A
useless useless skrev:
Om det inte blir någon avledning mot jord så reagerar inte jordfelsbrytaren. Hur ska den veta att det är ett fel om lampan som borde dra några tiotal Watt istället drar 500 Watt en stund innan den brinner upp?
Behöver inte vara avledning mot jord. Kan gå in ström till grannens hus om jag har kopplat det så. Jordfelsbrytare mäter bara mellan fasen och nollan.

Bengt1964 skrev:
Det var det jag skrev
Lite missförstånd då. Du skrev att JFB känner av fel mellan fas och nolla, men den känner av skillnaden mellan fas och nolla, inte när det är ett felaktig kontakt mellan fas och nolla

Bengt1964 skrev:
Behöver inte vara avledning mot jord. Kan gå in ström till grannens hus om jag har kopplat det så. Jordfelsbrytare mäter bara mellan fasen och nollan.
Det är fortfarande inget fel att det går ström mellan fas och nolla.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Det är fortfarande inget fel att det går ström mellan fas och nolla.
Har inte skrivit det

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vissa fattar inte vad enJFB gör.
Till TS: jag skulle skämmas att ha ett sånt skräp som armatur i trädgården. Är höljet ens jordat?

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
A
T Thomas_Blekinge skrev:
Vissa fattar inte vad enJFB gör.
Till TS: jag skulle skämmas att ha ett sånt skräp som armatur i trädgården. Är höljet ens jordat?
ja, det är jordat.
De ser ok ut från någon meters håll. Sitter stora glasglobar på som kostar en förmögenhet. Därför känns det lite tråkigt att byta ut dem.
En glob var trasig när vi köpte stället och tidigare ägare hade låtit det regna in. Därför ser det ut som det gör.

[QUOTE="Bengt1964, post: 4976888, member: 182623" Kan gå in ström till grannens hus om jag har kopplat det så. [/QUOTE]

Varför skulle du koppla ström till grannens hus ?

A
nisse123 nisse123 skrev:
[QUOTE="Bengt1964, post: 4976888, member: 182623" Kan gå in ström till grannens hus om jag har kopplat det så.
Varför skulle du koppla ström till grannens hus ?[/QUOTE]

Jag skulle inte koppla det så. Jag förklarade bara hur en jordfelsbrytare fungerade.

Bengt1964 skrev:
Jag förklarade bara hur en jordfelsbrytare fungerade.
Och vet du det så inser du lätt hur det kommer sig att din jordfelsbrytare inte löste ut.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Bengt1964 skrev:
ja, det är jordat.
De ser ok ut från någon meters håll. Sitter stora glasglobar på som kostar en förmögenhet. Därför känns det lite tråkigt att byta ut dem.
En glob var trasig när vi köpte stället och tidigare ägare hade låtit det regna in. Därför ser det ut som det gör.
Du kan ju passa på att putsa upp och ordna till lite i alla bottendelar och sen kröna verket med några små välplacerade dräneringshål.

Nissens
V ViktorHg skrev:
Lite missförstånd då. Du skrev att JFB känner av fel mellan fas och nolla, men den känner av skillnaden mellan fas och nolla, inte när det är ett felaktig kontakt mellan fas och nolla
Du får nog läsa det han skrev en gång till, troligen har du läst fel.

• Gilla
1
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du får nog läsa det han skrev en gång till, troligen har du läst fel.
Det är det här jag hakat upp mig på, men då tolkar vi det väl olika.

• Skärmdump av ett forum på Byggahus.se med en diskussion om elektriska faser och nollor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Bengt1964 skrev:
Varför skulle du koppla ström till grannens hus ?
Jag skulle inte koppla det så. Jag förklarade bara hur en jordfelsbrytare fungerade.[/QUOTE]
Vad har grannens hus att göra med hur din JFB är kopplad ?
Jag vet hur en JFB funkar.
Men du undrar ju varför din JFB inte löser ut när
det är krypström mellan Fas & Nolla.
Hade det varit krypström mellan Fas & Jord eller Nolla & Jord så hade den löst ut.

• Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
A
nisse123 nisse123 skrev:
Jag skulle inte koppla det så. Jag förklarade bara hur en jordfelsbrytare fungerade.
Vad har grannens hus att göra med hur din JFB är kopplad ?
Jag vet hur en JFB funkar.
Men du undrar ju varför din JFB inte löser ut när
det är krypström mellan Fas & Nolla.
Hade det varit krypström mellan Fas & Jord eller Nolla & Jord så hade den löst ut.[/QUOTE]

Du får nog läsa allt igen.

Skidåkare med skidor över axeln, citat, sportkänsla, berg, vinterkläder, logotyp, inspirerande, blå himmel, snöklädda berg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
udihow och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.