S seniorkonsult skrev:
Ja, ser du, man får passa sig så man inte drunknar i all info från kunniga nedlemmar.
Jadu.

Jag får väl försöka igen, då vi har så "kunniga" forumsmedlemmar.

Om man efter man satt brädorna cc60 fortfarande oroar sig för svaj på brädorna kan man som jag sagt ett otal gånger tidigare fästa en eller flera brädor från insidan av taket vinkelrätt mot de som ligger där och då skulle man få ett helt stabilt tak.

Finns fler sätt att binda ihop taket som en "Seniorkonsult" borde kunna föreslå.

/ATW
 
Ja, som jag skrivit tidigare, verkar ju vara ett ”enkelt” billigt arbete. (Ironi). Varför inte göra rätt på en gång och sälja felaktigt överblivet material?
 
  • Gilla
Khalil Ibrahim
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Fel svar. Råspontluckor är tillverkade av spontad panel. Här är det frågan om falsad som ej har stöd i kanten.
Tack för informationen, jag hade totalt glömt bort vid snart 60 års ålder att spontad panel har spont. Du kan gärna påminna mig om gångertabellen också ;)

Risken för problem är i praktiken obefintlig (jämfört med råspontluckor 20 mm tjocka) där man nästa kan trampa sönder dom då skarvarna hamnat dåligt och virket är dålig kvalitet.

Som senior, konsult och praktisk byggare så var jag tvungen att göra ett test.

75 kg gav en nedböjning på 2 mm på CC 600 på panelbräda 22x70 (hade inte bredare dimension hemma). I testet hamnar belastningen till 100 % på en enda 70 mm panelbräda. I verkligheten så kan man inte trampa på det sättet eller så har TS bredare panel än 70 mm.

Om man då tror att den nedböjningen i praktiken kan skära sönder underlagspappen och täckpapp då ska man absolut inte använda panelbrädor till detta.

Sen kan det mycket väl vara att TS kan sälja panelen och köpa råspont i princip till samma kostnad är en annan sak. Fördelen med råsponten är också att det är snabbare att lägga.

Sen är självklart råspont i samma dimension och kvalitet som panelbräda starkare, men det var inte TS fråga.

Oftast är råspont sämre kvalitet än panel brädor, men jag har byggt yttervägg med råspont från Norrland, den var bättre än panelbrädorna från södra Sverige som kom i samma leverans (y)

Glad påsk!
 
  • Böjningstest av panelbräda med måttstock och viktbelastning från sko.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Khalil Ibrahim och 2 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Jag tror det skulle funka. Jag tänkte mig cc på 120 då skulle det svajat en del men cc 60 är nog ok.

/ATW
Test
 
  • Gilla
Khalil Ibrahim
  • Laddar…
Autodidac1 , Fint att du prövade med nedböjningstestet, det tar bort mycket spekulation !
Var brädan du stod på friliggande i ändarna ? Om så, så blir det ju i praktiken ännu mindre svaj när man fäster in hela den långa brädan varje 600mm
 
A Arvo-björk skrev:
Autodidac1 , Fint att du prövade med nedböjningstestet, det tar bort mycket spekulation !
Var brädan du stod på friliggande i ändarna ? Om så, så blir det ju i praktiken ännu mindre svaj när man fäster in hela den långa brädan varje 600mm
Jag hade satt fast den, men bara i en regel (inte hellång bräda)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.