Nissens
V ViktorHg skrev:
Det är det här jag hakat upp mig på, men då tolkar vi det väl olika.
Ja, han menar sannolikt att får du en kortslutning mellan fas och neutralledare så löser inte JFB ut.

Och det stämmer ju.

• Gilla
1
  • Laddar…
# 9 lite konstigt att inte jordfelsbrytare löste ut
# 16 Behöver inte vara avledning mot jord. Kan gå in ström till grannens hus om jag har kopplat det så.
# 23 Jag skulle inte koppla det så. Jag förklarade bara hur en jordfelsbrytare fungerade.

TS verkar ha problem med hur en JFB funkar när det går en felström mellan Fas & Nolla i en dålig lamphållare fullt med flugor och fukt.
En hand håller en bränd och skadad glödlampa med synliga svärtskador och rester efter rök eller eld.
Varför skulle man koppla ström till grannen hus ?? och vad har det med hur en JFB fungerar.
Men TS kanske har läget under kontroll nu sen han raderade sitt sista inlägg

A
nisse123 nisse123 skrev:
JFB känner inte av fel mellan Fas & Nolla

Hur fel kan man ha? Det är byggd för att känna av fasen och nollan. Är det en viss avvikelse så bryter den.

Du verkar inte vara den vassaste kniven i lådan.

Bengt1964 skrev:
Hur fel kan man ha? Det är byggd för att känna av fasen och nollan. Är det en viss avvikelse så bryter den.

Det är väl onödigt att vara så aggressiv i denna enkla fråga. Gäller ju knappast något som behöver uppröra dig.

I knivfrågan bedömer jag dig i klass med en väl använd smörkniv i eneträ. Finns dessa i lådan?

• Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
Bengt1964 skrev:

När det går olika ström i Fasen & Nollan så löser JFB ut.
Men i ditt fall så var det ju fel i lamphållaren mellan Fas & Nolla det känner inte JFB av, men det förstår du tydligen inte enligt #9
Du har fortfarande inte förklarat vad du menar med #16

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A
nisse123 nisse123 skrev:
När det går olika ström i Fasen & Nollan så löser JFB ut.
Men i ditt fall så var det ju fel i lamphållaren mellan Fas & Nolla det känner inte JFB av, men det förstår du tydligen inte enligt #9
Du har fortfarande inte förklarat vad du menar med #16

Du har hade totalt fel och jag helt rätt. Du verkar vara helt blåst

Bengt1964 skrev:
Du har hade totalt fel och jag helt rätt. Du verkar vara helt blåst
Skulle vara intressant hur du skulle förklara hur en JFB fungerar. Lägg gärna ut texten lite mer än bara några ord. Ev skriver ni bara om varandra. Eller så har någon missuppfattat detta helt och hållet.

A
snuttjulle snuttjulle skrev:
Skulle vara intressant hur du skulle förklara hur en JFB fungerar. Lägg gärna ut texten lite mer än bara några ord. Ev skriver ni bara om varandra. Eller så har någon missuppfattat detta helt och hållet.
Jordfelsbrytaren fungerar så att den jämför strömmarna i fasen och neutralledaren. Om det finns en skillnad mellan dessa strömmar som är större än det förinställda värdet löser skyddskretsen ut och bryter strömmen.

Bengt1964 skrev:
Jordfelsbrytaren fungerar så att den jämför strömmarna i fasen och neutralledaren. Om det finns en skillnad mellan dessa strömmar som är större än det förinställda värdet löser skyddskretsen ut och bryter strömmen.
Då skriver ni samma sak fast med andra ord.
Förstår då inte hur du kan tycka att det är konstigt enligt nedan om det inte varit någon skillnad på strömmarna om felet va bara mellan fas och nolla.
Bengt1964 skrev:
lite konstigt att inte jordfelsbrytare löste ut

"# 28
Men du undrar ju varför din JFB inte löser ut när
det är krypström mellan Fas & Nolla.
Hade det varit krypström mellan Fas & Jord eller Nolla & Jord så hade den löst ut."

Jaa du lille Bengt
vad är det du inte förstår i ovanstående stycke ??
Är du dum på riktigt, eller spelar du bara dum ?
Jag börjar tro att du är ett Troll som bara vill jävlas med oss andra.
Jaa så är det nog, får avfärda dej som ett Troll.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.