Jag nominerar detta till byggahus roligaste och mest utelämnande inlägg någonsin .. :wow:

Tack. Skrattade högt åt hemskheten.

TEN skrev:
Som ni märkt så går de sista inläggen i en ganska positiv ton med beskrivningar om framsteg osv.
Det är dags att ändra på det nu och berätta lite om vad som ibland händer bakom kulisserna.
Klistrar in en liten historia:

Dagens projekt var att riva färdigt den lilla gästtoalett som var belägen på boplanet.
Inget större och knappast något avancerat projekt. Vattnet var frånkopplat och alla väggarna var rivna, kvar att riva var golvet och avloppstammarna. En enkel match med tigersåg och kofot - trodde jag.

När vita hövdingen var avlägsnad upptäcktes att det var något knas med stammarna.
Det var bakfall åt toaletten och avluftningen till vilket gjorde att stod en del snuskigt vatten i rören och det går ju inte för sig om de ska tas bort. I min enfald trodde jag väl inte att någon medvetet byggt med bakfall så det skulle väl vara lätt fixat att lyfta lite på rören i bortkanten så att skiten rann ut den rätta vägen så att säga.
Vad jag inte då visste var att längre in under golvet var de fräscha rören skarvade på den gamla ömtåliga typen av ljusgrå plast, så när jag böjde lite på rören sa det klick och en tsunami av något diareéliknande kom framvällande i bjälklaget. Samtidigt hördes ett porlande ljud från källaren och inte fan var det dricksvatten som rann fram ur springorna i takpanelen om man säger så...
Ett snabbt panikartat telefonsamtal till rörmokaren gav besked om att försöka samla upp så mycket som möjligt genom att suga upp det med en våtdammsugare.
Frånsett den fantastiskt vidriga odör som snart spred sig fungerade det rätt bra ända tills slangen satte igen sig. Det är svårt att med ord beskriva den formidabla bajsfontän som uppstår när man kopplar ifrån en igensatt våtdammsugarslang full med orenheter. Särskilt när detta sker i ett nästan färdigrenoverat utrymme.

När dammsugaren var utkastad genom dörren sattes fokus på källaren.
Att underifrån såga ner takpanel som är täckt av flytande exkrementer hör inte till höjdpunkterna i mitt liv om man säger så. Inte heller att försöka såga ner resterna av stammarna som var fulla med 40 års samlade avträde tillhör topp tio.

Hur som helst så är nu allt kontaminerat material utrivet och alla ytorna behandlade med Penetrox. Mina kläder och skor är brända och efter en rapeshower känns det lite bättre. I morgon kanske jag till och med kan tänka mig att äta något. Värre än så här kan det väl knappast bli.

[bild]

• Gilla
nochl och 7 till
  • Laddar…
TEN skrev:
Fick också ett ryck och bytte ut det äckliga gultonade, kupade glaset vid ytterdörren.
Det hade då legat två år hos leverantören så det var väl dags innan det försvann.

[bild]

Och det blev ju ett lyft

[bild]
Du har ingen bild utifrån? Hade vart kul att se. :) snyggt!

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag vill inte säga att elfa inte är bra, men Ikea har ett likadant system som heter Algot och är lika bra. Dock är allt i vitt men de kostar 1/3 med så :)

Glömde säga att de är väldigt kul att de kommer uppdateringar :). En av byggahus bästa trådar :)

Nästan exakt ett år sedan sista uppdateringen, vad har hänt sedan sist? Fantastiskt kul projekt att följa. Bra jobbat

Ramnemark Ramnemark skrev:
Glömde säga att de är väldigt kul att de kommer uppdateringar :). En av byggahus bästa trådar :)
Kul!Men jag får skämmas över att det varit så dåligt med uppdateringar på sistone.

A Altur skrev:
Nästan exakt ett år sedan sista uppdateringen, vad har hänt sedan sist? Fantastiskt kul projekt att följa. Bra jobbat
Tack!
Det har hänt lite men inte alls i samma takt som innan.
Man måste ju pyssla med lite annat också.
Ska se om jag kan uppdatera lite kanske ...

• Gilla
Agite
  • Laddar…
Tyvärr har Photobucket blivit en riktig pisstjänst och de bilder jag har där, ja de är som de är - jag ber om ursäkt för Photobucket.

• Ledsen
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Har inte läst tråden förrän nu. Vilket arbete! Klart imponerad!

Wow vilken tråd! Jag och min man funderar på att buda på ett enormt 70-tals hus med helplanskällare... därav ledde Google mig hit. Vi har båda tummen mitt i handen men tänkte ”vad är det värsta som kan hända liksom...” jag tror vi har svaret här. Tack för att du delat med dig!!!

• Gilla
TEN
  • Laddar…
  • Gilla
TEN
  • Laddar…
Oj! Lever den här tråden fortfarande

Tempot har avtagit rejält i några år men lite har nog blivit gjort trots allt.
Det känns lite som en ren rundgång ibland att ha hus, det är ständigt saker som behöver fixas som man trodde man redan fixat ‍♂️
Det äckliga taket på altanen är inget man minns som vackert.

• Altanens tak med skadade och mögliga takplattor som behöver reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan med smutsigt genomskinligt tak, tegelväggar och stenplattor på golvet, med inslag av leksaker.
    Skapa konto
  • Gilla
sirlongfellow och 2 till
  • Laddar…
Så det fick bli en cab …

Jäklar så ljust det blev.
Men den danska sjöstenen på golvet blev ännu mer i fokus. Allt som tappas på den går i bitar, förintas och förstörs så den måste bort.

Totalt värdelöst att ha sånt som golv där man vill gå barfota på sommaren.

• Terrass med sjösten på golvet och en öppen glasdörr till vänster, omgiven av tegelväggar mot en molnig himmel.
    Skapa konto
  • Gilla
Betty72
  • Laddar…
Så det var bara att inleda lite fysisk fostran i plattbärande. Även den stora 50x50 plattorna på framsidan fick stryka på foten. Vem uppfann ens så tunga as?

• Trädgårdsgång med tunga 50x50 betongplattor mellan trätrallar, stenar och gräsmatta.
    Skapa konto
  • Avlägsnande av stora plattor som visar ett osammanhängande mönster mot en plats med bara sand.
    Skapa konto
  • Stapel med stora grå trottoarplattor intill uppfart med grusbotten framför ett hus och garage.
    Skapa konto
  • Gilla
Betty72
  • Laddar…
Sen gräva.

Gräva, gräva är roligt

I en halvtimme tills ryggen börjar värka.

• Uppgrävd jordremsa för byggprojekt nära husvägg med spade och kratta.
    Skapa konto
  • En skottkärra bredvid en nyligen grävd jordhög på en gräsmatta.
    Skapa konto
  • Uppgrävd jord under en överbyggd uteplats, spade, hinkar och byggmaterial syns.
    Skapa konto
  • Grävd mark med synliga skospår och en krossad blå-gul markering på sand.
    Skapa konto
  • Uppgrävd gångväg mellan en trädäck och en gräsmatta i en trädgård.
    Skapa konto
  • Gilla
Betty72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.