PI_3_141592654 PI_3_141592654 skrev:
Låter inte som någon större prestation att ligga högt under den lukrativa vintersäsongen och erbjuda lägre pris först i mars.

Har man ingen egen elproduktion och bara sysslar med elhandel har man ju inte så många valmöjligheter. Producenterna kan ju räkna med en outsinlig skara nybakade politiker som matats med drömmen om vindkraft sedan dagis.

När de sedan sätter systemen i drift visar det sig att när naturen är ond måste de ha ett gigantiskt system för backup-kraft som också kostar pengar.

Slutnotan för alla extra prylar som man råkar bli tvingade att skaffa hamnar på elkunden. Just nu har Tyskland brist på fossiler och det kommer ALDRIG lösa sig. Dessutom har man inte ens börjat med dra åt tumskruvarna för att bli koldioxidneutrala. Avskaffa all förbränning av fossiler i hela Europa.

Summan av ambitionerna är så enorma att om de skulle genomföras skulle samhället stanna till nästa vecka.

Det spelar ingen roll vilka piruetter man gör med samarbetsavtal när naturen vägrar ställa energi till förfogande. Att fånga in energin kräver enorma kostnader och det blir särskilt dyrt när man inte längre får släppa ut varken CO2 eller använda kärnenergi.

Man saknar fossilfri backup när varken solen eller vinden finns närvarande och det finns ingen skitbillig lösning. Det enda som finns som inte kostat något är att vi i Sverige redan hade vattenkraft, men övriga länder som stänger ned förbjudna energikällor får allvarliga problem.
250öre ink. moms i januari, lägre eller mindre högt om du så vill i december och februari.
Säkert några som har lägre, men förmodligen många som har det högre, mycket högre.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
YEEESSSSS!

Äntligen är bilen lagad. Efter 3 månader och ingen värme I bilen så funkar det igen. Snacka om lycka att slippa åka i en kall bil igen!
 
  • Gilla
  • Wow
4774 och 4 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Borlängepriset har historiskt legat bra till, fast pris som höjts från i somras och fram till nu. Det aviserades en höjning till 250öre i oktober om jag minns rätt, som drogs tillbaka, men from. 1a januari höjdes det från 175 till 250öre.

Så här skriver Blge Energi själva om Borlängepriset.
[bild]
Borlängepriset har varit väldigt fördelaktigt fram tills januari i år. Sannolikt har man nu handlat på sig en hel del dyr el under hösten man måste göra sig av med och priset kommer för en tid framöver sannolikt ligga en bra bit över det rörliga. Elterminerna på börsen talar sitt tydliga språk och har rasat väldigt mycket bara sedan december. De visar att priserna sannolikt bara kommer sjunka hela vägen fram till Q3 i år. Skulle därför rekommendera att byta till vanligt rörligt som för februari sannolikt kommer ligga kring 110-120 öre ink moms jämfört Borlängeprisets 175.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Jeppan skrev:
Borlängepriset har varit väldigt fördelaktigt fram tills januari i år. Sannolikt har man nu handlat på sig en hel del dyr el under hösten man måste göra sig av med och priset kommer för en tid framöver sannolikt ligga en bra bit över det rörliga. Elterminerna på börsen talar sitt tydliga språk och har rasat väldigt mycket bara sedan december. De visar att priserna sannolikt bara kommer sjunka hela vägen fram till Q3 i år. Skulle därför rekommendera att byta till vanligt rörligt som för februari sannolikt kommer ligga kring 110-120 öre ink moms jämfört Borlängeprisets 175.
Ja kanskev är klokt.
Dock är Blge priset 160öre ink moms nu och 110 from 1a mars. Jag vet inte heller om man har möjlighet att gå tillbaka till Blge priset om man byter till rörligt. Vill minnas jag läst att de inte nytecknar det för tillfället.

<Edit>
175öre är det nu, förvirrad av alla ändringar sista kvartalet.
 
Grön flaska med diskmedel, etikett med text "YES Platinum", snabbverkande mot fett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
4774 och 7 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Ja kanskev är klokt.
Dock är Blge priset 160öre ink moms nu och 110 from 1a mars. Jag vet inte heller om man har möjlighet att gå tillbaka till Blge priset om man byter till rörligt. Vill minnas jag läst att de inte nytecknar det för tillfället.

<Edit>
175öre är det nu, förvirrad av alla ändringar sista kvartalet.
De stängde det förra sommaren när det blev rusning dit på grund av det fördelaktiga priset. Ju fler användare desto snabbare skulle man göra slut på den inköpta elen och därför stängde man för att värna om de befintliga kunderna.

Nu är förhållandet omvänt, man sitter på inköpt dyr el och kunder byter bort från det.

Det finns ju ingen poäng i att sitta kvar med borlängepriset när det nu är dyrare än det rörliga. Jag har svårt att se att de som köper in elen skulle ha någon edge i marknaden och över lång tid lär variansen spela ut sig och priset korrelera med det rörliga oavsett. O andra sidan har man redan tagit största smällen om man suttit på avtalet januari-februari (mer än dubbla rörliga priset i januari) och det hela spelar mindre roll.
 
YEEESSSSS!!!

Köpte dessa lampor för 30kr/st. :rofl:
Ordinarie pris hos Kjell&co: 140kr & 120kr/st…
Perfekt då jag redan har många av dessa underbart praktiska ljuskällor i huset(y)
Fyra förpackningar av Philips SceneSwitch LED-glödlampor med olika effekt och sockeltyper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
M
Mugmaz Mugmaz skrev:
[bild]
På den är det ett stort NEEEJ!

Platinum är helt värdelöst för disk, löser inte fett och är alldeles för lättflytande, vi fick använda upp vår kupongköpta flaska som rengöring för badkaret. Köp den gamla välbeprövade modellen istället. den funkar fortfarande, finns ingen som helst anledning att försöka produktutveckla den.
 
Yeeeessss!

Fick denna med maten för två veckor sedan, och jag börjar få en känsla att det är på väg att slå in.
Lapp med text "Ha lite mer tålamod, så ordnar sig allt" på bord med dryckesförpackning. #chopchopseverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågan är om man törs äta fler lyckokakor?! ;)
 
  • Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
Yeeeessss!

Jag fick tag på den. :love:

Person håller en burk och en mössa med matchande logotyper, inuti en bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mössan hade jag sen förut. :cool:
 
  • Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
Yeeeessss
Vilken start i Planica.:love:
Tre medaljer med blå-gula band och Sveriges flagga: guld, silver, brons. Symboliserar idrottstävlingar och prestation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pappa1986 och 3 till
  • Laddar…
Yeeeessss yeeeessss yeeeessss!

Vilka sprintåkare tjejerna är.
 
  • Gilla
Pappa1986 och 3 till
  • Laddar…
Yeeeessss
Prisa gud här kommer skatteåterbäringen.

:oops:
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
YEEEESSSSSSS!


Troja till semifinal i kvalet till Hockeyallsvenskan!!
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Yeeeessss
Jonna Sundling! :strong:
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.