galento
mikethebik mikethebik skrev:
Jag band hösten 2021, gäller till oktober 2024, är också nöjd och har bergvärme.
Något ännu bättre är att nu när det varit -18 eller kallare några dagar så eldar jag i pannan varannan dag för att spara lite el för laget och boosta borrhålet med 15-20 timmars vila innan pumpen kickar in igen.

Och som grädde på moset i kylan så eldar jag vedspisen på kvällarna och med min öppna planlösning innebär det att alla element i kåken förutom badrum och källarvåning stänger av...
18 grader kallt ute och 25 inne...
Spisvärmen är fantastiskt skön, varmt men inte obehagligt varmt, och så luktar det gott och sprakar lite mysigt:D
:D ja vi eldar också så gott som varje dag och som du skriver blir det en skön värme .
Men använder llvp och (el) element också.
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Galet avundsjuk...
Lider med dem som inte har möjligheten att komplettera sin uppvärmning med ved, eller de stackare som tvingas välja mellan vettig inomhustemp eller spara på annat nödvändigt.
Sorgligt med kortsiktigt tänkande, från politiker som raserar elförsörjningen, till de som kastat ut fungerande vedpannor för att ersätta med värmepump, har förekommit alltför ofta...

Och till något av fåtaligt positiva saker med vinter som kan föranleda ett YEEEEESSSS, ett foto nyss från ett sovrum på övervåningen, galet vackert!

Vintervy med snötäckt landskap, frostiga träd, lågt solsken vid horisonten. Lugn, kylig morgonstämning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 6 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Lider med dem som inte har möjligheten att komplettera sin uppvärmning med ved, eller de stackare som tvingas välja mellan vettig inomhustemp eller spara på annat nödvändigt.
Sorgligt med kortsiktigt tänkande, från politiker som raserar elförsörjningen, till de som kastat ut fungerande vedpannor för att ersätta med värmepump, har förekommit alltför ofta...

Och till något av fåtaligt positiva saker med vinter som kan föranleda ett YEEEEESSSS, ett foto nyss från ett sovrum på övervåningen, galet vackert!

[bild]
Vi har llvp och elelement. Elementen är avstängda i stort sett och llvp får gå. Ingen möjlighet att elda. 14-16 grader inomhus.
Kommer bli galet dyr räkning ändå, ca 2500kwh.

Men flyttar snart (24 dagar) där det är bergvärme och kamin. :D
Så får köpa dyr ved istället :crysmile:
 
  • Gilla
Klass0n och 3 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Vi har llvp och elelement. Elementen är avstängda i stort sett och llvp får gå. Ingen möjlighet att elda. 14-16 grader inomhus.
Kommer bli galet dyr räkning ändå, ca 2500kwh.

Men flyttar snart (24 dagar) där det är bergvärme och kamin. :D
Så får köpa dyr ved istället :crysmile:
Grattis till att flytta till ett bättre system!
 
  • Gilla
  • Älska
galento och 1 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Grattis till att flytta till ett bättre system!
Stort tack (y):D
 
Sotaren var här i morse. Det såg bra ut så vi eldar tydligen rätt. Och det får man ju vara nöjd över.
En person vilar fötterna nära en öppen spis, mysig, varm atmosfär, hemtrevlig känsla, ved staplad vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad gäller bundet elpris så erbjuder inte min elleverantör det så det är bara att hacka i sig att det blir en dyr vinter.

Har haft två veckor nu med med -10 till -20 grader. Men! YEEES! Vädertanten har lovat 0 grader i morgon och lite mildare några dagar framöver.
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 6 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Sotaren var här i morse. Det såg bra ut så vi eldar tydligen rätt. Och det får man ju vara nöjd över.
[bild]

Vad gäller bundet elpris så erbjuder inte min elleverantör det så det är bara att hacka i sig att det blir en dyr vinter.

Har haft två veckor nu med med -10 till -20 grader. Men! YEEES! Vädertanten har lovat 0 grader i morgon och lite mildare några dagar framöver.
T-län ... men satan vad ni har haft kallt mot mig utanför Norrköping. Det är ju ändå inte så långt emellan. (Sagt av en utflyttad norrlänning )
För mig har dygnssnittet varit -6 tre dygn och sen -4 i snitt och som kallast -9 kl 7 på morgonen en dag.

Men grattis till ok av sotarn och att även ni får det varmare
 
  • Gilla
Keiller och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
T-län ... men satan vad ni har haft kallt mot mig utanför Norrköping. Det är ju ändå inte så långt emellan. (Sagt av en utflyttad norrlänning )
För mig har dygnssnittet varit -6 tre dygn och sen -4 i snitt och som kallast -9 kl 7 på morgonen en dag.

Men grattis till ok av sotarn och att även ni får det varmare
Ja, norra halvan av T-län har tydligen hamnat i istid. Det positiva är väl att de ca två decimeter snö som kommit har varit puder och lätt att skotta undan :D
Snötäckt landsväg, solbelysta träd, vinterlandskap, klart väder, orörd natur, lugn och stillhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
Ser ut att kommit närmare 1,5dm snö, slog om från regn till snö igår kväll.

Idag får jag premiärköra slungan. :cool:
 
  • Gilla
4774 och 5 till
  • Laddar…
Firar bröllopsdag, vilket betyder att det blir lite extra god mat och dryck idag.
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 8 till
  • Laddar…
galento
Keiller Keiller skrev:
Firar bröllopsdag, vilket betyder att det blir lite extra god mat och dryck idag.
Man får gratulera (y) vi har våran bröllopsdag i mars och det närmar sej 20 år.
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Man får gratulera (y) vi har våran bröllopsdag i mars och det närmar sej 20 år.
Tack! Vi firar bara fyra år som gifta, även om vi flyttade ihop 1988. Men lite prövotid bör man ju ha innan man slår till och gör allvar av ett förhållande ;)
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Glädjen när man räknar med nån tusing eller två tillbaka för alla grejer som blivit över från IKEA i samband med utbyggnaden. Som sedan visar sig bli drygt 6500:- :rofl:

Täcker ju näääästan elräkningen denna månaden ;)

Man får vara glad för det lilla!
 
  • Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
galento
YEEEEEESSSSS , såg att pensionen skulle höjas med 139 kr / mån 2023 :cool:
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
4774 och 6 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
YEEEEEESSSSS , såg att pensionen skulle höjas med 139 kr / mån 2023 :cool:
Glass och ballong var dag framöver nu! :p(y)
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.