7 841 läst · 35 svar
8k läst
35 svar
Ytterpanel som råspont?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Byggveteran
· Åland
· 2 035 inlägg
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 429 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 429 inlägg
Inget ont om icopal egentligen, dom tillverkar för det mesta bra skit men all deras "gör det själv" papp spikas vilket är löjligt omodernt. Matakis och trebolit använder skruv med bricka istället.
Byggveteran
· Åland
· 2 035 inlägg
Ja, ser du, man får passa sig så man inte drunknar i all info från kunniga nedlemmar.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Det är ju jättesant för ett altan som är gjord av tryckt 22x95 (skräpvirke) trampar man igenom varje gång man går på det.M mlkjhr skrev:
Och taket är det ju många som går på och jätteofta
Byggveteran
· Åland
· 2 035 inlägg
Jag beträder i alla fall taket när jag monterar underlagspappen. Har upplevt detta p gr av dålig råspont. Där var stora kvistar och sponten saknades delvis. Pappen sprack lokalt. Därför.
Tak skall monteras med riktig råspont!
Tak skall monteras med riktig råspont!
Nu var det ju inte frågan om att trampa igenom, det behövs bara svikta lite i en bräda för att pappen ska spricka.A Autodidak1 skrev:
Och ofta behöver det ju inte vara, en gång så är det ju hål i taket!
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Med takstolar på CC 600 så är nog inte risken stor jämfört med vanliga råspontluckor (20 mm) på CC 1200.M mlkjhr skrev:
Går man på styltor så kan man nog få det att svikta så mycket att pappen spricker, men i praktiken är det ingen risk att tala om.
Sen får man se till att skarva panelen över takstolar och sortera bort dåliga brädor.
Sen kan man nog teoritisera hur mycket man vill, men jag har gått på råspontluckor som sviktar mycket mer än ett par panel brädor som ligger på 600.
Byggveteran
· Åland
· 2 035 inlägg
Fel svar. Råspontluckor är tillverkade av spontad panel. Här är det frågan om falsad som ej har stöd i kanten.A Autodidak1 skrev:Med takstolar på CC 600 så är nog inte risken stor jämfört med vanliga råspontluckor (20 mm) på CC 1200.
Går man på styltor så kan man nog få det att svikta så mycket att pappen spricker, men i praktiken är det ingen risk att tala om.
Sen får man se till att skarva panelen över takstolar och sortera bort dåliga brädor.
Sen kan man nog teoritisera hur mycket man vill, men jag har gått på råspontluckor som sviktar mycket mer än ett par panel brädor som ligger på 600.