skiss. Vattnet går sedan bort till en 30m3 cistern innan det trycksätts i hydrorer och renas med UV lampa.
Vi har bestämt oss för att börja mäta grundvatten nivån lite regelbundet så vi var dit igår och skulle göra en enkel första mätning med ett ljuslod, dock så möttes vi av att den grävda brunnen var vattenfylld ända upp till foderröret och således rinner överskottet ner i grundvattnet. Vi tömde ur med dränkpump och gjorde våran mätning och grundvattnen nivån är ca 14.2m. Men medans vi gjorde detta så var det tydligt att nivån stiger snabbt, vi mätte det till ca 6cm i timmen, och foderröret sticker up 60cm så vi behöver väl lösa det här på något bättre sätt än att manuellt tömma den var 10:e timme.
Är det lönt att bara försöka dränerera "innifrån", dvs gräva ut någon decimeter inne i brunnen och sen fylla på med singel? Eller är det en ordentlig dränering utifrån som gäller. Antar att man även skulle kunna sätta dit en dränkpump med nivåvakt men hur löser man att det fortfarande är frostnätter? Vi kan ju inte bara lägga slangen på marken då lär den frysa igen.
Kan nämna att det var helt torrt i somras när vi var ner och lyfte upp pumpen för rengöring så det är antagligen bara ett problem nu vid snösmältning. Uppenbarligen så tänke de som gjorde brunnen från början för 40 år sen att den inte skulle fyllas med vatten då det sitter en (sen länge avstängd) elradiator på väggen som syns på bilden... (ja vi satte upp 400V säkerhetsbrytaren på väggen ovanför maxnivån)
[bild]
[bild]
/Ivar
Jag säger en Varning om att sätt ditt den. För du måste veta hur lång foderöret går ner till urberget. Om ett foderrör är 3 m då måste tätningmancheten ligga på en meter under foderöret. För bästa tätning med den är ha egen tryckmätare som den ska ha från 4 bar till 12 bar så den tätar helt. Om du inte vet hur lång foderöret är till urberget så kan du gå in på sgu.se där söker du efter din brun som alla borrade brunnar är registrerade om inte är en underbords borrade brunn. Här har du bra priser på dom och du måste veta hur inner måttet på foderöret samt har dom en monterings del hur man sätter ditt denChrister G.V. skrev:
https://www.emspump.se/main/page/42/productgroup/91/product/1120
Lycka till
Tack för tips, nackdelen med den lösningen är ju att den i princip omöjliggör att mäta grundvattennivån. Även oklart om det är så mycket lättare än att skarva foderröret om man ändå måste ta upp pumpen.Henka67 skrev:
Brunnen är riktigt gammal, inte med på kartan. Har tänkt att vi ska regga in den på sgu med det har inte blivit av än, men oavsett så har vi ingen aning om hur långt foderröret går. Det enda vi vet är att den är åtminstone 45m djup.Sanda37 skrev:
Okej Kollade lite mera på era bilder. Som det ser ut att cementeringarna i skarvarna läcker in ytvatten. Så testa igen att täta skarvar med Sika massa. Obs Det går inte täta med andra medel för att få vattentätI ivp skrev:Tack för tips, nackdelen med den lösningen är ju att den i princip omöjliggör att mäta grundvattennivån. Även oklart om det är så mycket lättare än att skarva foderröret om man ändå måste ta upp pumpen.
Brunnen är riktigt gammal, inte med på kartan. Har tänkt att vi ska regga in den på sgu med det har inte blivit av än, men oavsett så har vi ingen aning om hur långt foderröret går. Det enda vi vet är att den är åtminstone 45m djup.
J jonaserik skrev:
Det går nog att sätta kopplingen på båda ställena. Om man använder plaströr och sätter en frenco koppling och gör det nästa gång pumpen ändå är uppe för rengöring så känns det som ett jobb jag och min kollega i styrelsen skulle kunna göra själv. Nåväl bra att veta att båda alternativen finns.mexitegel skrev:
Tänkte inte riktigt på var vattnet kom ifrån när vi var nere sist och vattnet steg, så det är möjligt att skarvarna läcker en betydande del men jag misstänker nog att det mesta kommer från botten och att det alltså är grundvatten och inte ytvatten som jag skrev i trådstarten. Man borde ha reagerat på om det rann längs väggarna tycker jag, men absolut så syns det tydlgt på bilderna att de inte är täta, men brunnen är 40+ år gammal så även mycket små läckage lär ju lämna märken efter så lång tid.Sanda37 skrev:
Men det verkar ju trivialt, billigt och utan nackdelar att täta med sika så absolut. Hur långt ner räknas som ytvatten tror ni? Känns ju meningslöst att täta längst ner i brunnen när det är jordgolv i botten.
Har du någon ungefärlig aning om vad en unoson diver med 50m sladd kostar? Förstår jag det rätt om man kan enkelt läsa av den från marknivå med RS232 utan att blanda in deras egna webbaserade system. Jag är ute efter något med full lokal kontrol som inte är internetberoende eller har abonemangskostnad.G Genomklok skrev:
Redigerat:
Det var några år sedan som jag använde systemet senast, men vill minnas att man har en klient lokalt. Som även går att exportera till Excel tex, för vidare databehandling efter behov.
Du behöver både en diver i brunnen och en i luften för att kunna räkna av lufttrycket. Den för lufttryck är billigare. Man kan även ha en som mäter konduktivitet/salthalt om man har risk för sånt.
Pris vågar jag inte säga för mycket om, bättre du ringer agenten som är väldigt hjälpsamma. Men om jag skulle gissa hamnar det på fem siffror i alla fall.
Du behöver både en diver i brunnen och en i luften för att kunna räkna av lufttrycket. Den för lufttryck är billigare. Man kan även ha en som mäter konduktivitet/salthalt om man har risk för sånt.
Pris vågar jag inte säga för mycket om, bättre du ringer agenten som är väldigt hjälpsamma. Men om jag skulle gissa hamnar det på fem siffror i alla fall.
tackar, bad om en prisuppgift på nätet nu. Lite surt att de inte kunde garantera mer än 10 års drift. Ser att det finns andra liknande system för runt 5000:-G Genomklok skrev:Det var några år sedan som jag använde systemet senast, men vill minnas att man har en klient lokalt. Som även går att exportera till Excel tex, för vidare databehandling efter behov.
Liknande trådar
-
Vart tränger vattnet in?
Fönster & Dörrar -
Tränger varm grundolja bättre in i trät än kall olja?
Färg, Måla & Tapetsera -
HUR ÄR DET MÖJLIGT?! VATTEN TRÄNGER SIG IN!
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Fukt tränger upp genom källargolvet. Tips på lösning?
Grund & Markarbeten -
Grannens ytvatten rinner över vägen till en annan granne och ställer till
Juridik