A
Hej,

var hittar jag en ny sockel som man fäster fast med en mutter på undersidan

tack

• Utsikt inifrån ett rostigt rör med fokus på rörets inre, gräs och flod suddigt i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en elbränd glödlampa med skadad sockel och svarta märken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bengt1964 skrev:
Hej,

var hittar jag en ny sockel som man fäster fast med en mutter på undersidan

tack
Det är en gängstång man fäster dem på.
Du får helt enkelt skruva bort den befintliga. Sedan monterar du en ny med gängad insida typ denna https://www.elbutik.se/product.html/lamphallare-e14-jordad-vit

• Gilla
Gunnar Johansson69
  • Laddar…
A
T Tompafix skrev:
Det är en gängstång man fäster dem på.
Du får helt enkelt skruva bort den befintliga. Sedan monterar du en ny med gängad insida typ denna [länk]
tack. Men var hittar jag resten av delarna. Måste ju ha någon metallgänga som jag skruvar fast underifrån ?

Bengt1964 skrev:
tack. Men var hittar jag resten av delarna. Måste ju ha någon metallgänga som jag skruvar fast underifrån ?
Den som brunnit borde sitta på en sådan?

skulle vara bra bytta till helt ny belysning med ip klassning står väldigt nära vatten den där

A
M maria01 skrev:
skulle vara bra bytta till helt ny belysning med ip klassning står väldigt nära vatten den där
Det är en glasglob ovan. Det är tätt men har inte varit det tidigare

• Gilla
maria01
  • Laddar…

Bästa svaret

Skruva bort lamphållaren den är gängad på ett rör 10 mm, det kan finnas en flärp ini som måste tryckas ner för att få bort den översta ringen ( gängad ) Nertill sitter själva kontakterna för lampan, den ska bort och under kan det vara en liten skruv som låser så att inte lamphållaren kan snurra på gängan ( röret ) Eftersom det brunnit så kan kabeln vara bränd och kanske bytas eller dras upp en bit om det finns mer kabel i stolpen.
.
En orsak till att det brinner eller inte lyser vid byte av lampa, när lampan skruvas ur så är det inte ovanligt massor av småflugor som ramlar ner i botten på hållaren, så det ska alltid kollas om flugor finns i botten, tillsammans med fukt så brinner det.

• Gilla
1
  • Laddar…
A
J jonaserik skrev:
Skruva bort lamphållaren den är gängad på ett rör 10 mm, det kan finnas en flärp ini som måste tryckas ner för att få bort den översta ringen ( gängad ) Nertill sitter själva kontakterna för lampan, den ska bort och under kan det vara en liten skruv som låser så att inte lamphållaren kan snurra på gängan ( röret ) Eftersom det brunnit så kan kabeln vara bränd och kanske bytas eller dras upp en bit om det finns mer kabel i stolpen.
. [media]En orsak till att det brinner eller inte lyser vid byte av lampa, när lampan skruvas ur så är det inte ovanligt massor av småflugor som ramlar ner i botten på hållaren, så det ska alltid kollas om flugor finns i botten, tillsammans med fukt så brinner det.
lite konstigt att inte jordfelsbrytare löste ut

Bengt1964 skrev:
lite konstigt att inte jordfelsbrytare löste ut
JFB känner inte av fel mellan Fas & Nolla

A
nisse123 nisse123 skrev:
JFB känner inte av fel mellan Fas & Nolla
eeh jo, det är det enda den känner av.
Den mäter bara fasen och nollan, inte jorden.

Bengt1964 skrev:
Den kan inte skilja på vad som är rätt och fel när ström går mellan fas och nolla. När det är skillnad i ström mellan fas och nolla är det ett jordfel.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Bengt1964 skrev:
Om det inte blir någon avledning mot jord så reagerar inte jordfelsbrytaren. Hur ska den veta att det är ett fel om lampan som borde dra några tiotal Watt istället drar 500 Watt en stund innan den brinner upp?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
E27 lamphållare är en standardprodukt, finns hos de flesta affärer/kedjor (Clas/Biltem/Jula/Bauhaus etc).
Det ser ut som armaturen behöver lite kärlek och omsorg.

A
V ViktorHg skrev:
Den kan inte skilja på vad som är rätt och fel när ström går mellan fas och nolla. När det är skillnad i ström mellan fas och nolla är det ett jordfel.
Det var det jag skrev

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.