G Genomklok skrev:
Absolut, men det kändes något overkill i det här fallet.
Dessa är dyra men bra, exempelvis:
[länk]

Finns system som bygger på tex ultraljud också.
Man kan även mäta resistansen i en grävd brunn mellan två metallstavar. En kompis kör detta i sin dränbrunn sedan många år. Han trodde han skulle behöva tvätta dessa, men det fungerar väldigt bra trots så enkel teknik.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det är ju inte jättekrångligt att sätta upp automatiserade digitala mätningar heller. Då kan man se hur det hänger ihop med temperatur, regn mm. Det hänger mer på om man är beredd att lägga några timmar på att sätta upp det.
"några timmar" skön optimism :) Men visst det finns både tid och intresse av att sätta upp digital mätning och loggning.
 
I ivp skrev:
"några timmar" skön optimism :) Men visst det finns både tid och intresse av att sätta upp digital mätning och loggning.
Bara som en VARNING i det hela. Borras det för en brunnsadapter så kommer det att bli som en bricka som är ca 40 mm i diameter och den får inte falla ner i hålet. Har man otur så kan den sätta sig på tvären, mellan pump och borrvägg och kila fast sig. Sätter den sig fel så får ni inte upp pumpen. TVÄRNIT. Det blir lika som om en större flisa berg lossnar i hålet och faller ner. Inte första eller sista gången som det händer med borrhål. Pumpen är konisk på topp och perfekt för att låsa fast med en del mellan pump och vägg.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bara som en VARNING i det hela. Borras det för en brunnsadapter så kommer det att bli som en bricka som är ca 40 mm i diameter och den får inte falla ner i hålet. Har man otur så kan den sätta sig på tvären, mellan pump och borrvägg och kila fast sig. Sätter den sig fel så får ni inte upp pumpen. TVÄRNIT. Det blir lika som om en större flisa berg lossnar i hålet och faller ner. Inte första eller sista gången som det händer med borrhål. Pumpen är konisk på topp och perfekt för att låsa fast med en del mellan pump och vägg.
Tack, men det finns inte på kartan att jag skulle göra det själv i vilket fall. Då får något proffs med försäkring göra det, jag har inte ens kompetens att svetsa på en förlägning :) Att råka tappa ner något i hålet är en av de största riskerna jag ser med att hålla på och greja och mäta själv. Jag var med och hjälpte till i somras när vi tog upp pumpen för rengörning, det var några moment som kändes riktigt läskiga där en liten miss kunde kosta några hundra tusen.
 
Hålet för adaptern kan med fördel borras en bit upp så "" brickan """ kan kommas åt med handen. I röret trycks ner en plastpåse med isolering i, strax under där det ska borras och påsen säkras med ett snöre och då kommer "" brickan "" att landa på den och kan lätt tas upp. Så var på hugget när det ska göras. Normalt så sätts adaptern innan pumpen sänks i hålet och då ligger "" brickan "" i botten och utgör ingen fara.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B
Dränpump med nivågivare + en högnivågivare med larm hade jag gjort.
Dränpumpen pumpar man mot avlopp, eller dagvatten. Röret förläggs på frostfritt djup.
 
B BSOD skrev:
Dränpump med nivågivare + en högnivågivare med larm hade jag gjort.
Dränpumpen pumpar man mot avlopp, eller dagvatten. Röret förläggs på frostfritt djup.
Och har en felkälla som kan säga upp sig och mer ytvatten ner i hålet, inget bra.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Och har en felkälla som kan säga upp sig och mer ytvatten ner i hålet, inget bra.
Om det är som @Genomklok tror (och även jag vid det här laget) att det inte är ytvatten utan "grundvatten från det övre magasinet (i jord)" som tränger upp från botten på den grävda brunnen. Skulle du fortfarande rekomendera att förlänga foderröret för att hindra vatten från att rinna ner i borrhålet?
Våran rening sker ju efter det här steget och vi testar regelbundet vattenkvaliten på labb då våran anläggning är stor nog för att kommunen/EU ställer krav på det (LIVSFS 2022:12), dock är nästa test inte förrän i april.

Man kanske skulle lägga krutet på att se till att täta locket så noga som möjligt för att minimera risken att någon liten mus klättrar in brunnen och dör där istället.
 
Redigerat:
Att täta röret med slang och kabel, blir nog en omöjligt uppgift, många faktorer som kan bli. Så det med adapter och förlänga röret är nog det säkraste och utan några problem med när brunnen fylls. Det verkar som att det sjunker undan sommartid. Varför då ha en pump som står still, kanske 7-8 månader och har kärvat fast vid nästa start. samt att behöva gräva ner en slang många meter för utkast, kanske till frostfritt djup, som ska ligga i absolut nerförsbacke för att tömma sig. Blir det den minsta mage på den och vatten finns kvar i slangen, så räkna med att en ispropp blir och inget vatten kan pumpas ut om den inte är på frostfritt djup. Kabeln ner till pumpen i hålet kan då hänga ner i rörets överkant. Den ska då ankras med järn tvärs över och inte ligga mot rörkanten. Plast och gummi är kallflytande och med tiden kan den ta skada mot rörkanten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bara som en VARNING i det hela. Borras det för en brunnsadapter så kommer det att bli som en bricka som är ca 40 mm i diameter och den får inte falla ner i hålet. Har man otur så kan den sätta sig på tvären, mellan pump och borrvägg och kila fast sig. Sätter den sig fel så får ni inte upp pumpen. TVÄRNIT. Det blir lika som om en större flisa berg lossnar i hålet och faller ner. Inte första eller sista gången som det händer med borrhål. Pumpen är konisk på topp och perfekt för att låsa fast med en del mellan pump och vägg.
Enligt TS skiss så blir hålet i det förlängda foderröret varför man med fördel borrar det innan det monteras.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Enligt TS skiss så blir hålet i det förlängda foderröret varför man med fördel borrar det innan det monteras.
Och då ska röret som det förlängs med vara av metall, pumpen kan inte hänga i ett plaströr. Så som du säger är inget bra. Enligt skissen så finns det gått om plats att borra i foderröret. och skarva på med ett avloppsrör som är lätt att ta bort om pumpen ska upp. Vatten har inte ont i ryggen, så några kopplingar för att sänka utgående slang mot foderröret har ingen betydelse, finns inga genvägar för enkelheten, bara se dom på plats.
 
J jonaserik skrev:
Så som du säger är inget bra.
Vad har jag skrivit som inte är bra menar du?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Vad har jag skrivit som inte är bra menar du?
Enligt TS skiss så blir hålet i det förlängda foderröret varför man med fördel borrar det innan det monteras.

Det är väl OK med att borra innan montage, men det framkom om att skarva på, ska det svetsas på ett rör då, blir en massa extra jobb, annars håller det inte.
Det var det med mitt svar.
 
Det finns sällan en lösning på ett problem utan flera. Alla med sina för och nackdelar.

Mitt förslag är inte dåligt, möjligen dyrare. Nu skrev ju TS att de skulle ta in någon. Anlitar de en brunnsborrare så har de garanterat en svets om det behövs, eller om man bara kör med en fernco.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vår brunn ser ut exakt som er. Smältvatten och dagvatten fyller inneslutningen och rinner ner i borrhålet. Dricksvattnet blir gult/grönt när det händer.

Vi har löst det med en dränkbar pump som är kopplad till en vinterslang med värmeslinga så att det fungerar på höst och vår när det är minusgrader och mycket markvatten.
Slangen är 15 meter och ligger bort ifrån brunnen så att det är minimal risk att vattnet rinner tillbaka. Slangen förbrukar ca 100 watt och kan naturligtvis kopplas bort på sommaren.

Köpte vår ifrån Bole
https://www.bole.se/evp-vinterslang

Bild på vår brunn. Dränkpumpen är uppe och syns inte i bilden för jag har just bytt den blå slangen som går från pumpen upp till den gula vinterslangen
Brunn med rör, kablar och stegar, arbetsutrymme nedanför marken, ser potentiellt farligt ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.