Lucky2015
Immobil Immobil skrev:
Regelkolven är den i mitten.
Ser det ut att vara något fel på den?
 
Ja, den går inte in riktigt i låshuset.
 
Lucky2015
Immobil Immobil skrev:
Ja, den går inte in riktigt i låshuset.
Tack :) Vet du om den går att justera eller har låset gjort sitt?
 
Det kan räcka med att smörja det.
 
MrPlow
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Tack :) Vet du om den går att justera eller har låset gjort sitt?
Jag skulle prova att justera dörren.
 
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Mitt Yale krånglar. När man ska stänga dörren måste man trycka in den (utifrån) för att den ska låsa automatiskt. Och när man ska öppna dörren tjärvar det och man tror att hela dörrkarmen ska följa med.

Det tar emot någonstans i låset vid öppning, oavsett om dörren är olåst eller låst. Har testat smörjat låset men utan resultat. Bifogar en bild. Bilden visar dörren i öppet läge utan att man rör i handtaget.

Ser allt bra ut på låskistan?
Den där är inte helt ny eller hur? Förreglingen ser ut att vara symmetrisk och inte den vändvara varianten. Har du provat att smörja förregling och fall med fett? Fett är bättre än olja om du råkat använda det. Blir det inte bättre är det nog läge att byta låshus.
 
Skulle Yale Doorman funka på min ytterdörr som har frästa spår på utsidan (ca 3-4 mm djupa spår). Spåren löper horisontellt på dörren. Jag har mätt upp lite och ytterdelen av låset skulle gå över ett av dessa frästa spår. Påverkar detta säkerheten eller eventuell fukt och liknande? Finns även dekorationer i form av "spikskallar". Även en av dessa är i vägen, men tror att de är ganska lätta att ta bort vid behov. Bifogar foto för tydlighet.
 
  • Svart ytterdörr med horisontella frästa spår, nyckelhål och handtag samt dekoration i form av spikskalle.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såga av spikskallarna och foga spåret så ska det väl funka
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Såga av spikskallarna och foga spåret så ska det väl funka
Spikskallen går nog att pilla ut tror jag. Sitter inte så djupt. Funderade om man kunde foga, men vill helst inte "förstöra" dörren ifall jag ångrar mig om Yale-låset skulle börja krångla så att jag vill gå tillbaka till oldschool-lås i framtiden :). Men kanske går med någon silikonfog som är lätt att pilla loss utan att den tar med sig färgen?
 
Sätt dubbel tätningslist på tätningslisten på låset så slipper du förstöra dörren.
 
Har precis lika dörr, fick ta bort en eller om det var 2 spikar. Tänkte aldrig på fukt via spåren men trycker man i lite fog så borde den gå att pilla bort om man ångrar sig
 
Sitter dörren under ett tak eller utsätts den för mycket med regn eller fukt?

Bedömer inte att spåren i din dörr ökar risken att fukt tränger in. Utsidans skylt ska vara full med silikon för att skydda känsliga komponenter.
 
L Linus1868 skrev:
Sitter dörren under ett tak eller utsätts den för mycket med regn eller fukt?

Bedömer inte att spåren i din dörr ökar risken att fukt tränger in. Utsidans skylt ska vara full med silikon för att skydda känsliga komponenter.
Det finns en veranda utanför dörren, ej en helt tät sådan, men ingen risk att det kommer regn direkt på dörren. Hur menar du med fullt med silikon? I instruktionerna visas inte att man ska använda silikon överhuvudtaget. Menar du rent hypotetiskt att det skulle behövas fullt med silikon om man hade dörren helt oskyddad?
 
I irrbloss skrev:
Det finns en veranda utanför dörren, ej en helt tät sådan, men ingen risk att det kommer regn direkt på dörren. Hur menar du med fullt med silikon? I instruktionerna visas inte att man ska använda silikon överhuvudtaget. Menar du rent hypotetiskt att det skulle behövas fullt med silikon om man hade dörren helt oskyddad?
Nej, jag formulerade mig kanske lite illa. Utsidans skylt ÄR full med silikon för att skydda känsliga komponenter. Yale Doorman är ju klassad som IP 55, dvs motsvarande mycket kraftigt regn typ och ingen dörr i världen eller nuvarande gummitätning kan hålla helt tätt för de mängder vatten som IP 55 innebär.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kapslingsklassning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.